Kuinka saada 2 konetta nettiin?

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by oujee, Jan 13, 2008.

  1. oujee

    oujee Regular member

    Joined:
    Apr 12, 2006
    Messages:
    362
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Eli minulla on tällä hetkellä pöytäköne netissä Cisco 575 LRE VDSL -päätelaitteen kautta. Tuohon malliin ei saa tökättyä kuin yhden koneen. Eli onko olemassa jotain helppoa tapaa saada kaksi konetta nettiin ilman uuden päätelaitteen ostoa vai onko parempi ostaa uusi? Ja kuinka tämä operaatio yleensäki kannattais hoitaa? Olen tosiaan täysin noob näissä verkkohommissa :).

    edit: Niin ja toinen näistä koneista olisi sitten wlan kone, että onnistuuko se sitten miten?
     
    Last edited: Jan 13, 2008
  2. Reserv

    Reserv Regular member

    Joined:
    Sep 6, 2006
    Messages:
    247
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Melkeempä suosittelisin uuden modeemin ostamista. Sulla näköjään on tuo ulkoinen kovalevykin niin sen sais jaettua molemmille koneille ilman että toisen koneen tarvii olla aina päällä. Myös tulostimen jakaminen onnistuu jos sellainen löytyy. Eikö uudet laitteet ole edes kovin kalliita. Onkos tuo ulkoinen kovo usb- vai rj45-liittimellä?
     
  3. oujee

    oujee Regular member

    Joined:
    Apr 12, 2006
    Messages:
    362
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kovo on USB:llä. Minkä mallinen päätelaite mulla kannattas sitte ostaa? Ja kun sitten ostan jonkun laitteen, niin onko sen ohjelmointi isokin juttu, että sen saa toimimaan? Nimittäin tämä nykyinen malli on liikkeessä valmiiksi ohjelmoitu, enkä siis ole itse siihen perehtynyt.

    edit: Niin ja pitäähän sen päätelaitteen olla nimenomaan VDSL-mallia?
     
    Last edited: Jan 13, 2008
  4. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Minä suosin enemmän erillislaitteita. Ostaisin itse langattoman tukiaseman joissa nykyisin on myös rj45 portteja. Useimmiten kai 4 kpl joihin voi liittää koneita tai muita verkkolaitteita. Ulkoisen kovalevyn vaihto koneesta toiseen hoitunee kaapelin vaihdolla koneesta toiseen kun se on tarpeen.

    Langattomassa verkossa pitää huomioida salauksen käyttö. Se vaatii jonkin verran opiskelua.

    Tulostimen jakamistarve on tosiaan kenties syytä huomioida.

    Kun tuo cisco kerran on vdsl niin uudenkin on oltava vdsl jos siihen vaihtoehtoon päädyt.
     
  5. oujee

    oujee Regular member

    Joined:
    Apr 12, 2006
    Messages:
    362
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    En aio laittaa kovoa tai muuta jakoon. Helppo siirtää tarvittaessa. Eli onko ehdotuksia malliksi pelkkään nettikäyttöön?
     
  6. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Buffaloa olen kuullut suositeltavan. Olen yhden sellaisen laittanut käyttökuntoonkin. Koneen (HP) ajuri tarvitsi päivityksen että alkoi toimia suuremmin pätkimättä.

    Pari d-link dwl-2200:ta ovat myös toimineet ongelmitta muutaman kuukauden ajan.

    Omassa käytössä on fon tukiasema ja hyvin on sekin toiminut. Joskus on tarvinnut bootata, eipä muuta.

    Linksys tukiasema odottaa muuttumista joksikin openwrt malliksi.
     

Share This Page