Hei! Elikkäs uutta konetta olisin etsimässä. Kone tulisi pääsääntöiseen peli- ja viihdekäyttöön(mm. GW2/Diablo3/SC2/Steamin pelien pelailu, sekä DVD tai Blue-Rayn katselu), mutta sillä tulisi onnistua myös etäopiskelu yms. arkipäivän askareet. Olen kuitenkin aika untuvikko tietotekniikan suhteen, joten kasatun koneen ostaminen hiukan mietityttää. Tarvitseeko kasatun koneen kanssa kikkailla sen enempää kuin valmispakettikoneenkaan? Lähinnä tarkoitan nyt siis kasauksen & käyttiksen asentamisen jälkeen. Ja kannattaako tuo kasaus sekä käyttöjärjestelmän asentaminen jättää suosiolla ammattilaisille, vai uskaltaisiko sitä itse lähteä kokeilemaan, jos kuitenkaan mitään huippu tietämystä ei tietotekniikan saralta löydy? Olen kyllä katsonut pari tutorial videota koneen kasaamisesta ja lukenut aiheesta netistä, mutta kyllä koko homma vähän mietityttää. Käyttiksen asentaminen ei sinänsä näyttänyt kovin monimutkaiselta, mutta mites nuo ajurit? Budjetti koneelle olisi 700e-750e, mutta siihen pitäisi kyllä sisältyä mielellään se käyttis ja mahdollisesti kasaus& asennus mukaan, jos kantti ei itsellä riitä lähteä kokeilemaan. Helpompi vaihtoehto olisi tietysti joku valmispakettikone, mutta löytyykö tuosta hintaluokasta valmiskonetta, jolla onnistuisi yllä mainittu käyttö hyvin tai edes kohtuullisesti? Myös vinkit ostopaikoista olisi tarpeen. Kiitos vastanneille jo etukäteen!
700e pakettikoneissa ei ole BD asemaa edes,siinnä yksi syy,että älä osta, windowsin asennus kannattaa tehdä itse,en maksaisi kellekkään 30e siitä että joku painaa puolestasi "ok" nappia asennusksen aikana, kasausken voi sitten jättää toki ammattilaisille,siitä menee 30e+1 sentti (kasaus+kasaustaku 1v) systemastoressa,mutta se toki menee sitten osien budjetista pois
No osaisiko joku listata ideaalit osat tuon hintaluokan koneeseen? Jos sen verran joustaisin budjetista, että se 700e ois osat+kasaus ja käyttiksen ostaisin siihen päälle ja yrittäisin itse asennella? Kun nuo erot prossujen, näytönohjainten yms. ei sano mulle oikeassti mitään, niin aikamoiseksi arpomiseksi menee jos niitä lähden itse valkkailemaan. Ja kannattaako osat/kasaus ottaa tosiaan tuolta systemastoresta vai jostain muualta?
AMD setti 685,71€ Intel setti 718,61€ Pelikäytössä suurinpiirtein yhtä tehokkaat prossut. Intelillä on paljon parempi päivitys mahdollisuus, jos prosessorin joskus vaihdat.
Ivy / sandy on kuitenkin huomattavasti edellä amd bulldozer tuotoksia ja eiköhän myös pysy edellä. Käytännössä kuitenkin lähes saman tehoisia molemmat, mutta amd on halvempi. Joissain multi tasking jutuissa tuo Phenom 965 vie voiton ja kellottaa voi... Tosin käyttäjä halusi kasauksen mukaan, joten voisin veikata ettei prossu tule vaihtumaan.
Mites, osaako kukaan sanoa miten kauan menee, et tuon setin saapi kotiin jos tilauksen teen vaik huomenna? Storessa näyttää olevan loppu Seagaten kiintolevy, niin kannattaako siihen joku muu tilalle ottaa vai jäänkö vaan odottelemaan? Tuohon AMD pakettiin aattelin siis kallistua,jos niillä ei niin hirveätä eroa ole. ps. Mitä ihmettä tuo meinaa, et 1v kasaustakuu -31kpl varastossa?
AMDn Bulldozerit ovat Sandyjä/Ivyjä edellä. Ne vain pärjäävät testeissä huonommin, koska nykysoftat eivät osaa hyödyntää niitä kunnolla. AMD panosti Bulldozereissa tulevaisuuta varten, aivan kuten joskus muinoin Pentium 4 oli "huonompi" kuin Pentium III, koska senkään ajan softat eivät tukeneet Pentium 4 yhtä hyvin kuin vanhempaa kolmosta. AMDt meni heittämällä yli 8Ghz, Sandyillä/Ivyillä ei ole mitään saumaa venyä sinne asti. Aloittajalle sori offtopic.
hinta nousee tai koko pienenee jos vaihdat kovalevyn. Kasaustakuu varasto saldo näyttää todennäköisesti kasaus jonoa. Kasaus jonoa kannattaa kysellä såhköpostilla liikkeestä, luultavasti 2viikkoa. Paketista unohtui käyttöjärjestelmä, jos sen halusit +112e win7 64b Ei taidettu ihan peruskäyttäjän laitteilla sitä 8ghz kellottaa ja sähkönkulutuksesta puhumatta. Meneehän sandy 5ghz ja ivy 4,5ghz ihan ilmalla...
Justimus tarkotti et Bulldozer on oikeesti monta vuotta Intelin prossuja edellä. Ivy Bridge pärjää testeissä koska antiikkiset softat pyörii hyvin antiikkisella prossulla. Toi 9 GHz osottaa kuinka hyvin Bulldozer kellottuu vaikka valmistustekniikka on selkeesti huonompi. Ivy Bridge ei vieläkään pääse 45 nm Pentium 4 lukemiin, vanha arkkitehtuuri ei vaan veny tarpeeks.
niin,oomasta mielestäni parhain inteli oli tuo pena4,en ole sen koommin inteleistä välittänyt liiemmin,...
Tämän kaiken huomaa myös teidän kommenteista Kyllähän se ISO lukema myy... Pitihän sen Win8 nostaa Bulldozerin nopeutta ~20%, mutta toisin kävi. Silti se sähkönkulutus ja lämmön tuotto on aivan järjetöntä verrattuna Inteliin Bulldozer floppas totaalisesti ja AMD ilmoitti poistuvansa "Hight End" kilpailusta... Bulldozer / Ivy / sandy mikä sitten onkaan, niin ei siitä pullonkaulaa ihan heti yhdelle näyttikselle synny. Hyvä lähteä jotain typpi kellotuksia vertaamaan, kun hän vai kysyi konepakettia. En liity tähän AMD / Intel sotaan yhtään sen enempää.
- Win 8 nostaa Bulldozerin nopeutta. - Lämmöntuotto riippuu melkein kokonaan valmistuksesta, ei arkkitehtuurista. - Missä hitossa AMD on ilmottanu poistuvansa high end kilpailusta? Toi on pelkkä trollihuhu joka näyttäs toimivan tosi hyvin. Bulldozer ei oo mikään floppi vaan vuosituhannen mullistavin prossu (tähän asti). Keskustelu koski sitä kumpaa prossukantaa on parempi päivittää.
Sen verran vielä kysyisin, että mites se nettiyhteys tuohon koneeseen onnistuupi? Tai siis lähinnä, että tarviisko tuohon pakettiin viel verkkokorttia tms. hommailla vai millä muulla tavalla se kannattaa järjestellä? Olen siis muuttamassa tässä parin viikon sisällä, joten tämä nykyinen internet järjestely ei ole jatkossa enää käytettävissäni. Uudessa kämpässä on kyl siis nettiyhteys valmiina(opiskelija-asunto), mut et mitä kaikkea siinä tulisi ottaa huomioon, et sen saisi sen netin ihan toimimaankin.