Eli on pieni ongelma koneen sammuttamisessa linuxissa. Eli kun painan sammuta tietokone, niin se alkaa sammuttamaan järjestelmää. Sitten lopuksi se pysähtyy. Kun painan Esc, joka näyttää kaikki viestit, niin viiminen viesti on Power down. Eikö siis linux sammuta konetta kokonaan niinkun XP? Muistaakseni viimeksi kun tuossa vaiheessa sammutin koneen virtanapista, niin ei enää linux käynnistynyt graafisessa tilassa ollenkaan... Eli onko vikaa koneessa, linuxissa, vai selkänojan ja näytön välissä? EDIT: Distro siis Mandrake 10.1
itelläni oli mandrakessa sama.. ei sammunut kone vaikka xp osas sen.. tuli toi power down... sitten voi kyllä huoletta painaa virtanappii ja se sammuu oikein.. toi ei kyllä siitä [bold]pitäis[/bold] johtuu... itelläni ei mandrakessa ollu acpii asennettuna joten asensin eikä toiminu... eli kernelin uudelleen kääntämisellä varmaan hoituu kun laittaa acpi-tuen päälle... tossa vielä linkki siihe threadii jossa kyselin samaa... http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/172485
Mulla Ubuntu kyllä sammuu mutta jos yritän käynnistää uudelleen niin se jää tuohon Power Dowm -tilaan! Sama ongelma oli myös Mandrake 10:ssä eli pieni mutta harmittava "vaiva" ainakin dualbootissa. Olisikohan jollakin hyviä ehdotuksia?
Samaa vikaa Mdk:ssa, En vaivautunut enempää miettimään, kun sammutti kyllä itsensä asiallisesti, kun vain heitti itsensä ensin ulos X:stä ja sitten poveroffia.
Aika ihmeellistä! Mulla toimi mdk 10.0:ssa, 10.1:ssä ja mdv 10.2:ssa sammuttaminen täydellisesti (vaikka harvemmin konettani sammutankaan).
Varmaan vanhemmissa Mantan versioissa tulee 2.4 -sarjan kerneli mukana. Se ei osaa sammuttamista, ilman pätsiä ainakaan. Eli toi ei oo "vika", se on puute. Jos säätämisen iloa löytyy, kääntäkää kerneli, jos tuntuu vaikealta niin oldconfigilla. Eli joku 2.6 -sarjan kerneli on rokrok.
itelläni kyllä debian sarge 2.4-sarjalaisella sammu noin mutta mdk ei osannu.. kirjottakaa konsolissa [bold]uname -r[/bold] niin saatte tietää mikä kerneli koneestä löytyy.. eli kyllä 2.4-sarjakin osaa kanssa sammuttamisen mutta mdk:ssa se on eri asia.. jotkut toimii jotkut ei.. kernelin käännöllä selviää... mutta muistelen että mandrake käyttää 2.6-sarjaa kyllä oletuksena..
Vähän offtopiccia tähän väliin jos sopii. On muuten ihan hepreaa nuo Linux hommat tällaselle perus winukan käyttäjälle. Mutta siis eikö nuo linuxit ole ihan ilmasia ainakin suurimmaksi osaksi. Ajattelin vaan kun ei tunnu oikeen järkevältä kun jotkut niitä myyvät itse poltetuilla cd:llä huuto.netissä. Mitä mieltä olette tästä? Sori vielä jos häiritsee tätä topicia, mutta ei viitsiny uuttakaan aloittaa.
Pohjatietoa GNU/Linux -aloittelijalle: http://raja-antura.org/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=1001 Ja jos ostat niiden itse polttamia levyjä, ruokit trollia. Lataa siis isot osoitteesta http://www.linuxiso.org (kuten Guruttaja neuvoi) ja tuoreemmat (joskus linuxisossa on myös tuoreimmat) versiot isoista saat Distrojen omilta sivuilta. Sitten polttelet ne levylle itse, niin säästät rahaa etkä ruoki trollia.
Joo munkin mielestä aika halpamaista polttaa ilmaista softaa ja myydä sitä. Pitää tutustua tohon raja-anturaan.
Juu aika säälittävää tosiaan myydä itte poltettuja siellä, tosin kuten Jannejt sanoi, ei niitä kukaan osta ...no joo, tais lipsahtaa "vähän" offtopiciks Niin siis onko tohon sammuttamis onkelmaan mitään ratkasua?
Aloita kääntämällä kerneli uudestaan acpi-tuellla. Siitä se lähtee. Jos ei auta, niin asentelet acpid-softan. Näillä kahdella sen pitäis jo taipua.