Kuinka puristaa 15 GB:n kokoinen lyhytelokuva järkevään kokoon?

Discussion in 'DivX, XviD ja muut MPEG-4 -formaatit' started by Edward++, Oct 30, 2007.

1. Edward++

Edward++ Member

Trophy Points:
    16
    Eli tehtävä on tämä:

Minulla noin 8 minuutin 800x480 resoluutiolla oleva elokuva jonka olen alunperin nauhoittanut frapsillä ja sitten editoinut Adobe premierillä ja tallentanut uncompressed muodossa kovalevylle. Tiedostosta tuli 15 GB:n kokoinen mikä ei sinänäsä ole yllätys. Mutta nyt en löydä mitään järkevää tapaa tehdä tästä alle 200mb kokoista. Adobe Premierillä en suoraan yrittänyt tuota kutistaaa sillä siitä on on ollut aina huonoja kokemuksia. Sen sijaan olen yrittänyt Camtasia Studion eri vaihtoehtoja ja codecceja, mutta elokuvasta tulee aina joko liian pieni ja huonolaatuinen tai sitten ihan älyttömän suuri codekista riippuen. Windows media encoder ei myöskään tahdo toimia halutulla tavalla.

Haluaisin säilyttää tuon 800x480 resoluution ja nyt tarvittaisiin vinkkiä mitä ohjelmaa ja codeccia tässä nyt kannattaa käyttää? Windows movie maker on yleensä puristanut tiedostot hyvään kokoon ja laatuun, mutta tuosta ei löydy vaihtoehtoja tarvittaviin resoluutiohin.

Kaikki vinkit on tervetulleita.

Last edited: Oct 30, 2007
  2. teme565

teme565 Active member

Trophy Points:
    66
    Xvidillä vaan. Itse käytän Gordian Knotia, kun jotain Xvidillä pakkailen. GK:han on alunperin tarkoitettu DVD-rippaukseen, mutta ajaa asiansa yhtä hyvin tässäkin tapauksessa.

3. Edward++

Edward++ Member

Trophy Points:
    16
    Jostain syystä XviD aina tilttasi Camtasia studiota käyttäessä. Koneelle aukesi aina xVid Status ikkuna ja "ohjelma ei vastannut"

Kokeilen kuitenkin tuota Gordian Knotia kun pääsen tästä kotiin.

Mutta laittakaa varalta vielä muitakin vinkkejä tulemaan.

4. BlasterX

BlasterX Regular member

Trophy Points:
    46
    Aluksi lataa virtual dub. Kun saat asenneltua/purettua, lataa k-lite full pack (voisi tehdä ffdshowllakin, mutta helpponee huomattavasti)

Nyt kun olet saanut asenneltua molemmat, avaa virtualdub. Avaa samalla videosi virtual dubiin ("file" - "open"). Nyt, kun ruutuun on tullut videosi, mene "video" valikkoon, ja valitse "full processing mode". Mene uudestaan video valikkoon "compression" kohtaan. Sinulle aukenee lista codecceja, joista valitset "XVID MPEG4-codec" (tai jotain hyvin samantapaista; sijaitsee alhaalla). Valitse tämä, ja klikkaa OK.

Nyt "file" valikkoon ja "save as avi...". Tallenna.

Joitain ajatusvirheitä saattaa olla, koska tällä koneella ei ohjelmia ole. Joutuu siis sokkona vetelemään.

HUOM!!

Voisit tietysti aluksi katsoa, miten audio on koodattu. Sen pystyy tarkistamaan AviCheker nimisellä ohjelmalla. Kerro tähän miten se on pakattu, niin tiedetään sitten miten koodataan, jos koodataan.

5. hape

hape Regular member

Trophy Points:
    26
    Helpoin, eikä ollenkaan huonompikaan vaihtoehto olisi mielestäni autogk (auto gordian knot). Tulee todella hyvää laatua vaivaan nähden. Tuo pakkaa siis XviDiksi.
    Todennäköisesti laatu parempi kuin BlasterX:n ehdotuksessa, koska autogk käyttää juuri virtualDubbia pakkaamiseen, sen lisäksi kuitenkin muutamaa muutakin apuna parhaan tuloksen saamiseksi.

6. BlasterX

BlasterX Regular member

Trophy Points:
    46
    Jep, olet oikeassa.

Olen vaan itse tottunut kikkailemaan VDubilla, ja tämän valinnaisilla filtereillä. Mutta aloittelijalle ainakin AutoGK on paras.

7. teme565

teme565 Active member

Trophy Points:
    66
    Samasta syystä itse käytän GK:ta, siihen olen tottunut. Sillä saa asetukset helposti kohdalleen ja sitten juuri ennen pakkauksen aloittamista voi vielä tarpeen mukaan hioa avisynth-scriptiä, jos haluaa.

Share This Page