Kubuntun asennus ongelma.

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Resetti, Sep 26, 2008.

  1. Resetti

    Resetti Member

    Joined:
    Oct 6, 2007
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Eli sain tollasen ilmeisesti vuodelta 2000 olevan compaq deskpro koneen johonka ajattelin laittaa kubuntun. Aluksi sain sit selville että koneessa on windows nt ja sisäänhän en tietysti pääse järjestelmän valvojana. Kaiken lisäksi cd-asema ei suostu boottaamaan käynnistäessä ja biossiinkaan ei pääse millään napilla.

    Joten ongelma on se et miten mä ton Kubuntun asennan? Tarkennan vielä sen verran että kaikki napit olen käyny läpi ja millään ei pääse sinne biossiin ja wintoosassa en luonnollisestikkaan pysty sitä asentamaan kun niitä oikkia ei ole.
     
  2. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
  3. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
  4. Resetti

    Resetti Member

    Joined:
    Oct 6, 2007
    Messages:
    20
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Disketti asema löytyy mut seuraavaks sitten pitääkin pohtia et mistä hitosta mä disketin pierasen...
     
  5. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Yksi kikka-viitonen mikä tuli mieleen, ei tosin ole varmuutta että toimii mutta pitäisi toimia jos vain BIOS toimii niin kuin ne yleensä toimii. Windows menetetään prosessissa joten tämä ei sitten toimi jos sen haluat säilyttää.

    Ota kovalevy pois koneesta ja laita kiinni toiseen koneeseen. Sen jälkeen poista kovalevyltä kaikki osiot, äläkä luo niiden tilalle uusia vaan jätä koko kovalevy osioimattomaksi. Tämänjälkeen laitat kovalevyn takaisin koneeseen ja buuttaat cd sisällä. Koska nyt kovalevyltä ei löydy mitään buuttaavaa osiota niin normaalisti BIOS yrittää buuttausta muista laitteista mitä löytyy hierarkiassa kovalevyn alapuolelta, eli yleensä CD-asema.
     
  6. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Samalla kun pistää kovalevyn toiseen koneeseen voi siihen asentaa vaikka Ubuntun. Vaikka server version aluksi.

    Yksi kikka on otaa emon patteri pois, jolloin BIOS resetoituu ja mahdolliset salasanat ym katoaa.

    Jos koneessa jotain vikaa? Yleensä näytössä vilahtaa paina del etc jos haluaa Biossiin päästä. Ja sit voi olla joku nappi yhdistelmä joka resetoi BIOSsin. Viive voi olla hyvin lyhyt - sormi heti valmiina painamaan...

    Ja oletkos koettanut käynnistää konetta kovalevy irti?
     
  7. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Tällä windowsin salasanan nollaus. Samoin pitäisi onnistua bios salasanan nollaus, siihen en ole koskaan käyttänyt tätä itse.
     

Share This Page