Kuka osaa sanoa minulle (joka ei tietokoneista ja niiden jutuista tiedä mitään) että miksi kone tilttaa aina ihan yht'äkkiä? Eli kaikki pysähtyy...hiirikään ei liiku - ei siis mikään! Ainoa keino saada kone pelittään on sulkea se ja avata uusiksi. Sit se toimii jonkin aikaa (puoli tuntia ->) Mistä tuo onkelma vois johtua? Virushommelit sun muut sellaiset on ihan ok. Mullon koneessa äkspee professional jos sillä on jotain merkitystä. Kysyy: Tyhmä kuin kenkä!
Tuo tekemäsi otsikko ei kyllä ole paras mahdollinen kun ei kerro, mistä ongelmasta on kyse. Koneen tilttaaminen voi johtua varsin monista erilaisista asioista. Nyt jos haluat sitä selvittää sun täytyy itse etsiskellä ja kokeilla erilaisia juttuja ja sitten taas kertoa niistä täällä. Jos me olisimme koneen äärellä, niin voisi melko nopeastikin päästä jäljille, mutta nyt olemme sen tiedon varassa mitä itse kerrot. Jos nyt hatusta vedetään tuollaisen vian syitä niin vopi olla koneen kuumeneminen, viallinen ajuri, viallinen muistikampa, siivoamaton kone, näytönohjaimen tai kovalevyn viat, vaurioitunut Windows jne. Jotta jäljille päästäisiin tarvitaan siis enemmän tietoa: Katso Tapahtumienvalvonnan lokeista, mitä varotuksia ja virheitä niissä on ja kerro se. Onko vika tullut yht'äkkiä ja mitä silloin teit kun se rupesi vaivaamaan? Voitko tarkistaa jostakin koneen lämpötiloja?
Juu...No antaa olla...en osaa katsoa mitään mistään. Enkä osaa kokeilla mitään juttuja. Sen tiedän, että tuo keskusyksikön sisältö on hankittu vuonna 1998, joten lienee aikansa päähän tullut. Ehkä hankin uuden koneen tai jotain. Mutta kiitos vaivan-näöstäsi
voidaanhan tässä nyt jotain kokeilla..! ensiksi scannaa varmuuden vuoksi vielä virukset escanilla ja avg anti-spywarella LUE ohjeet tarkkaan ja lähetä tulokset tänne! sit ku oot ten tehny niin hae koneelle vaikka ccleaner (puhdista turhat tiedostot ja korjaa rekisterin virheet. tee näm ihan oletus asetuksilla) ja easycleaner(poista turhat tiedostot ja korjaa rekisteri.) sit mene käynnistä -> kaikki ohjelmat -> apuohjelmat -> järjestelmätyökalut -> levyn eheytys ja eheytä sun kovalevyt sit viimeseks mene käynnistä -> suorita ja kirjota siihen chkdsk x: /f /r x= asema jonka haluat tarkistaa virheiltä! eli muuta x kirjaimen tilalle asema jota käytät jos omistat monia niin korjaa ne yksi kerrallaa (tämä vie paljon aikaa) suosittelen että jokaisen toimen piteen jälkeen käynnistät koneen uudelleen. eli ku virukset tarkistettu -> boot sit ku turhat tiedostot ja rekisteri virheet -> boot ja sit ku levy eheytetty niin boottaa sit tee toi vika.. sit on mun keinot käytetty jos ei nopene ni en enää osaa oikee auttaa.. EDIT: avaa vielä koneen koppa ja ota varovasti imurilla kaikki pölyt pois sieltä koneen sisältä!!
no ei kyl kannata.. 98:a ei enään nimittäin päivitetä! eli joko 2k tai xp .. mieluiten tietty 2k koska toi xp vie sen verta enempi tehoi mut jos kert toimii ni mikäs siinä.. itekki ajattelin yhtee vuonna 98 koneesee laittaa xp:n mut siihen on syynä se et se menee mummille ja xp on kuitenki mun mielest selvin näist käyttöjärjestelmistä et seki voi oppii sen..
Mulla oli ihan sama homma joskus aikoinaan. Ihmettelin et mikähän on kun mikään ei auta. Tsekkasin lämmöt, ja korkeat olivat. No sit yksinkertaisesti avasin koneen ja puhdistin..siinäpä se syy sitten olikin. Tuuletin oli vain pölyssä hiukan nolona olin....
juu mulki oli niin et ihmettelin et onks tuulettimet menos rikki vai mikä on ku kone huutaa ku hullu.. sit jaksoin avata kopan ja vähän puahltelin nii sielt lens iha kiva määrä pölyy.. oikee aivastuttaa alko..D:
jupsu, samaa mäkin oon kokenut D Ja nykyisin teen puhaltelun ja pyyhkimisen(topseilla varovasti niin lähtee kaikki loputkin) säännöllisin väliajoin välttääksi tämän.
Juu, kone on kuulkaas puunattu pölystä jo moneenkin kertaan ja ihan säännöllisesti! Kone skannattu viruksista ja seeseekliinerillä putsattu moneenkin otteeseen joka viikko. Kone vaan tilttaa...lämmöt on ok (kuulemma) ja kaikki tehty mitä tässäkin ketjussa on esille tullut! Ei vaan auta! Koneessa on paljon tilaa, ei siis ole mitään ylimääräistä kuin pakolliset ohjelmat sun muut tarpeelliset asiat! Veikkaisin koneeni vetelevän viimeisiään...
Nii tota 98:a tehojen kannalta meinasin että toimaa nopiampaa, päivityksiä ei juu tule kuiteskaa. (Oksan viilaamista) Janne
formatoi kovalevy jos ei muu auta.. se ainakin nopeentais konetta.. ja suosittelen laittamaan sen 2k:n siihen ku kert kone ei oo enää mikää niin erikoisen tehokas.
no kai nyt sinne pölyy tulee ku kylhän siin kopas on tuulettimet! avaat kuules vaa sen edest katotun vasemman kyljen ja rupeet putsaamaa!
Kannattaa kurka myös koneen/kotelon ohjekirjaa tuon avaamisen suhteen, jos kotelo ei ole aivan vakio. Kaiken maailman ruuvittomia hirvityksiä on tullut vastaan =)
Aina varrotten tuosta ylenmääräisestä formatointi-innostuksesta. Ei ole ollenkaan varmaa, että se ratkaisee ongelmia, varsinkaan silloin jos ne johtuvat raudasta eli koneen osista. Edelleenkin ehdotan, että viitsisit - neuvojen mukaan - tutkia vähän konetta ja mikä sitä vaivaa. Ydinkysymys on: jos sulla on ollut XP professional ja kone on toiminut sen kanssa hyvin eli käyttis ei ole sille liian vaativa, niin voit hyvinkin sen saada jälleen pelittämään kuten ennenkin. Ja toinen: miten se häiriö tuli, mitä teit silloin? Häiriön syy vain pitää paikallistaa. Eri asia sitten on, jos haluat eri syistä uutta konetta tutkiskella, niin OK tietysti. Sehän on jokaisen oma päätös, johon ei löydy mitään tarpeeton/tarpeelinen teoreettisia perusteluja. Monille meistä tuo vanhojenkin koneiden "korjaaminen" ja virittely on kiva harrastus.
monessa tapauksessa jos kone on "ruuviton" koneen saa yleensä avattua kahvasta sivulla tai irroittamalla etupaneelin. etupaneeli lähtee joko ihan vain vetämällä alareunasta tai sitten alapuolella (koneen alla) etupaneelia on kohta josta pitää puristaa/painaa kun vetää etupaneelia. kannattaa myös testata muistit memtest86:lla myös vialliset muisti aiheuttavat kaatumista, sekä tee kovalevylle vikatarkastus.
Kaikki ovat hyviä vikojen tarkistuskeinoja ja viat yleisiä, mutta vähemmällä voi päästä jos ensiksi vaivautuu tutkimaan hiukan tarkemmin, mistä viat voivat johtua. Niinhän ammattimaiset konekorjaamotkin tekevät.