Tossa muutama päivä sitten koneeseeni tuli virus, joka hidasti kovalevyäni ja pisti sen naksumaan oudosti. Noh. Ajelin antiviirussoftalla kovalevyn läpi ja naksutus hävisi, mutta hitaus ei kadonnut mihinkään. Esim musakappaleita toistaessa biisi "lagaa" aina kun kovalevyn merkkivalo palaa. Myös sovellusten avaaminen on hidastunut. Olen myös ajellut eheytysohjelmat ja spywaresysteemit joista ei ollut apua. Tosin joitain spywareja ei voitu poistaa. Onko kovoni simppelisti hajoamispisteessä, vai onko jotain vielä tehtävissä?
Melko varma viruksentappaja on komento format C, eli jos alat olla tosiaan epätoivoinen ja muuta ei ole tehtävissä, asenna kaikki uusiksi. Se kannattaa tehdä ajoissa, ja fileistä kannattaa jo nyt ottaa varmuuskopio, sillä kaverillani meni särki juuri noin. Hän vain käytteli konetta ja ihmetteli, kun naksuu. Eipä naksunut monta päivää. Kovon vaihto ja fileet ole bort.
levy tuli koneen mukana ~3v sitten merkki/malli on Maxtor 4W060H4 60gb. Käytössä on vähän alle 50gb ja ennen on toiminu ihan moitteettomasti. Then came the virus and then there was någonting
tarkistappas laitehallinnasta onko kiintolevyssä dma päällä? jos ei niin se ainakin aiheuttaa kuvailtua ongelmaa
start -> run.. -> devmgmt.msc -> ide ata/atapi controllers -> primary ide channel, klik hiiren oikeel ja properties -> advanced settings-välilehti ja kato et "transfer mode" on "dma if available". Jos ei ole, niin vaihda ja koneelle reboot.
Ei, write cache on eri asia. DMA:n saa päälle XP:ssä laitehallinnan (Device manager) kohdasta 'IDE contollers' ja sitten joko primary tai secondary kanavan 'ominaisuudet'-kohdasta valitsemalla oikea välilehti (advanced tai jotain). Kannattanee ajaa kovalevylle levyn valmistajan sivuilta imuroitava testiohjelma (SMART-testi) ja asentaa käyttis uudelleen (aluksi vanhan päälle, niin kaikki asetukset säilyvät). Ellei uusi asennus auta, voikin valmistautua henkisesti uuden levyn ostoon, ennen kuin vanha levy hajoaa lopullisesti ja kaikki tieto menetetään.
Siirtotapa on dma, jos käytettävissä, niinkuin pitääkin, mutta nykyinen siirtotila -kohdassa luki PIO-tila. Pitääkö ollakkin?
Ei pitäisi olla PIO-tila. Oliko device type-kohdassa "auto detection" ja device 0, device 1 oli silti "dma if available"? Current Transfer mode pitäs olla "ultra dma" tai vastaavaa..jos jotain muutat, niin muutokset tulee voimaan vasta kun oot koneen uudelleenkäynnistänyt. Onko sulla jotain muita laitteita samassa ide-väylässä? Vois koittaa tota kovoa ihan yksinään siinä ide-väylässä.. Jos ei mikään tunnu auttavan, niin tee kuten wipe2000 jo ehdottikin.
Nyt ilmeni että ensisijaisessa ide-paikassa on se PIO-tila päällä. Nyt kun katoin niin toissijaisessa onkin multi-word DMA 2 -niminen mode pällä. Pitäiskö tän DMA jutun olla ensisijaisessa eikä toissijaisessa IDE-portissa? Mulla siis ei ole kuin 1 kovo. En kyllä tiedä oisko mulla siinä IDEssä kiinni jotain muutakin kuin kovo.. en oo ainakaan itse laittanut.
Kyllä siellä ensisijaisella paikalla (device 0) on kovo. Laitappa sinne se DMA if available ja tuo asetushan ei vahingoita mitään koska jos laite ei tue DMA:ta (jos siellä ny kuitenki olis joku muu) nii sitä ei käytetä.
emmä nuita devicejä meinannu vaan primarya ja secondarya, joissa molemmissa on devicet 0 ja 1. Mulla siis on vain secondaryn device nollassa se multi-word DMA 2. Primaryn nollassa on se PIO-tila, vaikka molempiin oon laittanu valinnaks "DMA, jos saatavilla".
Joo elikkä sitten primaryyn (IDE 0) kyllä pitäis saada dma päälle. Sieltä käynnistetään eli siellä on kovo. Oliskohan virus tehny jotaki asetuksille ettei dma mene päälle? Formatointi paikallansa jos ei toimi.....
Juh.. Format: C. alkaa vähitellen tuntua ainoalta vaihtoehdolta. *snif* Mutta osaako joku sanoa minkä ihmeen takia mulla sitten on tämä paljonpuhuttu DMA päällä siinä secondary -paikassa?!
Se ensimmäinen on kovo, toinen dma2 on luultavimmin cd-asema. pi0 on hitain mahdollisin tiedonsiirtotila, jonka xp aktivoi, kun havaitsee tarpeeksi tiedonsiirtohäikkää. Jos käyttöjärjestelmä on xp, Voit kokeilla poistaa sen viallisen ide-controllerin sieltä laitehallinnasta. Windows asentaa laitteen uudelleen seuraavan käynnistyksen aikana (saattaa kestää tovin) ja kaiken toivon mukaan dma käynnistyy myös. Jos näin ei käy, joudut luultavasti uuden kovon hankkimaan.
Kiitti miljoonasti [bold]Lettas[/bold]!!!! tein just niinku käskit ja siirtotyypiks ilmesty ultra DMA 5!!! Homma toimii taas. KiitosKiitosKiitos!!!