Kotiverkon ohjaus iPad:llä tai vastaavalla

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Manitser, Sep 11, 2010.

  1. Manitser

    Manitser Member

    Joined:
    Sep 11, 2010
    Messages:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Terve,

    Olen hommaamassa uutta laitteistoa uuteen kotiin ja dlna sopivuus on alkanut kiinnostamaan. Dlna järjestelmän perustoiminnan tiedän, mutta yksi asia alkoi mietityttämään: Onko mahdollista ohjata musiikin ja videoiden soittoa ja kuvien katselua iPad:llä tai muulla vastaavalla tablet-laitteella?

    Antakaapa kun selitän. Tarkoitus olisi rakentaa seuraavanlainen systeemi:
    - Dlna yhteensopiva telkku ja stereot
    - Tietokone (läppäri tai esim iMac)
    - langaton verkkolevy varastoksi tiedostoille ja
    - iPad tai jokin muu vastaava tablet laite.

    Kysymykseni siis kuuluu onko mahdollista käyttää olohuoneessa olevaa tablettia "kaukosäätimenä" jolla voisi laittaa verkkolevyllä olevan materiaalin (musan, videot ja kuvat) näkymään tai kuulumaan dlna yhteensopivassa televisiossa tai stereoissa? Vai tarvitseeko soitettava materiaali olla tablet laitteen omalla kiintolevyllä? Nykyisin videot sun muut soi laitteissa suoraan tietokoneen kovolta lankayhteydellä, mutta langaton elämä alkaa laitteiden vanhenemisen takia kiinnostamaan.

    Itse en ole mikään tietotekniikkaexpertti, joten jos teiltä fiksuimmilta löytyisi tietoa asiasta niin olisin hyvin kiinnostunut.

    - Mäni
     
  2. spegex

    spegex Member

    Joined:
    Apr 2, 2008
    Messages:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Mulla on itselläni verkossa useampia DLNA:ta tukevia laitteita (esim. Win7-koneita, telkkari, PS3 ja Buffalon NAS). Periaate median toistossa on se, että kun jollain laitteella haluaa toistaa mediaa toiselta laitteelta - esim. TV:llä Windows koneen HDD:ltä - pitää TV:n kaukosäätimellä valita toistettava media (joka siis pitää löytää verkon yli).

    Mahdollisuutta "ohjata verkkoa" jollain kolmannella laitteella (kuten toisella Win7-läppärillä, iPadilla, etc.) en ole keksinyt.

    DLNA:n kanssa huomionarvioista on se, että DLNA on standardi, jota voidaan tukea vain osittain. Esim. niin että valokuvien katselu onnistuu, mutta elokuvan streamaus ei. Vanhemmat laitteet tukevat standardia huonommin (esim. minulla vanha Buffalon NAS ei meinaa näkyä muille laitteilla).

    Kaikesta huolimatta DLNA on ihan hieno keksintö - on kiva esim. katsella järkkärillä otettuja valokuvia isolta FullHD-näytöltä ilman että valmistelee asiaa millään lailla.
     

Share This Page