Terve, olen tilannut komoponetteja uutta tietokonettani varten, mutta kotelosta olen vielä epävarmaa. Sain ilmaiseksi Compucase 6A21 kotelon, mutta siinä ei ole mitään asennusruuveja. Ensin ajattelin ostaa vain uusia ruuveja, mutta pitäisikö kuitenkin samalla panostaa parempaan koteloon? Tietokone olisi ihan perus työpöytäkäyttöön enkä juurikaan pelaa. Vaihtoehtona olisi Antec 300 (~50e) tai sitten Fractalin R3 (90e). Joten onko 6A21 riittävän hyvä peruskäyttöön , onko ero sen ja 300 välillä tarpeeksi iso jotta osto kannattaisi, vai onko ainoa oikea valinta R3? Budjetti on jo {kiitos teidän liian hyvien vinkkien =)} paisunut hieman yli, joten mistä saa rahoille parhaan vastineen? Muitakin malleja saa tietysti ehdottaa!
R3 on varmasti sellanen kotelo, että sitä voi käyttää vaikka parissa seuraavassakin kokoonpanossa, mutta työpöytäkäyttöön riittää ihan mikä vaan peruskoppa.
Lähinnä mietityttä toi kovalevyjen ääni. Sekä 6A21 että 300 on moitittu juuri asennuskelkkojen puutteesta, mutta onko ääni kuitenkaan häiritsevän kovaa? Windows minulla olisi SSD:llä mutta medialevynä on Spinpoint F3. Onko esim. tuulettimet hiljaisempia kuin kovot näissä koteloissa ( Mugen 2 + Arctic F12 PWM, integroitu näyttis)?
Itse laitoin compucasen kotelon nurkkaan pölyttymään kun ei osat mahtuneet, esim. prosessorincooleri (ninja 3) ei mahtunut, koska virtalähde oli liian alhaalla. Kaapeleita ei saanut piilotettua mitenkään ja se tietenkin huononsi ilmakiertoa. Nyt koppana R3 kaapelit saa erittäin helposti piiloon ja tilaa on reippaasti, lämmötkin kohillaan vaikka kopassa äänieristystä onkin. Kovalevyllä ei taida olla minkäänlaista vaimennusta tuossa antecissa, eli rutisee kovemmin. R3:ssa ne on taas kumipalojen päällä eikä resonoi kopan kanssa. Fractalissa on parempi tuulettimensäädin kolmelle tuulettimelle. R3 on huomattavsti paremman näkönen ja paljon hiljaisempi.
Itsellänikin on (nykyisin myös myynnissä) Compucasen kotelo. Ja vaikka siinä ei mitään kaapelien hallintaa olekkaan, saa siihen pienellä vaivalla ja ajatuksenkäytöllä ihan siististi kaapelitkin vedettyä. Omassa 6A34:ssä on viidelle kovolle oma irroitettava kehikko, josta on näppärä joko ottaa kovo tai lisätä. Tosin koska tuossa ei ole pikalukituksia, ei kovojen vaihtelu aivan päivittäin houkuttele (enpä silti moista tosin harrastakkaan, joten pikalukituksilla itselleni ei ole niin merkitystä). Mitä itse kysymykseen, niin mikäli olet tuon Compun ilmaiseksi saanut, niin kannattaa siihen kone kasata. Mikäli osoittautuu mahdottomaksi ja auttamattoman toivottomattomaksi tapaukseksi niin sitten kannattaa siirtyä suoraan hieman eri tyylisiin (ja ehkä hieman kalliimpiin) koteloihin, kuten vaikkapa Fractaliin, Lian-Li:hin, Corsair:iin, Nexus:iin jne. Mitä omaan compuun vielä tulee, on sen kovo räkissä kumiset suojat ruuvien ja metallinvälissä hieman sitomassa särinöitä ja tärinöitä joita kovalevyt aiheuttavat. Enemmän harmaita hiuksia aiheuttaa tuon kotelon kanssa DVD/CD aseman käyttö, se kun alkaa ottamaan kierrosta niin johan peltirämisee. Tosin jälleen, pieniä nahanpaloja, sisärenkaasta kumia tai jotain (ruuvien ja aseman) väliin niin johan hiljenee. Vielä kun pistelee halpaa ääneneristysmattoa pohjalle, molemmille kyljille ja siihen osaan kattoa missä ei ole poweria. Sekä osin taka ja etupaneeliin, niin johan on kaveri hiljainen. Ja mitä tulee noihin coolereihin, niin ainakin omaan koteloon meni hienosti myös nykyinen Noctuan (NH-U12P-SE2) cooleri kun sitä testailin, sekä mahtuu tuonne myös GTX 260 kovojen neljän kovon lisäksi (toki korppu aseman paikkaakin voi kovon asennukseen käyttää.