Hei, Onko hyviä ehdotuksia, kuinka kopioida vanhan boottavan kovalevyn tiedot bootaus sektoreineen uudelle levylle. Olen vaihtamassa pientä levyä uuteen ja en haluaisi asentaa hyvin toimivia ohjelmia uusiksi. Vanhaa hidasta levyä en haluaisi jättää boottaavaksi käyttöjärjestelmä levyksi. Käyttöjärjestelmänä minulla on win2k
Hommaa Nortonin ghost tai vastaava ohjelma, ja tee sillä C: stä image, jonka sitten "palautat" uudelle osiolle. Helppo ja nopea tapa! Huom, image on tehtävä kolmannelle osiolle tai CD:lle, koska se ei voi olla siellä mistä se tehdään, tai siellä mihin siitä on tarkoitus tehdä palautus. Järkevintä on polttaa se CD:lle, jolloin voit käyttää sitä myös varmuuskopiona. Silloin tarvitset Boottidisketin jolla on CD ajurit.
Kuinka WIN2K:lle voi tehdä boot disketin? Voisihan siinä tietysti käyttää dos boot diskettiä, mutta jos backup ohjelma on win2k ohjelma, niin onnistuukohan tiedostojen palautus ?
Tarvitset DOS-boottidisketin. Se ghost on DOS -ohjelma, ja se on ajettva koneen ollessa DOS -tilassa, ei DOS-promptissa! Muita vataavia ja yhtä käyttökelpoisia löytyy netistä, mutta se GHOST on paras!
Kiitos vihjeistä karter, täytyy alkaa etsiä ilmaisia backup ohjelmia netistä sekä rakentaa bootup systeemiä. Onkohan kenelläkään tietoa win2k boot levykkeen teosta?
Löytyihän sellaiset, kun aikansa haki. En tiedä kyllä vielä boottaako kone näillä levyillä - en ole vielä kokeillut http://www.nerdlabs.org/bootdisks/index.php
Win2k:ssa boottilevykkeen voi tehdä ainakin laittamalla asennus-CD:n sisään ja Start/Run/: d:\bootdisk\makeboot a: (jossa d on CD-asemasi). Edit: Käytännössä olen aina saanut asennuksen siirrettyä uudele kovolle kopioimalla ensin koko osion uudelle levylle, jonka jälkeen vanha levy pois koneesta ja Windowsin uudelleenasennus vanhan päälle. Tällöin kaikki asetukset säilyvät. Ja lähes kaikki kovalevyjen valmistajat jakavat myös kotisivuillaan ohjelmaa, jolla voi mm. kopioida koko partition uudelle levylle.