Joo eli pitäis tietokoneeseen hommata uusi prosessori ja näytönohjain. Emolevynä on ASRockin 4CoreN73PV-HD720p R1.0 , joka löytyy tuolta: http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=4CoreN73PV-HD720p R1.0 Prosessoriksi olin ajatellut Intel Core 2 Quad Q6600 . Eli jos on yhteensopiva emolevyn kanssa? Omien selvitysten mukaan pitäisi sopia, mutta en näistä niin tiedä. Näytönohjaimeksi olin ajatellut: GeForce GTX 550 Ti CoolStream OC Edition, 1GB GDDR5, 2xDVI/MiniHDMI tai Ati Radeon HD 5670, 1 GB GDDR5, 128-bit,DVI/HDMI/VGA, PCI-E . Mielummin tuo Ati Radeon edullisuutensa vuoksi, jos yhteensopiva ja hinta-laatu luokka samaa kuin GeForcessa. Nämä näyttikset olivat vain joitain joita olin katsellut ei mulla juuri ole mitään hajua näistä näyttiksistä mutta budjetti olisi siinä 100e - 150e . Jokin halpa prosessori tuuletin pitäisi myös saada, hinta jotain 10e-25e . Koneessa on 2GB muistia ja 400w virtalähde. Ideana olisi pystyä pelaamaan Crysis 1 , ja jotain muita saman tason vaativia pelejä ihan hyvin, vähän paremmilla kuin minimi asetuksilla, jos se nyt on mahdollista näillä osilla/budjetilla. Kiitoksia avusta jo näin etukäteen.
Kone seissyt tuossa nyt lähes vuoden verran käyttämättömänä, läppärin oston vuoksi, niin en hirveen tarkkaa muista, ja kovo formatoituna niin en pääse sitäkään kautta kattomaan, mutta muistelisin että jokin Intelin ~3,5Ghz . Vai olisitko tarkempaa tietoa tarvinnut? Näyttistä ei ole, eli sillä integroidulla oon sitä käyttäny.
Käsittääkseni speksin mukaan tuo Core 2 Quad Q6600 käy kyllä emolevyysi. Ja olisi ihan huomattava tehon lisäys verrattuna Pentium 4:ään. Luulisin että paras näytönohjain minkä alle 150€ budjetilla saat, taitaa olla Radeon HD 6850 sarjalaiset. Silent rigissä muutamia vaihtoehtoja http://www.silentrig.com/category/135/ati-6800-sarja ja joitain voi vielä hiukan halvemmalla saada Murotarjouksen kautta. Ja näkyisi olevan joku 6870 hintaan 159€. Tuossa sun emossa on kyllä PCI Express x16 väylä, mutta tarkista vielä jostain että onko sillä merkitystä mm. noiden mainituiden näytönohjaimen kanssa, että ei ole tuon emon PCI Express väylällä 2.0 merkintää (itse en osaa tähän sanoa mitään).