Kuuluvuus indoor antennilla kuuluvuusalueen rajasudulla

Discussion in 'Muuta keskustelua kotiteatterista' started by chrisse, Feb 4, 2004.

1. chrisse

chrisse Member

Trophy Points:
    11
    Elikkäs, mulla olis sama ongelma kun monilla muillakin tällä palstalla. Taloyhtiö ei suostu ostamaan digi-vahvistinta ja mulla homehtuu digiboxi tuonne nurkkaan.

Miten mahtaa olla tuon "indoor"-antennin kanssa? Välimatkaa mastolle tulee varmaan n.50km mutta lähes kaikki alueen harava-antennit on suunnattu sinne kuten myös taloyhtiön omakin antenni. Ja digilähetyksetkin on kyläläisillä alkaneet näkymään aikas kivuttomasti.

Digiboxini ilmoittaa taloyhtiön antennilla (sisäverkko) singnaalin vahvuudeksi hyvän 70-85% arvon neljällä taajuudella mutta singnaalin laatu on, kaiketi siitä vahvistimesta johtuen 0%...

Elikkäs onko minun tosiaan hakattava se reilu 100€ ulkoiseen haravaan vahvistimineen ja johtoineen vai riittääkö joku (hyvälaatuinen?) indoor-antenni olohuoneen ikkunalaudalla. Maasto kuiten laskee loivasti ja ikkuna on suoraan mastolle päin.

-Kiitos jo etukäteen-

2. Tupolev

Tupolev Regular member

Trophy Points:
    26
    Kukaan ei voi antaa takuuta, että indoor antenni toimisi 50 km päästä lähettimestä. Ainoa mahdollisuus on kokeilla sitä. Antennia pitää päästä liikuttamaan ylös-alas ja sivusuunnissa, jotta paras signaalitaso löytyisi. Pääsääntö on, että mitä korkeammalle antennin saa, sitä suurempi on signaalitaso. Signaalitason alaraja digilähetyksille on 45 dB, kun se analogisilla pitää olla niinkin korkea kuin 60 dB. Toivottavasti sinun digiboxisi on erityisen herkkä laite vastaanottamaan lähetystä.

Jos joudut turvaantumaan ulkoiseen harava-antenniin, niin valitse sellainen UHF-antenni, joka on parhaiten sopiva niihin taajuuksiin, joilla digilähetys tulee. Osta sellainen antenni, jossa on mahdollisimman suuri vahvistus signaalille.

Share This Page