Kuva ihan pielessä (Radeon HD + LCD TV näyttönä HDMI:n kautta)

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by vihko, Mar 9, 2009.

  1. vihko

    vihko Member

    Joined:
    Mar 9, 2009
    Messages:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Tere,

    tulisiko mitään ideoita tällaiseen tilanteeseen?

    Mulla on syksyllä ostettu tietokone jossa en saa Linuxia toimimaan kun on telkku näyttönä. Jotenkin ruutu on ihan pielessä - ihan kuin olisi osittain päällekkäisiä, pystysuoria muutaman pikselin levyisiä alueita koko näytön alueella... tai jotain.

    Jos vaikka hiirtä liikuttaa sivusuunnassa vasemmalle, niin kursorinuolesta näyttää joidenkin pikseleiden välein osa häviävän, ja sitten taas se osa ilmestyy vähän ylempänä / eri kokoisena tms. Teksteistä ei tietty saa juuri mitään selvää. Osan valikon kohdista pystyy arvailemaan kun suunnilleen tietää mitä löytyy mistäkin valikosta...

    32LG3000 telkkari ja (oliskohan ollu Sapphire) Radeon HD 3650 näyttis, yhdistetty Ati:n omalla DVI->HDMI -adapterilla.

    Bootattaessa näyttää aluksi OK:lta kun latailee käyttistä, mutta sitten kun työpöytä on aukeamassa (resoluutio varmaan vaihtuu) niin menee pieleen. Olen kokeillut seuraavia linux LiveCD:itä, ja kaikissa niissä on sama juttu. Eli ei ole esim. GNOME/KDE -ongelma.

    - Ubuntu 6.10, 7.10, 8.04, ja 8.10
    - Kubuntu 8.10
    - Fedora 10

    Koitin suunnistaa puolisokkona katsomaan näytön asetuksia ja siellä näkyi olevan 1360x768 niin kuin pitääkin. Koitin vaihtaa sitä pienemmäksi niin pimeni ruutu kokonaan.

    Safe Graphics Mode päällä bootattaessa toimii, mutta kuvasuhde on tietty pielessä kun resoluutio on 1280 x jotain.

    XP tietty toimii heittämällä. Mutta mielelläni käyttäisin Linuxia jos saisi toimimaan. Olen käyttänyt aiemmin suht paljon linuxia, mutta en ikinä telkkarin/HDMI:n kautta.

    Voi olla että tää on joku todella yksinkertainen juttu, mutta en kyllä ole löytänyt googlesta apuja. Enkä uskalla tuhota XP:tä ja asentaa linuxia jos ei live-CD:ltä toimi eikä oo varmuutta että saa toimimaan oikein.

    Kaikki vinkit tervetulleita!
     
  2. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93

Share This Page