Kotisivu (html)

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by oxyd, Apr 27, 2008.

1. oxyd

oxyd Member

Trophy Points:
    11
    Noniin, eli mun tavotteena on tehdä kotisivu huomiseksi notepadilla. Haluasin sellasen, että vasemmalla olisi valikko kokoajan. Olen yrittänyt, mutta voiko joku kertoa mitä olen tehnyt väärin, kun lopputulos ei todellakaan näytä siltä miltä sen haluaisin näyttävän:

etusivu.html:
    menu.html:
    kuvat.html:

Eli osaako joku sanoa mitä olen kirjottanut väärin? Kiitos vastaajille jo etukäteen.

2. u233

u233 Member

Trophy Points:
    11
    aika hankalan tien olet ottanut....olisit tehnyt ainakin tuon valikon flash ohjelmaa käyttäen

3. koW4Rlock

koW4Rlock Regular member

Trophy Points:
    26
    Flashia ei kyllä kannata käyttää oikein missään. Paitti SinäTuubissa.
    Itse olisin tehnyt tuon <div> llä. Ja tuo fontti valinta voisi olla toinenkin ;) tai ainakin toinen samanlainen perään. Musta vihr. pohjalla on kohtalaisen ikävä lukukokemus.
    Suosittelen css opasta ja w3c schoolin oppaiden lukua.

Ja muista tehdä validia koodia.

4. iec

iec Regular member

Trophy Points:
    26
    Vaikuttaa koulutehtävältä, kun kerran pitää notepadilla tehdä : )

Jos ei ole pakko tehdä notepadilla, niin suosittelisin kyllä ennemmin ilmaista ohjelmaa nimeltä NVU. Tuolla saa jo jonkilaiset sivut aikaan.

Ai niin, testaathan sitten oikeilla nettiselaimilla (Opera, Firefox, Safari, Netscape), että toimii oikein.

-iec

5. Quiote

Quiote Moderator Staff Member

Trophy Points:
    46
    Kyllä framesetillä on ihan hyvä aloittaa, varsinkin jos ei kauheasti ole kokemusta nettisivujen teosta. Samoin css kannattaa jättää vielä kirjan väliin, mutta kun perustaitoa löytyy niin sitä ei kannata missata..

6. HmTT

HmTT Regular member

Trophy Points:
    26
    No 'huominen' meni jo. Mutta sen kummemmin koodia testaamatta (en jaksa copypastettaa & tallentaa omalle koneelleni, olen laiska) olettaisin, että tuossa tulee ikkuna täyteen valikkoja. Olenko oikeassa?

Mikäli niin, ongelman syy on etusivu.html:ssä. Tarkalleen ottaen kohdassa:

Code:
    <frameset cols="153px,*" frameborder="0" border="0">
    <frame src="menu.html" name="menu" id="menu">
    <frame src="etusivu.html" name="main" id="main">

Eli mitä kyseinen koodi tekee? Se jakaa sivun kahteen osaan, toiselle puolelle tulee menu.html ja toiselle puolelle ladataan jälleen etusivu.html (ts. sama sivu), joka jakaa jäljelle jääneen osan kahteen osaan ja sijoittaa toiselle puolelle menu.html:n ja toiselle puolelle lataa itsensä... ...ad infinitum. Eli käytännössäkatsoen vaikuttaa, että sivu olisi vain täynnä valikoita :)

Ongelman korjaus: älä lataa samaa sivua loopissa. Luo siihen uusi sivu joka ladataan defaulttina, nimeltään vaikka tamanhelekutansivunpitaisitoimia.html :)

Mitä taas tulee muiden neuvoihin "tee sivut flashilla", "käytä ennemmin editoria X tekstieditorin sijaan" yms. Unohda ne! Oikealla tiellä olet nyt. Parempi opetella ensin kieli, ennenkuin harkitsee "helpottavien" työkalujen käyttöä (ja flash on muutenkin turhake).

7. LoBer

LoBer Regular member

Trophy Points:
    26
    Älkää turhaan kokeilko sivua kaikilla selaimilla, hankkikaa Tulikettuun HTML/total validator lisäosa, se ilmoittaa heti jos on jotain mikä ei standartiin kuulu. Se on W3C testi joka kokeilee sivut itsekseen : )

Last edited: May 1, 2008
  8. Hmmmh

Hmmmh Regular member

Trophy Points:
    26
    Yleensä eri selaimilla testaamisen idea on että saisi sivun näyttämään samalta kaikilla selaimilla. Validointi ei tee tätä, vaan testaa sen sivun yleisiä standardeja vastaan. Molemmat on tärkeitä, mutta eivät korvaa toisiaan...

Share This Page