Eli konetta olis tarkotus jouluksi hieman päivitellä ja siihen kyselisin neuvoja tai vinkkejä. Koneella teen enimmäkseen videon editointia, 3d mallintamista, animoimista ja renderöimistä jne. Mutta kyllä muutamia pelejäkin pelaan ja joskus myös livestreamaan. Kone käy turhan paljon ylikierroksilla jos on chromessa auki välilehtiä suht paljon ja editoin esim. jotain videota tai vastaavaa. (Chrome syö muistia muuten ihan huolella, ainakin itsellä) Tämmöinen tilanne on aika useasti mulla ja vähän lagiseksi ryhtyy, netin selaaminenkin alkaa jonkun ajan kuluttua hidastumaan, riippuen ihan mitä sillä hetkellä teen. Pelien pelaamisessa ei yleensä ole kauheasti ongelmaa, toki aina isommat fps:t ois kivat vaativimmilla asetuksilla, mutta siinä ei sinänsä kauheaa hätää ole. Jos olen oikein ymmärtänyt ni näissä omissa ongelmissa on enemmän prosessorilla osaa? Kone näyttää tällä hetkellä tältä: Prossu: AMD Phenom II X4 955 BE 3,2GHz Näyttis: NVIDIA GeForce GTX 460 SOC 1024MB Poweri: Corsair TX750W Emolevy: Asus M5A78L AM3+ RAM-muistia: 2x 4GB DDR3 1333MHz Käyttis: Windows 7 Ultimate 64-bit En ole pahemmin prossua alkanut kellottelemaan, kun on tuo perusjäähy, joka on huono ja kovaääninen, haluun niistä eroon muutenkin Näyttiksen 2 propellia ovat hyvin hiljaiset kyllä, mut kone pitää kuitenkin ärsyttävää meteliä Näyttis kellottuu edelleen tosi hyvin vaikka on jo valmiiksi super overclocked versio, en kuitenkaan liikaa mitään uskalla lähtee kellottelemaan. Jos tuota prossua tulisi päivittää, niin olisiko hyviä ehdotuksia tuon korvaajaksi? Ehkäpä 200€ hintaluokkaan voisi uutta miettiä, tämänhetkinen taitaa nykyään olla jo alle satasen. Myöhemmin jos päivitän vielä lisää muita osia, niin budjettiin pystyn laittamaan sitten lisää rahaa, joten ehdotuksia otan pidemmällekin aikavälille. Samoin jos pitää jotain muuta koneen osaa päivittää ennen prossua, niin siihenkin ehdotusta kiitos Mites merkki AMD vai Intel? Koneista hieman kokeneempi kaveri ehdotti Inteliä, ja kehui sitä ehkä paremmaksi merkiksi, mites on oikeasti? Ja sit miten noi prossujen tehot menee oikeasti, jotkut 2,7GHz vetää reippaasti parempaa tulosta benchmarkeista kuin esim 3,4GHZ, mistäs moinen johtuu ja miten noita voi sitten vertailla sillei about ilman muiden tekemiä benchmarkeja jos nuo luvut heittelee noin oudosti? Myöskin RAM-muistista olisi kysymystä: Ramia aattelin hankkia lisää joka tapauksessa, se kun näyttää vähän väliä 100% muistinkäyttöä, mutta miten paljon? Eikö nykyiset 8GB ole kuitenkin suht vähän jos konetta käyttää tommosiin vaativimpiin tehtäviin? Emossa on 4 muistikampapaikkaa, joten mites tuota lähtisi päivittelemään? Siinä nyt tämän hetken ongelmat, toivon pikaista vastausta sillä mielellään jouluksi jos kerkeisi uutta hankkia. Ja jos on jotain kysyttävää, niin käyn kyllä vastaamassa.
Jostain syystä pelkkä selain vie 2GB, en tiiä onko ihan normaalia, ainakin yhden tyypin kanssa asiaa ihmetelty. Onhan mulla noita välilehtiä tos ja jokaisesta välilehdestä näkyy tulevan uusi prosessi, niin se vie aika paljon. Parhaimmillaan oon laskenu ainakin sen 2GB yhteensä. Tuossa pari kuvaa tehtävienhallinnasta. Selain on tuossa auki, samoin adobe premiere toistaa videota. Eli aika perus hetki. Mut en mä itse koneista hirveemmin tiedä. Pystyn sanoa sen vaan mitä näen. Ja jos blenderillä alan säätää, ni prossunkäyttökin nousee aika korkeelle. Edit. OBS päälle ni nous prossunkäyttökin (eikä pitäisi olla kauheasti prossua vievä): http://gyazo.com/f2478a1aefec1c281f38b28f23a29edf.png
Siellä on tolkuton määrä prosesseja käynnissä, ajele alkuun tuolla. http://www.filehippo.com/download_ccleaner/
Hmm... Suurin osa noista prosesseista on tuon chromen takia koska jokaisesta välilehdestä tulee prosessi. Mutta kun sammutin chromen, niin prosessien määrä tippui johonkin 80 tienoille. Tosta kun nuo lasken itse, niin niitä on 22, missä noi muut 60 on piilossa? Niin ja ajoin CCleanerin. Oon mä CCleanerin ajanu vähän välii, tosin nyt ollu kyl aikaa etten oo. 14 megaa se jotain sai poistettua. Rekisterinkin putsasin.
Tuossa mainitsemassasi pääkäytössä olisi, kuten kaverikin sanoi, Intellin prossu parempi esim. i7 4770K, tosin se on n.300€ (tai i5 4670K n. 200€), ja lisäksi pitäisi vaihtaa emokin. Isommasta muistista olisi myös hyötyä Premierissä tmv. Peleissä taas vaikuttaa enempi näytönohjain asiaan (FPS).
Nyt malwarebytes ajettu pikatarkistuksella, 4 rekisterivirhettä se löysi jotka jo korjasin. Myös Advanced SystemCare ohjelmalla skannailen tässä viestiä kirjoittaessa konetta koska näytti tälläistä: http://gyazo.com/9e186a28e7749c318df4fa8a03f031b8.png Siinä samassa avasin selaimen, niin työpöydällä oleva pienoisohjelma näytti tälläistä: http://gyazo.com/8605c9a7ef28ea4d5931ebe90d3313c0.png (vasen on CPU:n käyttö, ja oikea RAMin käyttö) Tuommoisten takia tuun siihen tulokseen että tarvii uutta rautaa. Tajusin just että mul ei ollu toi "Näytä kaikkien käyttäjien prosessit" päällä tehtävienhallinnassa, jonka takia en nähnyt kaikkia prosesseja, nyt niitä näkyy tuossa ne 70 mitä on koko ajan päällä. Kuvassa siis chrome pois päältä: http://gyazo.com/f1d416172df4c5700b8223747f7edde4.png Tuossa edelleen tuo ASC skannailee konetta läpi, meneekin vähän pidempi aika. Mut 300€ prossu alkaa olee jo turhan hintava omaan budjettiin pelkästä prossusta. Kattelin kuitenkin että tuo i5 4670K saattais olla ihan kelpo vaihtoehto. Toki pitää sitten emoa lähteä uudistamaan myös. Mitäs muut on mieltä tuosta että mitä tähän kannattaa hankkia? Muita prossuehdotuksia, vai onko toi yllämainittu hyvä? Ainakin löysin siitä hyvät arvostelut, niin taitaa olla ykkösvaihtoehto tällä hetkellä, vaikka emolevy pitääkin ostaa. Omassa emossa ei ole USB3:sta vaikka ulkoinen kiintolevy sitä tukeekin, niin auttaahan se emon vaihto sit jotain taas http://gyazo.com/198ab4937a22562ba3a5f5336cc31d17.png Tuo nyt saattaa näyttää tossa vähän pahalta, mut noi on kaikki jotain chromen evästeita tai jotain välimuisteja.
Huijauksia nuo suurimmaksi osaksi ovat, kokeileppa laittaa ihan vaan Avastilla täysi tietokoneen tarkastus. Suosittelen kuitenkin suoraan käyttöjärjestelmän uudelleen asennusta... Intel i5 4670K / i7 4770K Asus Z87-A / Gigabyte Z87X-D3H AMD FX-8320 / FX-8350 Asus M5A97 EVO / M5A99X EVO / M5A99FX PRO CDON / Pixmania / Jimms kannattaa hintojen puolesta katsella...
Selevä softa ongelma. Tuota en päivittäisi, paitsi joku prossu cooleri ja sit kellot mahdollisimman korkealle, sama näyttiksen kanssa. Odottaisin ensivuoden prossuja. Esim tuleva broadwill. Tai voi olla että tulisi markinoille jottain järkevää AMD:ltakin.