Kovalevyn osioista.

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Zykle, Sep 15, 2007.

  1. Zykle

    Zykle Regular member

    Joined:
    Sep 16, 2004
    Messages:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olen asentanut Kubuntun bootti cd:lta pari kolme kertaa koneelleni ja joka kerta yksi samanlainen Kubuntu ilmestyy kaynnistys valikkoon joka ilmestyy kun boottaan koneen. Onko nyt niin etta minulla on asennettuna Kubuntu esim kolme kertaa koneelleni ja jos tammoinen on mahdollista mista saan sen selville ja kuinka saan ylimaaraiset kayttojarjestelmat pous?
     
  2. peisi1

    peisi1 Member

    Joined:
    Dec 28, 2004
    Messages:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    riippuu ihan miten asensit ne jos joka kerta teit uudet osiot niille, niin voi olla et on kaikki eri osiolla jolloin sinulla on tripla asennus. koita käynistellä vuoron perään niitä jos kubuntu käynistyy niin sit on tripla asennus.
    mut uskon et noi on kaikuja tuossa latajassa.
     
  3. Zykle

    Zykle Regular member

    Joined:
    Sep 16, 2004
    Messages:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kai ne turhat osiot saisi jotenkin formatoitua ja sitten jollain partition magicin kaltaisella liitettya yhdeksi osioksi.
     
  4. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Siinä (K)Ubuntun asenuslevyllä on osioiden hallinta ohjelma jolla voit lisää/poistaa/suurentaa/pienentää osioita. Asennuksen yhteydessäkin voi niitä osioita muokata jos ottaa manuaalisen osioinnin. Itse aloittaisin alusta ja poistaisin kaikki turhat osiot ja asennukset osiointityökalulla, mutta sen käyttö vaatii hieman tietotaitoa.
     
  5. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    mitäs fdisk -l sanoo? Jos useita asennuksia voi olla myös monta swap osiota. Osioinni muutokset tarvii vähän tietotaitoa. Grubin conffi kannattaa muuttaa uutta osiointia vastaavaksi. Ja kone kannattaa käynnistää uusiksi aina osioinnin/ositaulun kirjoituksen jälkeen. Itse olen joskus kämmännyt ja poistanut väärän osion kun luulin että kerneli näkee osiot oikein.
     

Share This Page