Kubuntu / Ubundu

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Pume, Nov 11, 2005.

  1. Pume

    Pume Regular member

    Joined:
    Oct 20, 2004
    Messages:
    297
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Morjens!
    Ajattelin kysäistä kyseisten distrojen käyttäjiltä, että oletteko olleet tyytyväisiä siihen / niihin. Erot tiedänkin jo, elikkä Ubundu -> gnome,
    Kubundu ->KDE.
    Onko minkälainen verrattuna esimerkiksi Susen 9.3 / 10 -versioon, tai mandrakeen / mandrivaan?
    Onko hyvä laitetuki? Miten asentuu läppäreille (WLAN, Virransäästö, yms)? Entäs muu tuki? Kertokaa muutenkin kokemuksianne. Kiitoksia vastauksista.
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Ihan vain suosittelen itse kokeilemaan ja mahdollisesti sitten löytämään jakelun, joka työkaluna istuu omaan käteen.
    Lisäksi jokainen Linux-jakelu vaatii tutustumista hieman pintaa syvemmälle - ja opiskelemaan sen työkalu ym. -ohjelmien sujuvan käytön.
    Ja läppäreistä puhuttaessa kannattaa aloittaa Linux on Laptops -sivuilta (linkit varmasti jo annettu moneen kertaan).
     
  3. Pume

    Pume Regular member

    Joined:
    Oct 20, 2004
    Messages:
    297
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Aivan. Mutta nytpä minä kyselinkin teiltä mielipiteitä. Ainahan sitä voi impata ne noin 300 eri distroa, ja kokeilla itse, mutta voi myös kysyä muilta =)
    Minä tilasin sieltä Ubundun lähetyspalvelusta 10 kpl tavan versiota ja 5 kpl 64-bittistä (Kai ne nyt on ilmaisia???).
    Ajattelin jaella koululla niitä, jos ihmisiä vaikka kiinnostais Linukkaan tutustuminen. Tietty itselleni otan yhden. Ajattelin vaan tälleen etukäteen vähän tiedustella, että mihin sitä on näppejään iskemässä...
     
    Last edited: Nov 11, 2005
  4. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Olen asentanut Ubuntua useammalle koneelle, joissa se on toiminut hyvin, kuten Debian-perustaiset jakelut ylipäätään.
    SuSE on näitä "käyttäjäystävällisiä" jakeluja Mandraken/Mandrivan/RedHat/Fedoran tavoin. Olen käyttänyt RedHat-pohjaisia jakelua, joiden vapaa/ilmainen jatkumo on tuo Fedora Core.
    Slackware taas on tuttu jo Linuxin alkutaipaleilta, ja se on yhä toimiva, yksinkertainen, pelkistetty jakelu.
    Laitetuki taas riippuu täysin itse laitteista. Jos laite toimii yhdessä (vapaassa) jakelussa, toimii se toisessakin helpommin tai sitten hieman vaikeammin. Varsinaisesti eri jakeluilla ei ole käytönkannalta suurtakaan merkitystä.
     
  5. juuso65

    juuso65 Regular member

    Joined:
    Aug 20, 2004
    Messages:
    418
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    noo minulle ainakin sopi tämä ubuntu niinkuin nenä päähän :)))
    eli tää upeasti konffattu gnome oli se mihin ihastuin....
    nykyään meillä on ubuntu neljässä eri koneessa :D

    mutta etsimällä se oma juttu löytyy.....

    susea en ole kokeillut ja mandraket sain aina jotenkin sekaisin ;)

    muitakin KDE systeemejä tuli kokeiltua mutta eivät kolahtaneet.....

    niin ja kyllä ne levyt ovat ilmaisia ja tulevat suoraan postilaatikkoon
    tuli juuri 20 kpl tavallisia + 5 64-bit + 2 mac :))
    niiden tulo kesti noin kolme viikkoo
     
    Last edited: Nov 11, 2005
  6. Pume

    Pume Regular member

    Joined:
    Oct 20, 2004
    Messages:
    297
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Joo no minä olen henk. koht mieltynyt tähän SuSE:en ainakin tällä hetkellä. Paras tähän asti kokeilemistani. Aikaisemmin oon kokeillut / käyttänyt Mandraken 10:ä, Red Hatin 9:ä ja Fedora Core kolmosta.
    Mutta muutaman viikon päästä se Ubundu sit vissiin paukahtaa tuohon postilaatikkoon, niin pääsee sitäkin kokeilemaan.
     
  7. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Läppärillä pelittää ubuntu ok. Hukkaa kylläkin äänet kun sleep- tilaan laittaa. Kai senkin saisi säädettyä.

    Molemmilla tilauskerroilla kestänyt noin pari kuukautta kolahtaa postilaatikkoon.
     
    Last edited: Nov 11, 2005
  8. mi-kko

    mi-kko Regular member

    Joined:
    Dec 18, 2004
    Messages:
    104
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Päätin sitten itsekkin tilata 5kpl cd levyjä kerta ne on ilmaisia...
     
  9. TemPra

    TemPra Member

    Joined:
    Nov 30, 2005
    Messages:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Heippa, ite tilasin täs just 10 kpl noita ubuntun PC cd:tä :D

    Onko muita eroja ku noi kde ja gnome ? :)
     
    Last edited: Nov 30, 2005
  10. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Softapaketit on distroissa aika pitkälle erit, mutta se oikeastaan sisältyy kde:n ja gnomen eroihin.
     
  11. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Tuo on ongelmista pienimpiä, sillä molempien työpöytien ohjelmia voi lisätä helposti omaan kokoonpanoon. Sama koskee muitakin työpöytiä. Itse käytän yleensä Gnome-pohjalla Fluxboxia, XFCE:tä tai jotakin muuta, mutta monet KDE:n softat ovat käytettävissä kuten K3B ja kscd.
     
  12. Carl0s-

    Carl0s- Regular member

    Joined:
    Mar 23, 2005
    Messages:
    178
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Pahoittelen offtopikkia, mutta nyt on pakko avautua. Minkä ihmeen täkia niitä asennus cd:eitä pitää tilata 10kpl, vaikk yhdelläkin tulisi toimeen? Ei se, että ne on ilmasia tarkota sitä että tilataan niitä nyt sitten 200kpl. Jossain se raja siellä lähettäjän päässäkin tulee vastaan, ja sillon voi joku, jolla ei ole kiinteää internet yhteyttä, ja joka haluasi asentaa ubuntun, eikä cd:eitä olisikaan enää tarjolla.

    Ottakaa huomioon, että koska kyseinen käyttis on ilmainen, ei tekijöille rahalliseta korvausta heru, ja nuo CD:tkin todennäkösesti maksavat itse? (vai?)



    ps: Mutta siis, jos tilaa enempi suunitelmana että antaa koulussa kavereille, niin sillon IMO ok, mutta ei että vaan tilaillaan niitä kun on ilmasia.


    asiaan, Ubuntua tuli paripäivää kokeiltua läppärissä. Oli huomattavan samanoloinen kuin debian (ylläri sinäänsä, mihinköhän ubuntu pohjautuu ;) ja vaikutti ainakin ihan pätevältä. Mutta, se jokin siinä oli mikä aiheutti harmaita hiuksia, SUDO lukeutuu yhteen näistä, on se "su":ttaaminen vaan niin mukavaa :)
     
  13. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Kuulostaahan tuo oudolta, mutta kuten he sivuillaan tiedottavat
    , kannattaa niitä samalla tilata reilu satsi. Itse olen ainakin jaellut luottamustoimen puolesta noita ympärille kiitettäviä määriä, ja niin on varmasti moni muukin.
     
  14. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Eivät maksa itse vaan Canonical LTD, joka tukee muitakin open source projekteja! http://www.canonical.com/projects/

    Eli tilailemaan vain Ubuntun cd-levyjä!
     

Share This Page