Ennemmin vaikka formatoin kovon ja asennan windowsin uusiksi kun vien minnekkään liikkeeseen puhdistettavaksi. Maksaa paljon ja hyöty olematon. Putsaavat kyllä koneesi, mutta jos et sitä itse opettele putsaamaan/pitämään turvassa, niin kuukauden päästä sama juttu edessä.
Kyllä sitä kannattaa itsekseen puhdistaa viruksista yms... tältäkin palstalta saa kysymyllä erinomaisia neuvoja. Kerrankun itse putsaa koneen kuntoon, niin seuraavalla kerralla osaa jo aika pitkälle toimia ilman neuvoja, sekä pitämään koneen turvassa. Kyllä viruksien löytäminen/poisto on joskus niin suren työn alla, et pitää koneen tietoturvasta parempaa huolta.
aluksi kannattaa huolehtia että on hyvä virustorjunta ohjelma ja palomuuri esim. avast ja kerio http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/162275 jonkunlaiset puhdistus ohjeet: 1. Control Panel -> Performance and Maintenance -> free up space on your hard disk 2. tarkistetaan kone jollain virustorjunta ohjelmalla esim. avast 3. puhdistetaan kone esim. ad-awarella ja vaikka Windows AntiSpyware Beta ohjelmalla 4. vielä voisi poistaa turhia tiedostoja easy cleaner ohjelmalla 5. kovalevyn voisi eheyttää start -> run dfrg.msc
Mutta eikös koneen formatoinnissa ole kauhea työ, ja Windowsin uudelleen asennuksessa? Eikä minulla ole edes Xp:n cd:tä koska Gigantti ei ole antanut sitä. Sitten on vielä edessä kaikkien ajureiden + ohjelmien asentaminen. Mutta jos asennan sen itse uudestaan niin eikös verkkokaapeli pidetä niin kauan irti ennenkuin on kaikki torjuntaohjelmat ja palomuurit asennetttu?
@Rapi2: Nimenomaan. Verkkopiuha irti ja kiinni vasta kun palomuuri ja virustentorjuntaohjelma ja mahdolliset windowsin päivitykset (esim. SP 2 ja muut suojauspäivitykset, jos mahdollista) on asennettu.
Eli nyt ensimmäiseksi kävelet Giganttiin ja vaadit sen Windowsin levyn! Sen jälkeen teet juuri nuo virus-scannit ja spyware-scannit! Jos kone on silti "tilessä" niin tule ilmoittelemaan..