Haluaisin tehdä kotisivut Frontpage 2002:sella , ihastuin tuohon http://www.peliplaneetta.net/ - Peliplaneetan sivuun ,siinä oikeassa kulmassa on se linkkivalikko ,miten samanlaisen teko onnistuu + häivytys kohdalle kun hiirellä painetaan esim. tiedostot-sivulle. Eikös noiden layoutien teko tehdä ensin grafiikkaohjelmilla, ja sitten koodi+ muut esim. dreamweaverillä, frontpagella ,yms. ?
En nyt osaa suoraan selittää miten sellane valikko tehää mut ite opettelin tekemään sivuja netistä haettuje pikku ohjeitte avulla (niitä löytyy aika reilusti) ja sitte aina ku näin jonku mielenkiintose jutun jossai sivulla nii kopioin koko sivun lähdekoodin ja aloin sitte "purkamaan" sitä, kunnes siitä oli jäljel enää se osa jonka mä halusin. Sivujen väsäys ohjelmaks suosittelisin Macromedian Homesitea tai Evrsoftin 1st page 2000:tta. Toi viimeks mainittu on ilmanen ja siin on helvetisti kaikenlaisii scriptejä ja muuta "materiaalii" mukana.
Ja jos haluaa oikein näyttäviä/erilaisia jippoja sivuille,kannatta tutustua Java sovelluksiin...siellä aukee ihan uusi maailma.
No frontpaget voit ihan huoletta unohtaa ) jos haluat vähänkin katuuskottavuutta niin näillä pärjää jo ihan hyvin: notepad+photoshop Ainoo huonopuoli on että toi Photoshop on aika tyyris, mutta vois sanoo että suurin osa noista hienoista grafiikoista mitä sivuilla näkee esim napit, taustagiffit ym tehdään sillä. sitten vielä jokin hyvä html/php-opas... siitä se lähtee.
No ei niitä sivuja ny millää muistiolla voi väsätä .. Siitä koodista tulee pirun sotkune ilma sitä teksti väritystä ja rivitys sydeemiä..
Tuo dreamweaver on kyllä todella hyvä. Koodista tulee selkeetä ja designi on todella helppo tehdä jos on jo ajatus. Pelkkää notepadia en suosittele kun homma voi helpottaa vaikka 1st page 2000 tai html-kit tyyppisellä ohjelmalla.Itse käytän psp,topstyle,html-kit,dreamweaver yhdistelmää.
Tässä olisi tälläinen Easy HMTL, jota olen itse käyttänyt, ilmainen ja suomalainen http://www.toniarts.com/index.htm Kannattaa kokeilla
KWrite ja GIMP hinta 0 € hakkaa koska vaan Mä$äN maksulliset työkalut. Kyllähän se just muistiolla vaan kannattaa väsätä, jos jollain. Kaikista selvintä koodia mitä millään saa. http://www.arachnoid.com/arachnophilia/ tuolta löytyy ohjelma, jos haluaa päästä helpommalla ja ilmaiseksi. Linuxsissa toimii ainakin mainiosti, kun kokeilin. En kyllä periaatteessa suosittele käyttämään mitään tälläsiä. Lynx:sillä ja Amayalla kun vielä kokeilee sivunsa...ja jos toimii molemmilla, niin sitten voi hyvillä mielin laittaa ne näytille... EDIT: palatakseni vielä tohon peliplaneettaan, niin koodi näyttää aika simppeliltä...siinä on käytetty ihan normaalisti tasoja eli layereitä ja sitten onmouseover onmouseout komentoja. Tossahan ei ole edes käytetty mitään kuvia noihin linkkeihin (vasemmalla).
Joo samaa mieltä olen, muistio on ehdottomasti paras kotisivujen tekoon sekä muokkaamiseen. Muistat vaan kirjoittaa koodin niin selkeästi kuin mahdollista ja järkevästi rivitettynä, näin saat siitä itsekin helposti selvää. Varsinkin pitkillä/paljon koodia sisältävillä sivuilla tuo on erittäin tärkeää... Toki ensimmäisiä sivuja ei kannata edes yrittää muistiolla tehdä, siitä ei tule mitään kun html ei oikein ole vielä hanskassa. Helpointa on aloittaa jollain ilmaisella ohjelmalla (esim. 1st Page 2000 tai EasyHTML) millä näet helposti työsi tuloksen ja näet helposti myös mihin koodiin tuo perustuu; näin opit helposti ainakin alkeet. Tietysti jos suunnitelmissa on kotisivujen teko muuta kuin harrastusmielessä, sitten Macromedian Dreamweaver on oikein järkevä sijoitus. Kun hallitset koodin monipuolisesti ja tiedät tarkalleen mitä haluat Dreamweaverin avulla voit säästää aikaa tunteja isoissa projekteissa, vaikka osaisitkin kaiken saman koodata myös käsin. Ja Dreamweaveria voi käyttää vaikka et osaisi koodia ollenkaan, siinä on myös ns. WYSIWYG-toiminto (What You See Is What You Get), eli muokkaat suoraan graafista ulkonäköä kirjoittamatta merkkiäkään koodia. Tuolla tavalla tuotettu koodi ei tosin ole kovin "puhdasta", mutta toimivaa ainakin Internet Explorerissa. Mutta ehkä paras vaihtoehto aloittelijalle olisi suomenkielinen ToniArtsin EasyHTML, yksinkertainen ja pieni ohjelma jolla pääsee helposti jyvälle. Seuraavaksi 1st Page 2000, tai vaikka ensimmäisenäkin jos vaan englanti on hyvin hallussa. Mutta aina kannattaa muistaa seurata ohjelman tuottamaa valmista koodia ja sitä kautta opetella tekemään kaikki itse. Miksei ihan tavallinen painettu kirjakin olisi hyvä tapa aloittaa, siellä on kaikki tieto saatavilla helposti milloin vaan. Oikein hyvin html.oppaita on julkaistu myös suomen kielellä.