Kräkkien laillisuudesta

Discussion in 'Vapaata keskustelua' started by Threat, Dec 11, 2004.

  1. Threat

    Threat Active member

    Joined:
    Nov 10, 2004
    Messages:
    1,259
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Joissain tapauksissa olen kuullut mainittavan, että kräkit olisivat "laillisia" jos itse omistaa alkuperäisen pelin, johon kräkin hankkii. Käsittääkseni kräkit ovat kuitenkin poikkeuksetta laittomia, koska alkuperäistä koodia muunnellaan silloin (vaikka tiedoston kräkännyt henkilöhän se on sen tietyn tiedoston koodia muokannut, joka vaan sitten valmiina sijoitetaan alkuperäisen tilalle). Onko siis laitonta jo ladata kräkkitiedosto, vaiko vasta se alkuperäisen tiedoston korvaus kräkätyllä tiedostolla? Eikö itse kräkin tehnyt henkilö jo syyllisty rikokseen muunnellessaan alkup. tiedostoa?
     
  2. gain

    gain Active member

    Joined:
    Aug 10, 2003
    Messages:
    1,005
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Henkilö, joka tekee kräk-tiedoston ja julkaisee sen Internetissä, syyllistyy jo vääryyteen. Sama, kun joku antaisi autonavaimet toiselle, vaikkei toinen edes omistaisi koko autoa. Toisaalta, jokainenhan saa omalle alkuperäiselle pelilleen tehdä aivan, mitä huvittaa.
     
  3. piiska

    piiska Active member

    Joined:
    Oct 12, 2003
    Messages:
    1,221
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Itekki oon ladannu erääseen aitoon peliin kräkin, kun alko tympii cd-levyn pistäminen asemaan.
     
  4. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Joined:
    May 5, 2003
    Messages:
    29,936
    Likes Received:
    124
    Trophy Points:
    143
    Toi riippuu valtiosta ja lisensseistä, eli osassa maista tuon on ihan laillista (Iran), toisissa taas ei (USA).
    Eri asia sitten päteekö esim joku EULA Suomen oikeudessa, Suomessa taitaa crack:ien käyttö olla sallittua jos omistaa alkuperäisen kopion ohjelmasta.
     
    Last edited: Dec 11, 2004
  5. Threat

    Threat Active member

    Joined:
    Nov 10, 2004
    Messages:
    1,259
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Kuitenkin, jos joku täällä kyselee kräkkitiedoston perään, linkkiä siihen ei voida kertoa. Onko syy se, että kräkkien nettilevitys on laitonta? Entä jos maa, jossa kräkkisivuston ylläpito on, sallisi kräkkien nettilevityksen. Olisiko linkin lisääminen tällöin vastoin sääntöjä, mikäli homma ei näin ollen lipsahtaisi piratismin puolelle?
     
  6. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,406
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Taitaa vaan olla kyse siitä että aihe liippaa liian läheltä piratismia. Ei kyllä luulisi olevan vaikeaa googlettaa asiasta selkoa.
     
  7. Threat

    Threat Active member

    Joined:
    Nov 10, 2004
    Messages:
    1,259
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    No tuota. Ei sieltä löytynyt googlella kuin teinien kyselyitä kräkkien asentamisesta, joten tarkempaa tietoa ei oikein löydy. Laitelkaa osoite jos löytyy tarkempaa infoa, mutta täytynee muuten olla tyytyväinen tähän.
     

Share This Page