Koneen formatointi

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by McGordon, Jul 6, 2006.

1. McGordon

McGordon Regular member

Trophy Points:
    26
    Joo, siskon XP-kone pimahti tossa kahdesta kuukaudesta puoleen vuoteen sitte. Elikkä winukka ei lähde käyntiin (millään vikasietotilalla tai vastaavallakaan) ja tulee ihme erroreita kun avaan PC:n. Nyt lupasin sitte laittaa koneen kuntoon ja olisi eka formatointi edessä. Kiintolevy(i)ltä (en muista oliko niitä useampikin) / asemilta ei tässä tilanteessa enään voi mitään ottaa talteen eikä niillä varmaan mitään surkeiden kuvien lisäksi ollutkaan. Nyt kysyisinkin siis muutaman kysymyksen.

1. Eikö osiot tarkoita samaa kuin kiintolevyn asemat? C:, D: jne..?

2. Osioinneista minun ei siis tule välittää?

3. Eli laitan vaan Windowsin asennus-cd:n sisään ja seuraan ohjeita?

4. Formatoinnin jälkeen täytyy laittaa BIOS:sista silleen että hakee ensin CD-levyltä? (Käyttöjärjestelmää) Vai kuinka? Onnistuuko ilmankin?

5. Tarvitsenko uuden CD-keyn uutta asennusta varten?

Kiitos vastauksistanne etukäteen ja koittakaa vastata mahd. nopeasti!

2. janne59

janne59 Active member

Trophy Points:
    66
  3. McGordon

McGordon Regular member

Trophy Points:
    26
    Eikun niin siis se bootti CD:ltä pitää tietty vaihtaa jo tossa vaiheessa kun meinaa formatoida. Eihän se muuten käynnisty. Mutta voitteko vastata näihin nopsaa? Helppoja kysymyksiä luulis olevan.

Last edited: Jul 6, 2006
  4. McGordon

McGordon Regular member

Trophy Points:
    26
    No voi prkl... tämäkin vielä!! Anteeksi tuplapostaus mutta onko tosiaankin niin että jos koneella on SP2 niin ei voi Windows XP -asennus-cd:ltä jolla on SP1 asentaa? Herjaa että koneella oleva on uudempi? Ja vastatkaa nyt pliide ainakin tuohon CD-key kysymykseen!

EDIT: Hmm, enpä tiedä jos siskon koneella olisi sittenkin SP1...

Last edited: Jul 6, 2006
  5. pkaksp

pkaksp Moderator Staff Member

Trophy Points:
    128
    Ainoastaan korjausasennus ei onnistu jos koneella on SP2 ja levyllä vain SP1. Formatointi ja uudelleen asennus onnistuu kyllä. Se vanha CD-key käy kyllä.

6. McGordon

McGordon Regular member

Trophy Points:
    26
    Kiitoskiitos! Nyt saa sisko koneensa kuntoon... täytyy vain enään löytää se CD jostain tuolta kaappien kätköistä, olisiko siihen neuvoja? :D

7. McGordon

McGordon Regular member

Trophy Points:
    26
    Voi hel..! Nyt tuli taas aivan (ylitsepääsemätön?) ongelma! Kone ei avaa CD:tä vaikka säädin BIOS:sta kaikki asetukset (Boot Sequence: CD-ROM, A, C) oikeiksi!! Ärrh..! :(

8. laski92

laski92 Guest

mun kone ei halunnu asentaa mitää ja mä formatoin sen ja toimii niinku unelma

9. McGordon

McGordon Regular member

Trophy Points:
    26
    Niin siis osaako joku auttaa mua? Mitä tehdä kun CD ei käynnisty vaikka BIOS:sta on säädetty Boot Sequence oikeaksi!! Olen kokeillut moneen kertaan kummallakin CD-asemalla! Olen kokeillut lähdes kaikkia järjestyksiä siinä!

Hetkinen, hetkinen! Tämä saattaa auttaa minua:
    Löysin pikaisella Googletuksella... kokeilen tuota ja raportoin sitten.

EDIT: No prkl, eipä tietenkään auttanut minua! En nimittäin löytänyt noita kohtia tuolta. Taitaa olla vanhempia BIOS versioita varten koko homma. Auttakaa joku jos osaatte!

Last edited: Jul 7, 2006
  10. McGordon

McGordon Regular member

Trophy Points:
    26
    Up... Osaako kukaan auttaa mitenkään? Tulee siis aina vaan jotain "Boot from ATAPI cd" tms, jonka jälkeen failure. Plz help mej!

11. pkaksp

Trophy Points:
    128
    Mikäs failure sieltä tulee? Onko se varmasti oikea levy?

btw, käytetään sitä ediittiä... ei tuplaviestejä kiitos

12. McGordon

McGordon Regular member

Trophy Points:
    26
    Siis oikea levyhän tuo? Ainoa levy joka löytyi tuosta XP:n päivityslaatikosta. Eikö siihen siis käy yhtä hyvin päivityslevy? Sry siitä edellisestä tuplapostauksesta, mutta kun aihe on kiireellinen ja tää piti saaha ylös.

13. pkaksp

Trophy Points:
    128
    Mitä siinä levyssä lukee ja mikä se failure oli? Katso sisältääkö se levy kansion nimeltä i386.

14. McGordon

McGordon Regular member

Trophy Points:
    26
    Miten ihmeessä pystyn sen katsomaan kun windows ei ollenkaan suostu käynnistymään? Sehän tässä ongelma onkin. Ainiin mutta voinhan mä omaltakin koneeltani sen katsoa. Mutta nyt olen mökillä. Katson sitte ku tulen kotiin. Voitte antaa sillä välin neuvoja jos osaatte. :/

15. Ylke

Ylke Regular member

Trophy Points:
    46
    Semmonen pieni juttu tuli mieleen, että ei kai sillä koneella ole useampaa CD/DVD asemaa ja yrität käynnistää väärästä sitä asennusta?

16. aleksiho

aleksiho Guest

Ne sp päivityslevyt ovat yleensä vain päivityslevyjä eli niiltä ei pystyasentamaan koko käyttistä, eikö sinulla tosiaan ole sitä itse asennuslevyä.

17. McGordon

McGordon Regular member

Trophy Points:
    26
    Kiitos vastauksista! Joo, koneella tosiaan on 2 cd-asemaa, tai no siis toinen on polttava cd ja toinen dvdtä lukeva. Mutta olen kokeillut muistaakseni kaikkia sequenceja. Se tosiaankin on vain päivityslevy joten pitänee asentaa koneelle ensin 98 winukka ja sitten päivittää xphen. Kerron sitten lisää.

18. McGordon

McGordon Regular member

Trophy Points:
    26
    Ääh, no eipä asennu win98:kaan tuolta sen levyltä. Mutta disketit kyllä käynnistyy, kuten win98:n käynnistyslevyke. Tuo i386 kansio löytyy kyllä?

EDITTIÄ:
    98 ei asennu kuten ei XP:nkään levy käynnisty. Kone parhaimmillaan odottaa vähän aikaa kun tulee "Boot from CD: _" Alaviiva siis vilkkuu siinä. Sitten sen jälkeen siihen perään vain tulee Failure ja siirrytään seuraavaan vaiheeseen eli siihen joka tulee ihan normaalisti ilman levyäkin. Eli kone sanoo että Windowsia ei jotenkin voitu käynnistää uudestaan ja voi valita: Normaali käynnistys, vikasietotila, vikasietotila verkkoyhteyksillä, vikasietotila komentorivillä ja viimeinen toimiva kokoonpano. Mikään noista ei toimi, näyttää vaan mustaa valinnan jälkeen PAITSI että tänään kun painoin entteriä pitkään ton viimeisen toimivan kokoonpanon kohdalla niin se pääs jopa siihen XP:n käynnistysvaiheeseen jossa menee se latauspalkki siinä logon alla mutta jäi sitten jumiin kesken latauksen.

Last edited: Jul 10, 2006
  19. pkaksp

Trophy Points:
    128
    Mikä se failure edelleen oli jonka sait? Miksi ei 98 asennu, eli herjaako se jotain vai mikä on ongelma?

btw. ja käytetään tosiaan sitä ediittiä jos on jotain lisättävää, en viitsi enää montaa kertaa huomauttaa....

20. McGordon

McGordon Regular member

Trophy Points:
    26
    Nyt kysyisinkin jotain omasta koneestani koska aion tämänkin formatoida sen hitauden vuoksi. Elikkä koneeni on Compaq Presario 5000. Kun boottaan koneen niin ei tule mitään tekstiä "Press DEL to enter setup/BIOS" tai vastaavaa. Olen yrittänyt painella DEL, F12, ESC sun muita nappeja mutta mistään se ei ole mennyt BIOSsiin. Muilla on ollut samoja ongelmia (katsoin ulkomaalaisilta foorumeilta). Tosin eilen kun painelin vähän kaikkea niin tuli BIOSsin tapainen ruutu josta ei tosin voinut tehdä muistaakseni oikein... mitään? Olisi hienoa jos saisi edes tämän formatoitua.

Share This Page