Elikkäs kone tosiaan kysyy käynnistäessa vista vai XP. Kone on ollut kaverilla lainassa ja oli asentanu siihen vistan. Mutta poistin sen koska itse en omistanut lisenssiä ja muuten hän ei olisi saanut sitä toimimaan.. Mutta tuo on erittäin ärsyttävä kun se kysyy joka ikinen kerta vista vai XP. Miten sen saa pois??
Näin sen pitäisi onnistua: 1. Oma tietokone --> työkalut --> kansion asetukset, välilehti näytä tms. 2. Poista täppi kohdasta jossa lukee Piiloita suojatut käyttöjärjestelmän tiedostot (suositeltu) tms. Se varoittelee ehkä jotain, mutta paina vaan ok:ta 3. C-asemalla on boot.ini tiedosto, aukaise se ja poista sieltä rivi jossa on maininta vistasta. Pitäisi olla about tämän näköinen sen jälkeen, erona tietenkin, että sinulla on xp: Code: [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect Lopuksi kannattaa vielä piilottaa nuo käyttöjärjestelmän tiedostot.
mulla lukee näin: ; ;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems. ; [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /FASTDETECT /NOEXECUTE=OPTIN /USEPMTIMER
Nyt XP:n jälkeen asennettu Vista ottaa bootloaderin haltuunsa ja ohittaa alkuperäisen C:\boot.ini omalla C:\Boot.bak tiedostollaan. Tämän editointi ei onnistu suoraan XP:n puolelta. fixboot peliin: http://www.pro-networks.org/forum/viewtopic.php?t=74987 EDIT: lisäinfoa http://vlaurie.com/computers2/Articles/bootini.htm
Minulla ongelma toisin päin. Eli, asensin vistan (ultimate) ja nyt en saa sitten tuota aikaisemmin asennettua xp:tä näkymään bootissa ...eli ei tuu mitään OS listaa. Mikä neuvoksi?
Joo,minulla asennettuna Xp-pro ja toiselle osiolle Vista Ultimate. Vista asennettu jälkeenpäin. Vistalta pääsee säätämään oletus käyttiksen ja ajan kuinkauan näyttää multipuuttia. Eli Vistaan/järjestelmä/lisäasetukset/käynnistyminen ja palautuminen sieltä säädöt löytyy.
Sama juttu mulla. mutta täysin erillainen. Keskusyksikön pakkauksessa oli 2 järjestelmää. windows xp ja windows vista. molemmat järjestelmät olivat samassa keskusyksikössä