Koviksen osionti

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by avemies, Aug 21, 2005.

  1. avemies

    avemies Member

    Joined:
    Aug 21, 2005
    Messages:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Älkää nyt nirhatko, kysymys on sellanen et varmasti on noin 10000 muutakin tätä kysynyt mut eipä tuottanut searchi tuloksii (tai siis en vaan löydä). Eli siis onko siis kovikselle pakko tehdä jotain ennen ku rupeen linuxua asentelemaan (ubuntu, fedora core tai mandriva, en oo saanu viel päätettyä...), täytyykö levyä osioda vai osaako asennusohjelma sen itse hoitaa, tarkoitus olisi saada siis linus win xp:n vierelle mahdollisimman pienellä vaivalla. Tällä hetkellä kovalevy on kahdessa osiossa n.110Gt Windowsilla NTFS;nä ja sit 5Gt FAT32 elvytystä varten. Kiitos jo etukäteen kärsivällisille vastaajille.
     
  2. urnin

    urnin Regular member

    Joined:
    Jan 30, 2005
    Messages:
    326
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    noh.. en oo mitenkään kauheen guru linuxin käytössä, mutta kun menin kerran mandraken asentelemaan, niin voin sanoa, että siinä ainakin on oisointi järjestetty niin helpoksi, ettei tyhmäkään voi epäonnistua ;) Se osas hienosti pienentää windows osiota ja siten antaa linux:lle tilaa :) En tosiaan ole kokeillut muita distroja, mutta kai se osointi kaikissa muissakin on...
     
  3. neggis

    neggis Regular member

    Joined:
    Jun 18, 2004
    Messages:
    501
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Käsipelillä aka 'expert mode' tyylillä voi saada pahoja aikaan, mutta jos lukee huolella osiointivaiheessa tekstit ja ei tee mitään mistä ei ole varma niin en ainakaan itse onnistunut saamaan xp:täni pois muinoin. Varmuuskopioiden ottamisesta ei varmaan voi toitottaa liikaa, eli ota kopiot tärkeimmistä tiedostoistasi ennen asennusta.
     
  4. avemies

    avemies Member

    Joined:
    Aug 21, 2005
    Messages:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    kiitosta vastauksista! Ehkä nyt sittenkin uskallaan ryhtyä asennushommiin ihan kokeilumielessä. Vielä on tosin oikea distro haussa ku en vaan osaa päättää ubuntun, mandrivan ja fedoran väliltä. Jotain vinkkejä? Ubuntun osiointia haukuttu hankalaksi jossain lehdessä...
     
  5. eduard0

    eduard0 Active member

    Joined:
    Jun 27, 2005
    Messages:
    1,396
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Itse voin lämpimästi suositella Ubuntua ensimmäiseksi distroksi. Eikä tuo osiointikaan mielestäni tuota ongelmia sen enempää kuin esimerkiksi Fedorassa.
     
  6. avemies

    avemies Member

    Joined:
    Aug 21, 2005
    Messages:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Lähinnä ajattelin sitä, että fedorassahan partitiontia ei tarvitse hoitaa itse ollenkaan vaan asennusohjelma hoitaa koko homman automaattisesti (näin käsitin kotisivujen perusteella). Partitionnin perusteet eivät nääs oikeen ole hanskassa, joten jättäisin asian mieluummin automaatin hoidettavaksi. Tietenkin jos tuut meille pistää koneen kuntoon niin ubuntukin on enemmän kuin tervetullut vaihtoehto :D
     

Share This Page