Koululaitoksen kehittäminen

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by koivutu1, Nov 26, 2009.

  1. koivutu1

    koivutu1 Member

    Joined:
    Dec 26, 2008
    Messages:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Koululaitoksen opetuksen järkeistäminen ala-asteella.

    Olen isoisänä seurannut tyttäreni, tyttären, koulunkäyntiä ensimmäisen ja toisen ala-asteen luokan ajan ja tullut siihen tulokseen että ala-asteiden jatkuva kehittämiskierre vaikuttaa tarkoituksettomalta... Kaikkia, mm. edellisten ikäluokkien hyvin toimivaa oppimateriaalia jostain syystä muokataan suuntaan jos toiseen. Joka aiheuttaa mielestäni oppilaille turhaa pohdintaa, ohi oleellisen ja näin sekoittaa tämän oleellisen, sekä epäoleellisen toisiinsa, jonka vuoksi pienen koululaisen on vaikea keskittyä ja ymmärtää olennainen .
    Matematiikan nykyiset ala-asteen oppikirjat sisältävät jopa yhtälöiden ratkaisua, jota jopa aikuiset koulutetut henkilöt joutuvat tosissaan miettimään. Kysyttäessä miksi kirjat sisältävät tällaista materiaalia, on vastaus, 'Oppilaat jotka haluavat haasteita voivat kokokeilla kykyjensä rajoja' Outoa, ollanhan opiskelemassa ensinnäkin sitä mitä koulu yleensäkin on puhumattakaan numeroista ja niiden ynnäämisestä tai miinustamisesta, lukuvuoden ensimmäisillä kuukausilla. Tämä sekamelska aiheuttaa eriarvoisuuden syntymistä oppilaiden kesken. Vaikkakin toisin väitetään opettajien taholta.
    Niin kutsuttu 'kaunokirjoitus, On uudistettu tarkoituksen mukaisettomaksi 'venkuroineen, ohituksineen, taivutuksineen ,yms...Lääkkeeni tähän, kuten edelliseenkin on lopettaa nykyiset turhankkeet eli kehitysryhmät, jotka eivät ilmeisesti voi toimia ja ansaita 'palkkaansa' ilman jatkuvaa tyhjänpäiväistä kehittämistä. Sanoisin että vanhassa vara parempi. Ennenkin on koululaitos kasvattanut suuria vaikuttajia yhteiskuntaamme. Nykyään koululaitos koetaan ahdistavana eriarvoisuutta luovana laitoksena ,joka synnyttää kaikenlaisia ongenelmia sekasotkullaan. Sen on osoittanut, varsinkin koulujen alueilla monet ikävät tapahtumat. terv. Epä-toivosyöveri
     
    Last edited: Nov 26, 2009
  2. Keymaster

    Keymaster Guest

    Kommentti tähän, tyttäreni on nyt 4 luokalla ja alusta asti on ollut vaikea tarkastaa oikeinkirjoitusta kun itselle on opetettu aivan erilaiset kirjaimet. Tämän lisäksi enää ei ole tärkeää pysyä rivillä vaan vihko on vapaasti käytössä. Kysyin tätä opettajalta neuvottelussa ja kuulemma se on nyt määräys ylemmältä taholta. Tarkoittaako tämä sitä että käsinkirjoituksen odotetaan häipyvän? Kyllä itseni käsiala on omalaatuista mutta se ainakin pysyy rivillä. Lisäksi kirjoituksen koko voi olla jopa kolme ruudukkoa suurta tai sitten saa kirjoittaa niin pientä että samalle ruuturiville mahtuisi kaksi tekstiriviä.

    Kauheaa.

    Mitä tulee matematiikkaan niin luulen että oppimisnopeutta on tarkoitetusti nopeutettu oppisuunnittelijoiden osalta. Kirjassa on vähemmän esimerkkejä. Hamsteri-äitini ei ole heittänyt mitään koulukirjaa pois ja sain 1-6 luokan matikan kirjat lahjaksi kun väitöskirjani hyväksyttiin.
    Pienellä vertailulla 4 luokan kirjaan nyt avaa kyllä silmät. Lapsilta odotetaan enemmän ja kirjojen sävy on muuttunut ankarasta tahkoamisesta siihen että joku osaa ja joku ei .
     
  3. Michelola

    Michelola Regular member

    Joined:
    Apr 12, 2009
    Messages:
    588
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    tota kaunokirjotusta (vai mikälie tyyppikirjoitus) en koskaan ymmärtänyt koulussa enkä ymmärrä vieläkään. Se on aivan saatanan rumaa ja turhaa. Miksei opeteta tekstausta joka on kaunista ja selkeää. En tunne ketään joka käyttäisi enää kaunokirjoitusta
     

Share This Page