Koneen formatointi

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by Mashda, Mar 2, 2007.

1. Mashda

Mashda Member

Trophy Points:
    11
    Noh mun kone on ollu mulla 3v ja en oo kertaakaan formatoinu (eli on alkanu hidastuu :X). ja xp:tä käytän.. tähän asti oon ymmärtäny: pitää laittaa XP:n cd ja bootata kone (itsellä ei ole cd:tä koska tämä on 'pakettikone'). Haluan formatoida vain C: aseman (siellä windows on), niin kun on laittanu sen cdeen niin pystyykö sitte erikseen formatoimaan vaan C: vai pitääkö formatoida kaikki asemat? ja kaveri sano myös että jos lainaan hänen tai jonkun muun xp-cd:tä niin se ei välttämättä toimi, mites tää sitte on? tarttenko jonku erikoisen vai käykö muiden xp cd yhtä hyvin? eli jos joku vois selittää askelkerrallaan siihen asti että c: on formatoitu..xp:n uudelleen asennus ei ole ongelma.

kiitos etukäteen.

2. neccis

neccis Regular member

Trophy Points:
    26
    Eli olet ostanut pakettikoneen ja siinä on ollut xp valmiina etkä ole saanut cd:tä mukaan. Se windows kyllä varmaan on siellä koneella mutta se pitää itse polttaa levylle. Näin ainakin oli joissain hp:n pakettikoneissa. Voit kyllä asentaa kaverinkin levyltä mutta tarviit oman lisenssiavaimen jos haluat täysin toimivan xp:n

Ensin kannattaa varmistaa biossista että boottijärjestys on oikea (boot device) ekaks cd-rom ja tokaks kovo,yleensä näin on alunperin.

sitten cd sisään ja bootti,windows kysyy käynnistetäänkö levyltä siinä painaa jotain nappia ja sen pitäisi lähteä käynnistämään levyltä.

Tovin odottelun jälkeen pitäisi aueta valikko(suomenkielinen ja helposti ymmärrettävä) mistä voit päättää minne osioon/kovolle windows asennetaan,eli siitä valitset c:

Kun valitset että windows asennetaan osioon c: jonka jälkeen se kysyy
    alustamisesta,alusta osio muotoon NFTS.

Nyt windows asennuksen pitäisi varsinaisesti lähteä käyntiin.

Kun asennus boottaa ekan kerran älä käynnistä levyltä vaan anna käynnistää kovolta,eli et paina nappia:)

Tämän jälkeen ei pitäisi olla mitään kummallista asennuksessa.

Kaikki nämä ohjeet perustuu siihen miten olen itse aina tehnyt joten jos joku tietävämpi nyt huomaa virheitä, korjatkoon..

3. Mashda

Mashda Member

Trophy Points:
    11
    elikkä jos siis valitsen kun valitsen vaikka että windows asennetaan osioon c: niin siinä samassa se formatoi eli(?) tyhjentää c: n?

4. Waltsu1

Waltsu1 Member

Trophy Points:
    11
    Kyllä ainakin minun mielestäni, viime formatoinnista tosin on ollut aikaa...

5. neccis

neccis Regular member

Trophy Points:
    26
    Kyllä, ennen asennusta se alustaa eli formatoi sen osion mihin haluat asentaa.

6. Mashda

Mashda Member

Trophy Points:
    11
    ok, vielä yks kysymys, miten pääsen sinne biossiin kattomaan mun boottijärjestyksen?

7. Agent_007

Agent_007 Senior member

Trophy Points:
    143

Share This Page