Konepakettiin sopiva emolevy n.100e + kysymyksiä

Discussion in 'Uutta tietokonetta ostamassa' started by marski2, Jun 15, 2009.

1. marski2

marski2 Member

Trophy Points:
    11
    Hei kaikille,

seuraavanlaisen konepaketin suunnittelin tilaavani jimmsiltä:

NE3X262SFT394 GeForce GTX 260 Sonic 896MB DDR3, 2 x DVI, SLI 159.00€
    0761345-08142-9 Sonata III Silent ATX-kotelo (500W) 109.00€
    AD2800002GOU-HS 2GT DDR2 800MHz, Vitesta, 240-pin DIMM 3x 23.00€=69.00€
    HD642JJ 640GB SpinPoint F1, 3.5", SATAII, 7200rpm, 16MB 66.00€
    HDZ940XCGIBOX Phenom II X4 940BE, AM2+, 3.0GHz, 8MB, BOX 178.00€
    AD-5200S-0B DVD+-RW DL 20x 5200S, SATA, Musta 22.00€
    JIMMS-KASAUS Tietokoneen kokoonpano ja testaus 50.00€
    Yhteensä: 653.00€

Emolevyn kanssa tuli vähän ongelmaa. En itse ymmärrä noista piirisarjoista mitään, sen tiedän että tohon sopiva uusin piirisarja on vissiin joku 790 (?). Sitten luin jostain että täytyisi olla uudet piirisarjat sekä northbridge että southbridge, tämä on minulle yhtä sanahelinää joten pyydänkin viisaampia suosittelemaan minulle parasta mahdollista emoa tuohon pakettiin, hintaluokka 100e, ehdoton max. 120e ja mielellään alle satasen jos vain mahd.

Haluan että:
    siinä on uudet (nopeat) piirisarjat
    siinä on integroitu äänikortti

en tarvitse:
    crossfire/sli-ominaisuutta
    megalomaanista ylikellotuspotentiaalia (en aio ylikellotella)
    integroitua näytönohjainta

Sitten vielä sellainen kysymys, että onko tällainen usb-wlan-vastaanotin (siis sellainen muistitikun näköinen) yhtä pätevä kuin pci-paikkaan kytkettävä korttimallinen vastaanotin. Meinaan käyttää konetta siten, että netti tulee langattomana.

Ja vielä, voinko käyttää entisellä kannettavallani olevaa windows-OEM-käyttöjärjestelmää, mikäli en enää ko. kannettavaa aio käyttää. Onko siis laillista? Miten tämä kopioiminen onnistuu, kun asennusmediaa ei tullut aikanaan kannettavan mukana?

Kiitos etukäteen kaikille niille, jotka viitsivät kysymyksiin vastata!

2. mursu4

mursu4 Guest

Aika pätevä paketti, joskin koppa ahdas tuolle kortille. En myöskään ottaisi tuota muistia kuin 2 kampaa, koska muuten ei dual-channel toteudu. Itse en kyllä ostaisi jimm'ssistä kasattuna, vaan lapstoresta.

Mutta asiaan: Emon piirisarja ei vaikuta paskaakaan suorituskykyyn, vaan lähinnä kellotuspotentiaaliin. Emossa oleva crossfire tai sli on tosi hyödyllinen myöhemmin, grafiikkateho nimittäin siten tuplaantuu. Itse ottaisin tämmöisen emoksi, jossa aika hyvä piirisarja, sekä sli-toiminto: http://www.lapstore.net/store/product_info.php?cPath=1_14_148&products_id=16432 ,on nimittäin parempi, ku sulla onnVidia-kortti.

E: Jos pitkäaikaiseen käyttöön, niin en suosittele usb-wlania. S ekyllä on ihan sama, mutta käytäntösyistä.. Ehkä vanhan läppärin kaveriksi laittaisin usb tikulla.

Niin ja on se laillista, sinun vain pitää löytää juuri sama asennusmedia kuin läppärisi koodissa. Eli siis englanninkielinen levy ja suomal. koodi ei käy yhteen. Lisäksi pitää tarkistaa, mikä service pack on kyseessä ja onko 32- vai 64-bittinen järjestelmä. Yleensä saman koodin pystyy aktivoimaan kahdesti verkon kautta. Jos ei pysty, niin soitto microsoftille, ja selität vaikka että vaihdoit emon, niin pitäisi uusi aktivointilupa saada. Siellä vastaa kuulema sellanen automaatti, joka kysyy esim. oletko vaihtanut komponenttejä yms.

Toivottavasti tästä saa jotain selvää:D

Last edited by a moderator: Jun 15, 2009
  3. mursu4

mursu4 Guest

4. marski2

marski2 Member

Trophy Points:
    11
    Kiitos vastauksista! Eikös tuossa sinun ehdottamassa paketissasi ole AM3-kantainen emo, ja eikö kyseinen prossu ole AM2+ -kantaa? Onko siis yhteensopiva?

Pitäisikö sitten ottaa 8gb muistia, toteutuuko tällöin dual channel (mitä se muuten tarkoittaa?) ja onko siitä hyötyä tuollaisessa koneessa pelikäytössä? Olen muuten lukenut jotain vertailuja, missä tuo radeon hd4870 on ottanut kyllä kuokkaan gtx260 sp216-näyttikseltä.. Onkohan ero minkälainen mielestänne, kokemuksia?

Kertokaa muutkin mielipiteenne, jos vain niitä on! Kiitos.

5. mursu4

mursu4 Guest

Paksapuhetta: HD4870 1Gb vs. GTX260 sp216 aivan mitätön ero ehkä nVidian puolelle. Mutta todellakin ihan samalla viivalla on nuo.

8Gb ram todella tarpeeton pelikoneessa, mutta kyllä, dual channel tulee käyttöön, jos on 2 tai 4 kampaa. (parillinen määrä) Itse asiassa 4 kampaa jos on, niin 4-channel tulee käyttöön. Ainoastaan intel 1366 kannan prosat tukee kolmen kamman eli triple-channel muistiasetusta.
    Jos on muistit dual channelissa tuossa kokoonpanossa, on ne nopeampia suhteessa kolmeen kampaan.

Kyllä tuo emo ja prossu sopii mielestäni yhteen, varmaan joku kirjoitusvirhe. Katso ja varmista valmistajan(ASUS) sivulta.

6. EeroKakko

EeroKakko Active member

Trophy Points:
    66
    Kyllä se on AM2+-kantainen (M4A78-E) ja tuo prossu menee siihen.

Mikäs ihme tämä 4-channel on? Kyllä se on neljälläkin kammalla dual channel.

Last edited: Jun 15, 2009
  7. mursu4

mursu4 Guest

Joo taisin kiireessä taas vaihteeksi puhua crappia. Niinhän se on, että jos on 6 kampaa ni sekin on triple-channel. Ja jos 4 niin dual-channel.

Taisi tuo 4-channel liittyä 4-chan nettisivuun minun alitajunnassani:D

Share This Page