kuinka näen muistin käytön susessa

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Jaakoppi, May 1, 2005.

  1. Jaakoppi

    Jaakoppi Guest

    eli millä näen keskusmuistin käytön, suse 9.2
    siis muistia on koneessa 380Mb ja tällä hetkellä pelkkä firefox käynnissä, siis niikuin tossa näytöllä ja vapaata muistia 25Mb.

    eli millä parhaiten saan selville minkä verran mikäkin moduuli/ohjelma käyttää muistia

    ja jos joku ei vielä huomannut niin olen vasta muuutaman päivän käytänyt
    linuxii
     
  2. .W.

    .W. Regular member

    Joined:
    Mar 1, 2004
    Messages:
    838
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Koitappas konsolista mitä "top" komento kertoo. Kyllä kait niitä graafisiakin ohjelmia on joitain, mutta toi top luultavasti tulee joka distron mukana. Sama ohjelma kertoo myös ohjelmien vaatiman prosessoriajan.
     
  3. Jaakoppi

    Jaakoppi Guest

    joo toi top toimmii ihan hyvin, kiitos vaan vinkistä.

    ehdin jo hakea qps nimisen ohjelman kanssa, joten eiköhän tämä tästä selviä.

    täytyypä jatkaa tutkimista, jotenkin vaan alkuun tuntuu siltä että joku vie kauheasti muistia. mutta ei ehkä sittenkään.
     
  4. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Last edited: May 2, 2005
  5. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Helppoja ohjelmia, jotka tonkii tietoa koneesta:

    GKrellM - Sopii Gnome -ympäristöön hyvin, toimii myös muissa.
    SuperKaramba - Sopii KDE -ympäristöön hyvin, toimii myös muissa.
    Torsmo - Sopii hyvin Fluxbox -ympäristöön, toimii myös muissa, henkilökohtainen suosikkini, vaikka ei graafisesti häikäisekkään tekstipohjaisuutensa takia.
     
  6. lauritx

    lauritx Regular member

    Joined:
    Mar 4, 2004
    Messages:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Start>system>monitor>KDE system guard näyttää prossun ja muistin käytön ja jos melkein kaikki muisti on käytössä se on ihan oikein koska linux käyttää koko muistin hyväkseen. Itellä 512mb ja 507 käytössä. Asennus on perusasennus kde:n kanssa.
     
    Last edited: May 3, 2005
  7. Jaakoppi

    Jaakoppi Guest

    Jees taas selvisi lisää tästä linux maailmasta, tää mun konehan on ihan vaan tälläinen kakkos kone jonka tein ihan testi käyttöön, että pääsen hieman opiskelemaan linuxsia. koneessa on Amd Duron 1600@1800 Mhz prossu ja msi:iin KT133A piirinen emo, muistia on 256+128mb.

    joissan topikeissa jotkut valittelivat että koneet jotkat ovat huomatavasti tehokkaampia kuin tää, ovat aivan älyttömän hitaita.
    eroikoista koska mun mielestä tää mun vanha lulla pyörittää suse 9.2 vallan mainiosti.

    Mutta asiasta toiseen, eli jos olen oikein ymmärtänyt niin tää käyttis osaa hyödyntää keskusmuistia hyödykseen todella tehokkaasti??

    Eli silloihan jos suunnittelisi uuden koneen tekoa kannattaisi ehdottomasti panostaa mahdollisimman nopeaa piirisarjaan, nimenomaan juuri muistin käsittelyn osalta... ja suuren määrään muistia...
    eli Amd 64 bitttisiin prossuihin, niin ja eikös tää linux tue jo 64bit käskykantaa??



     
  8. .W.

    .W. Regular member

    Joined:
    Mar 1, 2004
    Messages:
    838
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Susessa on valmiiksi käännetyt binäärit. Pitää olla siis valmiiksi käännetyt 64bit versiot jos meinaa saada hyödyn irti. Eli suomeksi, tarvit susesta x86_64 version.

     
  9. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    SUSEn 9.2 ja nyt 9.3 versioiden DVD:t ovat kaksikerroslevyjä (samalla levyllä niin 32 kuin 64 bittinenkin versio) ja 9.2 FTP-DVD:llä oli molemmat arkkitehtuurit.
     

Share This Page