Sanokaapa joku että mitkä on turvalliset lämmöt koneelle ja prossulle? Kun olin pitäny konetta päällä koko päivän ja kun buuttasin ni katoin Bios:ista seuraavat lämmöt: CPU Temperature 64 astetta M/B Temperature 42 astetta Nii ja minkä lämpö toi jälkimmäinen on. Ja onko noi lämmöt vielä turvallisia vai pitääkö lisätä jäähdytystä. Mulla on koneessa myös digitv-kortti joka käy tosi kuumana...
Minun mielestä aivan liian korkeat lämmöt, jotain kannattaa tehdä ja äkkiä Riippuu tosin prossusta, et kuin kuumana käy, mut on toi jo liikaa, kun ei oo etes 100% rasitus. Kunnollinen prossuncooleri ja tahnaa sopivasti väliin. Toi motherboardin lämpö ei kauheen paha oo, mut voishan sitä laittaa pari kotelotuuletinta sinne jos ei ole?
No siis ite mietin ihan samaa. Elikkäs vähän isompi prossutuuletin ja kyllä mä nyt yhen koteloonkin hankin sitten samalla. Sii ei vielä kotelosta löydy sellastakaa. Emmä muuten olis edes ajatellu koko tuuletusta, mut ku huoneessa oli ikkuna auki ja silti oli tosi kuuma
Pelkkä kotelotuuletin voi auttaa asiaan jos sellaista kerran ei vielä ole, tehokkaastakaan prossutuulettimesta ei ole juurikaan hyötyä jollei kotelotuuletus pelaa, lämpö pitää saada poistumaan kotelosta ennenkuin prossutuuletin jäähdyttää kunnolla.
Itselläni nyt lämmöt CPU rasituksessa(100%) 43 ja kotelo 25 sekä kiintolevyt 30.CPU:na Athlon XP Barton 2600+.Mutta alle 50 pitäisi olla ainakin idlena tuo prossulämpö...
ja mä en edes ite tajunnu eka että nää on jo vaarallisen korkeet. Kokeilen ensin kotelotuulettimella ja sen jälkeen isompaa prossutuuletinta kehiin jos ei ala lämmöt tippumaan. Ja mun prossukaan ei oo ku Amd Sempron 2500+.
Joo-kyllä kannattaa jotain tehdä.Itselläni on useita kotelotuulettimia,mutta CPU:lla on ihan vain Boxed laatikossa mukana tullut tuuletin...
mulla idlenä n.45 ja 100% 66 astetta, hiukka lämmin, mutta jäähdytystä ainakin on riittävästi, MB vain 27...
Forward ota huomioon, että nuo lämmöt eivät oikeen ole vertailukelpoisia. Esim. Muropaketissa emotestissä emot näyttivät prossun lämmöt aina 30 asteesta 70:een. Mutta kyllä toi aika viilee on jos prossussa on vähempi ku emossa asteita.
[bold]Miten ihmeessä prossun lämpö on koneessasi alempi kuin emon? [bold] Enpä osaa sanoo.Mut näin on asian laita.Kävin vielä biossista tarkistamassa.
Saattaa joskus itselläni olla idlenä jotain 37 astetta CPU,mutta ei koskaan ihan tuollaisia lukuja.Tosin onhan tämä Barton vähän kuumempi kuin nuo 64 bittiset mallit,niin ainakin muistelisin...Ja viimeisestä pölykerroksen poistosta on jo...aikaa kulunut...ehkä paljonkin tässä koneessa,joten sekin voi vaikuttaa asiaan...
mitä lämpöjä prosessorit on tarkotettu kestämään? tai mitä niiden tulee kestää noin niinku takuun rajoissa? Ku mulla kyllä löyty kotelotuuletin, mutta ei se sitten virranoton puolesta käynykkää mun koneeseen. Siin on joku vuodelt nakki ja kaks oleva kolme reikänen liitäntä. Nii siis yritän olla käyttämättä konetta (täysillä) siihen asti että saan tuulettimen, mut jos prossu pamahtaa ni mikää takuu ei kai korvaa? ku tavallaa oma moka... Toisaalta en oo varmakaa et onko enää edes takuuta jäljel...
Sellainen löytyy diskettiaseman liittimen vierestä emolevyltä ja se on nimeltään CHA_FAN1. Manuaalista löytyy sivulta 7 kuva, jossa se on numerolla 12.