Hei. Olen uusi foorumeilla. Liityin selattuani AD sivustoja etsien osia mistä rakentaa kunnon kone. Ongelmani on, etten tiedä paljoakaan koneiden fyysisistä puolista, enkä siitä mitkä osat sopivat hyvin minkäkin kanssa. Tässä siis tähänastinen aikaansaannokseni ostoslistasta. Tarkoitukseni on koota kone, joka tykittää nykypelit, ja jonka perusta on riittävän hyvä, että pystyn parantelemaan sitä vielä pitkän aikaa lisäämällä ja/tai vaihtamalla yksittäisiä osia. Esim muistien lisääminen ei ilmeisesti ole lainkaan mahdottomuus tuohon emolevyyn, kun kokee tarvetta. Samoin ilmeisesti näytönohjainten lisäys. Haluaisin kuitenkin kuulla mielipiteitä osien yhteensoopivuudesta ja mahd. parempien vaihtoehtojen olemassaolosta. Minulla ei myöskään ole aavistustakaan tulisiko minun hankkia erillinen CPU jäähdytin, vai riittääkkö prosessorin mukana tuleva. (jos sellainen tulee) Tarkoitukseni on pitää hinta mahd. alhaisena, mut maksimissaan voin laittaa 1500€ koko höskään. Näyttö tulee olemaan kanssa kinkkinen homma, sillä en haluaisi laittaa siihen hirveästi rahaa, mutta kai sen melko hyvä pitää olla, että on jotain hyötyäkin korkeista resoluutioista. Aiemmalla koneellani pelasin ajoittain 42" telkkarilla, mutta sen resoluutio ei tod ole HDTV tasoa. Tietty jos sillä voi pelata ja surffata ilman ongelmia, en välttämättä tarvitse "oikeata" näyttöä lainkaan. Joten siis, mitä mieltä olette kokoonpanosta?
No aluksi vois todeta, että valitsemasi emolevy ja prosessori ovat eri kannalla, joten jompikumpi vaihtoon ja kun kerran haluat "pitkäkestoisen" koneen, niin core i7 prosessori on varmaan hyvä valinta. Asus Rampage II Extreme on turhan kallis emo -halvemmallakin pärjää ja lisäks muistia 6 gigaa, niin saat triple channelin käyttöön. Pelikoneita on täällä kasattu pilvin pimein ja pelimiehet varmaan kertoo lisää, mut tossa aikaisempaa linkkiä core i7 pelikoneeksi. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/765606
Jep netti takkuilee niin en päässy jimin sivuille.Mutta tässä muutama osa saa muut täydentää. -core i7 920(prossu)279€ -p6t deluxe v2,x58(emo)281 -6GT tri-cannel kit.ddr3 1600mzh 119€ -crosairin 650w virtalähde 106€ -NH-u12p se1366,lga1366(prossujäähy)61€ Siinä nyt alkuun jotain.Koko paketin saa ~1300-1500:lla€ kasattuna riippuen muista osista.
Ensinnäkin tuo Intel Core Duo E8400 ei sovi tuohon emolevyyn (Asus Rampage II Extreme), suosittelen emolevyn vaihtoa Asus PQ5 Pro:hon, ja sitten virtalähteeksi mielummin Corsair 620W. Boxed prosessoreissa tulee aina cooleri mukana, mutta jos aijot ruveta kellottamaan, niin suosittelen sitten ainakin laittamaan paremman coolerin.
Eiköhän tuolla 1500€ budjetilla kannata kuitenkin panostaa jo muuhun kuin dual coreen. Laitanpa oman ehdotukseni: Prossu: Core i7 920 Emoista en osaa sanoa, 200-250€ varmaan saa jo pätevän 1366-emon Näytönohjain: Radeon HD4890 Muistia se 6GB DDR3 Poweriksi riittää aivan loistavasti Corsair 520HX tai Enermax 525W Kopaksi akselilla Nine Hundred - Twelve Hundred - Coolermaster HAF932 vaimikäseoli Toinen vaihtoehto on Phenom II-kokoonpano: Prossu: Phenom II X4 940 Emoksi esim. ASUS M3A79-T Deluxe Muistiksi sitten oman maun mukaan 4GB 800MHz DDR2 (Tuolla budjetilla esim. 1066MHz ei varmaan myöskään ole huono vaihtoehto, varsinkaan jos aikoo kellottaa) Poweri, näyttis ja koppa samat kuin edellisessä. Kovoksi esim WD Caviar Black tai Samsung SpinPoint F1-sarjaa, koko oman mieltymyksen mukaan. DVD-asemaksi joku parinkympin laite, tai jopa bluray-asema.
Asus M3A78-T, AM2+/AM2, AMD790GX Samsung 1TB Spinpoint F1, 3.5", SATAII/300, 32MB, 7200RPM Coolermaster CM690 ATX-Tornikotelo CMPSU-650TXEU 650W 650TX ATX2.2-Virtalähde Xigmatek HDT-D1284 prosessorijäähdytin 3x2GB, SP2-6400+, DDR2 800MHz (5-5-5-18) Phenom II X4 940BE, AM2+, 3.0GHz, 8MB Lg DVD+/-RW DL 22x Nämä osat jimm`s pc storesta 736,30e ja näytönohjaimeksi tämä!!! http://www.tietoasema.fi/eshop/?sid=1&pcode=FORCE3D-HD4870-2048
Kiitoksia kaikille vastanneille, olisi voinut tulla kallis virhe ilman teidän neuvoja. Ok eli emo ei sovi prossun kanssa. Jotkut teistä ehdottivat i7 920 ostoa. Harkitsin asiaa ja vilkasin joitain vertailuja netistä. Ainakin yhdessä selkeästi luettavassa vertailussa dual core oikeastaan käyttäytyy paremmin peleissä, kuin i7 920. Vaikkakin 4-ytimisessä on enemmän laskutehoja, silti 2-ydin tuntui voittavan, tai tulevan samoille mitoille melko järjestelmällisesti pelien pyörityksessä. Ainut missä oli huomattava ero oli laskuteho ohjelmien käytössä. Koska en tarvitse ohjelmien käyttöön sellaista tehoa, en oikein näe syytä ottaa 4-ytimisistä. Valistakaa jos olen väärässä, mutta minusta tuntuu että tällä hetkellä minun olisi turhaa maksaa ylimääräistä, jos saan halvemmalla vaihtoehdolla saman, tai jopa paremman tuloksen aikaiseksi. Samoin haluan udella tarkemmin miksi juuri nämä corsairin 620W ovat oikeastaan parempia kuin se 750W. En epäile lainkaan, ettettekö tuntisi asiaa paremmin kuin minä, mielenkiinto vain heräsi. Entä jos jossain vaiheessa haluan toisen näyttiksen rinnalle, riittääkö virtalähde vieläkin? Entä mahdollisesti kolmannelle? Entä kotelo? Voinko saada homman toimimaan näyttämässäni kotelossa, vai onko vääjäämättä mentävä kalliimpaan koteloon? Jos pitää, mikä on suurin kompastuskivi NZXT Apollossa? Ok, täytyy myöntää että sen ulkomuoto saa minut hieman puolueelliseksi, mutta pyrin olemaan avoin muillekin tottakai. Hieman huolettaa kun niin monessa kalliimmassa kotelossa on purnattu, että keräävät pölyä todella paljon. Tämän kotelon arvosteluissa asiasta ei ole mainittu mitään. Vilkaisin tuota ehhdotettua P5Q Pro emoa ja huomasin ettei se taida tukea 1600mhz muisteja. Tämä mitä ilmeisemmin olisi turhaa tuhlausta, jos ostan 3x2gb 1600 ddr3, jos emo ei tue niin nopeita kellotaajuuksia. Onko siis viisaampaa ottaa emo joka tukee ja se 6 gigaa ddr3, vai ottaa tuo P5Q Pro ja tyytyä 1066Mhz ddr2 muisteihin? Asus P6T Deluxe emolevyssä taas hieman pohdituttaa se, ettei siihen minun katseluideni mukaan saa kuin yhden näytönohjaimen. Se saattaa tulla pullonkaulaksi ajatellen tulevia paranteluitani koneeseen. (Edit: Kävin katsomassa tätä emolevyä muissa arvosteluissa ja siellä sanottiin sen omaavan kolme paikkaa näytönohjaimille, kun taas AD sivuilla näytetään sen sisältävän yhden paikan.) Odotan innolla lisää kommentteja ja selityksiä.
Asiahan on niin että näissä nykyisissä peleissä ei ole vielä kovin kummosta 4-ydintukea joten ne eivät osaa hyödyntää prosessorin koko kapasiteettia vaan käyttävät esim vain kahta ydintä. 4-ytimisten teho näkyy parhaiten juuri niissä ohjelmatesteissä koska niissä ne toimivat kuten pitääkin. Voi olla kuitenkin varma että 4-ydintuki löytyy suurimmasta osasta tulossa olevista peleistä, koska 4-ydinjärjestelmästä on tulossa standardi pikkuhiljaa. Joten siihen kannattaa panostaa jo nyt ettei joudu myöhemmin vaihtamaan emolevyä ja muisteja sen takia että haluaa sen 4-ydinprossun. Hyviä kokoonpanoja on ehoteltu, ite suosittelisin juuri tuota i7 920 kun on kuitenki tarpeeks rahaa käytettävissä. Myös phenom II 940 on hyvä tuohon hintaluokkaan jos vähän enemmän tarvit rahaa muihin komponentteihin. Ja ota kunnon näyttis kanssa, tuo hd 4890 on todella hyvä paitsi tehoiltaan myös hinnaltaan. Ja sit tietenki kaikki crossfire ja 2x viritelmät, niiden kanssa kannattaa panostaa myös jäähdytykseen. Niin ja koppa kannattaa ottaa oman maun mukaan, kaikenmaailman luukut, valot ja ikkunat jakaa mielipiteitä rankasti. Kannattaa kuitenki ennen tilaamista lukea arvosteluja vähän ettei ole ihan susi se mihin on mieltynyt.
Noniin. No nyt oli kyllä hyvät ja järkeenkäyvät perustelut. Kai se sitten on taivuttava jompaan kumpaan noista, joko siihen i7 920 tai se Phenom kokoonpano, tai ainakin jotain sinne päin. Mitä koppaan tulee niin kaikki valot ja härpäkkeet ovat vain pieni bonus, tärkeintä minulle on että tilaa on riittävästi ja ilma kulkee. Mielellään ilman pölyä, koska en jaksaisi vaivautua puhdistamaan konettani viikottain. PS. Aion varmasti käyttää ATI:n korttia, en mene Nvidialle enää. Kaksi edellistä korttia on hajonnut viimeisen 3 vuoden aikana. Liekkö syy sitten missä, mutta olen kyllästynyt niiden ajuriongelmiin jne. Joten onko jokin emolevy, tai prosessori joka toimii vartavasten hyvin ATI:n korttien kanssa? Mitenkäs kumpi sit on parempi. HD 4890 1gb vai HD4870 2gb?
Niin kuin tässä aijemmin mainittiin, niin 4 ydin prosessorilla ei tee hirveesti nyt, mutta siihen kannataa panostaa tulevaisuutta ajatellen, koska vaikka ne pelit käyttää vain 2 suoritinta niin ne kaksi muuta hoitaa kaiken roinan sielä taustalla. Itse aijon panostaa i7 kokoonpanoon, koska Intellin uudet 6 ja 8 ytimiset suorittimet tulevat LGA1136 kantaan. Ja näytönohjaimeksi parasvaihtoehto on Atin HD4890, koska se yksinään on jo tehokas, mutta jopa GTX 295 tehokkaampi kun niitä on kaksi CrossFiressä, ja miksei kolmaskin.
http://www.pixmania.com/fi/fi/26330...tml?srcid=1157&Partenaire=MBNet&CodePromo=oui http://www.overclockersclub.com/reviews/sapphire_hd4870_vapor_x/
eh sekotin sen 2gb siihen että siinä kortissa olikin se x2 2gb, eli kaks näyttistä samassa mitä ilmeisimmin. Olen hidas Ok uskon että tuo Asus P6T on hyvä mulle. Silti on yks asia jota en tajua siinä. AD:n sivuilla sen deluxe maksaa 290€, mut samaisesta versio 2 maksaa 260€. Mistä moinen kun en huomaa mitään eroa tuotteissa? Onko V2 sit sekundakortti? Ok, tilanneraportti. Nämä osat kuuluvat tällä hetkellä pakettiin: Intel Core i7-920 Box 8192Kb, LGA1366 Sapphire HD4870X2 2048MB GDDR5 PCI-E Noctua NH-U12P SE1366 Samsung HD103UJ 1TB 32MB SATA II Corsair 620W ASUS P6T Deluxe V2, Sockel 1366, ATX, DDR3 6GB-Triple-KIT OCZ DDR3 PC3-12800 Platinum Low-Voltage NZXT Apollo Yhteishinta: 1239,61 + postikulut. Toimiiko nyt pakettina? Vielä on mahdollista vaikuttaa. Oletteko vieläkin sitä mieltä, että olisi parempi ottaa yksi HD 4890 1GB, kuin HD 4870 X2 2GB?
Jos noilla kriteereillä koppaa etsii, niin CM HAF932 on kyllä aika vahvoilla! Itsellä ollut nyt vajaan 2kk ja erittäin tyytyväinen olen. Pienellä tuulettimien nopeusten ruuvaamisella kone on tarvittaessa lähes äänetön (näyttiksestä pieni humina tulee väkisin...) Ja pöly on tuntunut myös pysyvän poissa kopasa ihan kiitettävästi (itse väsätty suodatin ilmanotossa koneen etuosassa...) Ja tilaa todella tätä laitoksesta löytyy ja mielestäni myös ihan näyttävän näköinen kapistus. Ja vaikka koneessani on iloisesti lämpöä kopan sisään tuottava GTX295 kortti niin ilma vaihtuu tehokkaasti ja lämmöt pysyy hyvin kurissa. Tähän koppaan ei tarvitse ainakaan lisää asennella puhaltimia, että ilma kiertäisi =)