Terve! Nyt olisi itsellä hyvä pelikone hakusessa, joka pyörittäisi pelejä vielä neljänkin vuoden päästä. Koska itse en komponenteista mitään tiedä, pyytäisin nyt teiltä apua. Eli siis mitä komponentteja/sun muita osia pitäisi ostaa? Voisiko joku koota jostain jonkun valmiin paketin osista jne? Valmiina itsellä oikeastaan on vain näppäimistö, hiiri, nykyisen pakettikoneen DVD-asema (Uuden voin ottaa jos halvalla saa) sekä vanha näyttö. Hintakattoa ei oikeastaan ole, kunhan ei mikään tajuttoman kallis 1900€+ kone ole. E: Itse siis voin kasata, mutta muuten komponentit jne tarvitsen apua.
Tässä olisi reilun 1500 euron Jimms-paketti. Tuolla pitäisi pärjätä ja osissa on vielä tinkimisenkin varaa, jos on tarvis. Varaa toki parantaakin, jos haluaa.
Kumpis näistä kahdesta on sitten parempi, vai ovatko koneet lähes täsmälleen samantasoisia? Ja jos pitää alkaa säästää jostain, mistä kannattaisi lähteä? Näytönohjainta en kyllä ainakaan haluaisi alkaa huonontamaan jos kerta tuo GTX580 on uusinta uutta.
Lähes samantasosia. Näyttiksestä tinkisin eka, huippunäyttisten hinnoissa on yleensä 50 prosenttia ilmaa. Erot 250 euron näyttiksiin on aika pienet.
Mutta itsellä tarvitsisi korkeintaan pientä tinkimistä, ehkä asioissa joita en käytä. Esim. tuo bluray-dvd-asema, en sitä tarvitsisi koska ps3 löytyy kotoa joten jos siitä voi sen 50€:kin tinkiä, niin hyvä on.
Hyvin lähellä ja kummallakin pärjää. Hintakin lähes identtinen. BVest unohti tosin prosessorijäähyn, mutta varastomuistia on kahdellekin kovolle. Mulla muistit ja kovojen siirtonopeus astetta nopeammat, hieman kalliimmatkin. SSD:t ovat aika likellä toisiaan, mutta Agility ei ole sitä ehdottoman korkeinta High Endiä. Minä ehdotan tuota Corsairin uutta super-SSD:tä, joka on samantasoinen Vertex3:ien kanssa, koska Vertex3:sta mulla on itsellä karvaita kokemuksia. Jospa se Corsair olisi vakaampi, mitä rohkenen epäillä. Emoissa on se ero, että Z68:lla pärjäät ensi alkuun ilman erillistä näyttistä, P67:llä et. Muutoin tasoltaan aika lähellä, tekniikaltaan kuitenkin hyvinkin erilaiset. Jos saisin neuvoa, niin älä säästä missään. Jos jomman kumman näistä otat, niin voit silmää räpäyttämättä sanoa, että sulla on hvetin kova pelikone. Jos pudotat 580:n pois, niin jo samana päivänä kahlaat näyttisrevikoita lävitte ja kiroat, että olisi sittenkin pitänyt ottaa se. Jos vaihdat 560 ti:hin, niin sulla menee kuitenkin 1350 euroa rahaa, jos näitä muuten pidät runkona.
Yhteishinta: 1430.30€ Tälläinen kone tulossa tällä hetkellä, nyt voi antaa viime hetken muutoksia/vinkkejä
Ja jos muuten on vielä joku osa vaihdettavaksi joka lisäisi koneen elinaikaa/päivitettävyyttä paljon ja lisähintaa tulisi 200€ tai alle niin ilmoittamaan vaan. Mikäs samsungin spinpoint olisi hyvä?
Miksi vaihtaisit SATA 3 -Barracudan SATA 2 -Spinpointtiin? SATA 3 -SSD:n kanssa kannattaa asentaa Windows myös HDD-levylle, koska SSD:n Firmware-päivitykset pitää tehdä toiselta levyltä käsin. Olisi syytä pitää nämä molemmat käyttislevyt SATA 3 -porteissa ja käyttää SATA 2 -porttia tarvittaessa varastolevyjä varten. Olen Vertex 3:n kanssa todennut, että HDD-levyllä oleva Windows on enemmän kuin välttämätön. Siihen kone on käynnistynyt, kun V3 on BSODannut ja hävinnyt kokonaan näkyvistä koko konesta. Mulla näyttää olevan joninlainen kiista muiden palstalaisten kanssa tästä Spinpointista. Muut haluavat välttämättä Spinpointin koneeseen kuin koneeseen jopa ensisijaiseksi buutiksi, vaikka emolla olisi useita SATA 3 -portteja tätä tarkoitusta varten. Minusta on järjetöntä asentaa käyttis SATA 2 -porttiin aikana, jolloin SATA 3 -emoja on ollut jo kohta vuoden saatavilla. Siinä sitä sitten ollaan SATA 2-portissa seuraavat viisi vuotta. SATA 3 Barracuda on vain kympin kalliimpi kuin Spinpoint. Itse kyllä ottaisin WD:n 1TB Caviar Blackin, joka itsellänikin on. Se on todettu monesti parhaaksi 1TB 7200 rpm kovoksi. Se on kyllä vähän kalliimpi, noin 30 euroa hintavampi. Joku nyt sanoo, että kymppi siihen vielä, niin saat toisen Spinpointin RAIDiin. Olisihan sellainen nopeampi, mutta kaksi SATA 2 - levyä RAIDissa upouudella SATA 3 -emolla? Kamoon.
Vain kympin kalliimpi, mutta mitä sillä kympillä sitten saa? Paremman näköiset specsit koneeseen vai? "Mulla on SATA3-väylän kovalevy". Ihan yhtälailla mikä vaan kovalevy IDEjä lukuunottamatta on SATA3-levy, ne sopii kaikki siihen väylään. Yhdenkään levyn todellinen nopeus vaan ei nouse vaikka väylän teoreettinen maksiminopeus kasvaa. Raidin mollaustakaan en ymmärrä. Senkin ainoa haittapuoli taitaa olla se, ettei se olekaan SATA3-systeemi? Nopeudesta viis.
Mites noi optiset asemat? Meinaakko suositella SATA-väylästä optista asemaa SATA 3 emoon? Mistä ees saisit SATA 3 väyläsiä optisia asemia? Et varmaan mistään. Mistäköhän syystä? Varmaan siitä syystä.
Tuli vähän bonusrahaa tässä mitkä voisi polttaa koneeseen, joten onkos mahdollista esim. poweria tai prosessoria vaihtaa parempaan? Poweria siksi että jos joskus ostan toisen GTX 580 SLI:hin niin virta riittää, ja prosessori voisi olla todella tehoprosessori. E: Niin ja onhan tuuletus/ilmanvaihto hyvällä tasolla tossa, koska huoneessani tuppaa olemaan aikakin kuuma usein, ja olisi mukavaa jos siitä 90% ei tulisi koneesta.
Tuplapostia, anteeksi. Paljonkos tuo setti maksaisi, jos näytönohjaimen vaihtaisikin GTX590:een ja virtalähteen tämän vaatimaan tasoon?
Powerista pitäs irrota noin 650W, lisäks tarpeeks liittimiä. Ton XFX 650 powerin pitäs piisata. Toi piisaa ainaki http://www.jimmspc.fi/tuote/P1-750S-NLB9 Toi Crystaldiskmark on tarkotettu SSD levyille, ei normikovoille. Muutenki voin onnitella. Saat 30 euroo kalliimmalla pikkusen lisänopeutta. Ton levyn nopeus ei muuten yllä ees SATA 1:n tasolle.
Eli siis ostan tuon setin yllä minkä laitoin, paitsi se kovo vaihdettuna spinpointtiin, sekä näytönohjain GTX590 ja poweri tuo 750W? Ja näin saan koneen joka pyörittää pelejä vielä neljänkin vuoden päästä, ja pitempäänkin jos päivitän powerin sittemmin 1000w ja ostan toisen gtx 590? Ja mahtuuhan tuo GTX 590 tuohon valitsemaani koppaan?