Hei! Olen puolen vuoden aikana joutunut tekemisiin eri laitteiden kuivuneiden/pullahtaneiden kondensaattoreiden kanssa. Ensiksi Handan 6000 digiboxissa näytön kellon aika muuttui epämääräisiksi merkeiksi ja kaukosäädin rupesi temppuilemaan. Handanin digiboxin kuivuneista konkista onkin ollut aikaisemminkin juttuja monilla sivuilla ja olin jo osannut odotella että milloin minun digiboxini alkaa oireilemaan. Kolmen konkan vaihdolla sain taas kuin uuden digiboxin. Seuraavaksi alkoi internet yhteys pätkimään välillä. Tutkimuksien jälkeen vian aiheuttajaksi löytyi pullistuneet konkat Thomson laajakaistamodeemissa. Konkkien vaihdon jälkeen on netti taas toiminut hyvin. Viimeisenä kondensaattoriongelmana oli kun Acer tietokone ei enää käynnistynyt yhtenä aamuna. Viaksi löytyi viallinen poweri josta oli yksi konkka pullistunut. Vaihdoin uuden konkan ja myös 3 muutakin konkkaa niin Acer heräsi henkiin. Viime viikolla sitten Handan digiboxi ei enää aina löydä tallennettuja ohjelmia kovalevyltä. Vaihdoin lisää konkkia joita viimeksi en vaihtanut ja taas toimii. Onko kellään muulla ollut konkka ongelmia? Onko nykyään konkkien laatu huonontunut vai mistä johtuu että ne pullistuvat/kuivuvat noin nopeasti?
Lämpotila ja kustannukset taitaa olla ne merkittävimmät syyt. Itse kanssa vaihdellut muutamien eri laitteiden powereista konkkia...
Konkkia on hyvälaatuisia ja huonolaatuisia. Valitettavasti vain valmistajat sortuvat usein käyttämään jälkimmäisiä kun halutaan säästää se muutama sentti valmistuskuluissa. http://murobbs.plaza.fi/elektroniikka/556275-hyvat-ja-huonot-kondensaattorit.html
2004 ostettu http://www.humax.fi/cxc_2000pvr.html on vissiin kohtuu hyvälaatuisia konkkia ei ole ollut pienintäkään ongelmaa missään.
Ei kannata sammuttaa laitetta hetkeksikään. Sellaistakin on joskus havaittu että laitteesta on kyllä konkat kuivahtanut, mutta sitä ei huomaa jos laite on jatkuvasti vähintään valmiustilassa jolloin konkat pysyy lämpiminä. Sitten kun antaa laitteesta olla sähköt pois sen aikaa että se jäähtyy niin kas vaan, eipä enää lähdekään tulille.
jos tinaus hommat hallussa, niin konkkien vaihto on helppo homma. samalla ne kannattaa vaihtaa laadukkaampiin.
Konkissa saattaa sitten olla aika kovia jännitteitä vaikka laite olisikin sammutettu, eli pieni varovaisuus on aina paikallaan. Jos ei sydän saa uutta tahdistusta, niin oikosulkemalla se paukku johonkin sopivaan paikkaan saa ainakin hyvää tuhoa aikaiseksi...
Kiitoksia mielipiteistä! Joo kyllä tinaushommat on hallussa, tekemisen vaiva niissä vaan on. Onko teistä oikein kun valmistajat säästävät muutaman sentin osissa ja takuuajan jälkeen kun tulee ongelmia kuivuneista konkista niin ne jotka eivät osaa korjata ostavat uuden laitteen kun korjaukseen menisi vain muutamia euroja?
Siinäpä se suurin syy. Tottakai valmistajat haluavat että kuluttaja ostaa uuden sen sijaan että korjaisivat vanhan.
Kannattaa mitata pistorasiasta tuleva jännite jollakin mittarilla. Vanhassa asunnossa tuppasi sähkölaitteet menemään rikki nopeasti ja syy oli juurikin tämä. Sähkötoimittajasi on korvaus velvollinen jos sähköverkossa ilmaantuu yli/alijännitettä ja kuluttajalle syntyy tästä rahallisia menoja.
Minun tapauksessani ei tuosta talon vanhuudesta taida johtua konkkien kuivumiset. Talo on alle 10 vuotta vanha ja ei ole haja-asutusalueella. Haja-asutusalueella/maaseudulla on sitten eri asia kun jos asuu heti muuntajan vieressä tai sitten viimeisenä kilometrien päässä.
Meidän kaksi risaa boksia elpyi konkkien vaihdolla. Eikä maksanut paljoa, konkat, muutama bisse ja hivenen aikaa.