Kuva Komponentista scarttiin ...o_O

Discussion in 'Televisiot' started by xan0ri, Nov 23, 2006.

1. xan0ri

xan0ri Member

Trophy Points:
    11
    Moi

Haluaisin saada kotiteatterivahvistimestani kuvan ulos komponentti
    -liitännän kautta television scart -liitäntään.. Jostain syystä tämä ei onnistu. Voisiko joku viisaampi hieman valaista minulle mikä menee vikaan? :/

Omistan siis Sonyn STR DE698 -kotiteatterivahvistimen jossa kuvan ulostuloon (monitor out) on käytettävissä komponenttiliitäntä (punainen, sininen, vihreä). Televisioni on Sonyn KDF-50E2000 -taustaprojektio TV, jossa on mm. 2 x scart sisääntuloja.
    (Koska TV:n oma komponenttisisääntulo on jo käytössä pelikonsolilla, niin minun on siis käytettävä Scart sisääntuloa.)

Ostin HAMA:n SCART-YUV -kaapelin, jonka siis yhdistin vahvarin Component monitor outista television SCART 1 -sisään tuloon.

Kuva ei kuitenkaan näy. Kokeilin kaapelia myös dvd -soittimen komponentti ulostulosta varmistaakseni ettei vahvarin ulostulo ole rikkoutunut mutta kuva ei tullut dvd soittimestaan ulos. Tämän jälkeen testasin itse kaapelin yleismittarilla ja sekin näyttää toimivan.
    Testasin myös television scart liitännän muulla laitteella ja sekin toimii...
    Voiko olla että kaapeli toimii vaan yhteen suuntaan, eli kuva liikkuu scart -> YUV , eikä YUV -> scart niinkuin minä haluaisin..?
    Mitä kaapeleita / hardwarea tarvitsen jotta kuva komponentista scarttiin onnistuu??

Tässäpä vielä linkit laitteistoni manuskoihin ->

vahvistin:
    http://media.onecall.com/Image_Products/Sony/KDF-465055E2000_OM.pdf
    tv:
    http://support.sony-europe.com/manuals/manuals.asp?l=fi&searchModelName=KDF-50E2000
    kaapeli:
    http://www.hama.de/portal/articleId*120791/action*2563/searchMode*1/bySearch*00079012#3

2. NUIJJA

NUIJJA Active member

Trophy Points:
    66
    Tutun näköinen vahvistin.

Voitko koittaa kuitenkin tuota komponentti piuhaa vahvistimesta tv.n komponentti-liitäntään (mikä on nyt pelikonsolissa?).
    Jotenkin olisi senlaista mutua ettei toimi tuolla kaapelilla scartin kautta, liitännöistä lisää.

Kyllähän nuo singnaalit kaapelissa edestakaisin kulkee, jos ne oikein liitetty tuolta "liitännöistä" voit katsoa.

Vahvistimen "Monitor S-video out" pitäisi kyllä saada kuvaa ulos, laatu ei nyt hirveästi huonone.

3. xan0ri

xan0ri Member

Trophy Points:
    11

En voi kokeilla tuota vahvistimen komponentista tv:n komponenttiin -vaihtoehtoa kun se johdon toinen pää on tosiaan scart liitin. Ja tv:n komponentti sisääntulo on se perinteinen 3x RCA (punainen, sininen, vihreä).

S-video ulostuloa olen käyttänyt vahvistimesta jo vuoden ajan ja se kyllä toimii. Samaten kuin vahvistimen AV-ulostulo (komposiitti, 1xrca, keltainen).
    Vahvistimen S-video ulostuloa vaan vaivaa pieni varjokuva. Tämä ei kyllä häiritse esim DVD:tä katsottaessa (kun dvd soitin on ensin liitetty s-videolla vahvariin ja sitten vahvarista s-videon kautta töllöön), mutta esim. musta teksti valkoisella taustalla on aika pahasti sotkeutunut.
    Vahvistimessa saattaa olla jokin vika s-videon osalta. (<- juuri tuon takia olen ajatellut siirtyä komponentti ulostulon käyttöön).
    Voiko tuota s -videota kenties jotenkin esim. huollossa hienosäätää? tms.

Kiitosta vastauksista.

4. xan0ri

xan0ri Member

Trophy Points:
    11
    ...niin joo ja tuo vahvistimeen manuaaliin antamani linkki ensimmäisessä viestissäni on näköjään aivan väärä.
    NUIJJAn antama linkki seuraavassa viestissä osoittaa oikeaan manuaaliin.

5. xan0ri

xan0ri Member

Trophy Points:
    11
    Vielä lisään tähän, että pelikonsoli on siis xbox360, ja siinä ei ole myöskään sopivaa komponentti piuhaa jolla voisin kokeilla "vahvarikomponentti <-> tvkomponentti" -liitäntää.
    Täytynee jostain hommata 3xRCA(r,g,b)-3xRCA(r,g,b) -piuha ja sillä kokeilla myös.

6. zipzap

zipzap Regular member

Trophy Points:
    26
    poistettu

Last edited: Nov 19, 2009
  7. NUIJJA

NUIJJA Active member

Trophy Points:
    66
    Joo kyllä voi olla yksisuuntainenkin, tietysti kannatta varmistaa myyjältä (jos nyt sattuu tietämään).
    Tuolla vekoy.lla kyllä mainitaan suoraan tuo kaksisuuntaisuus ja jos tuo haman luulisi tuohon hintaan olevan.

@xan0ri
    Tuolla vähän editti ohjetta.

8. NUIJJA

NUIJJA Active member

Trophy Points:
    66
    Editti: tulpat tuli.
    Jatketaan vähän kuitenkin, yleensä harmi noissa vähänkin erikoisissa kaapeleissa kun aina ei ole varmaa sopivuudesta. Hinnatkin suhtkoht hyviä.
    Kanattaa pakaasit purkaa siististi ja sopia myyjän kanssa vaihto/ palautuksesta jos ei satukkaan.

Last edited: Nov 23, 2006
  9. xan0ri

xan0ri Member

Trophy Points:
    11
    ...Joo, näyttäisi siltä että olen ostanut vääränlaisen kaapelin.

Ilmeisistikkin minun olisi pitäny valita seuraavanlainen kaapeli:
    (tai vastaava, kuten vekoy:llä)

http://www.hama.de/portal/articleId*114796/action*2563

tuollahan lukee:
    - To Connect Devices with YUV(3RCA) OUT on Devices with YUV-wired Scart IN
    - To Connect Devices with YUV-wired Scart OUT on Devices with YUV(3RCA) IN

...Tympeää sinänsä kn tuossa haman kaapelin paketissa ei ollut millään lailla asiasta ilmoitettu, joka sinänsä olisi mielestäni aiheellista.
    Enkä tajunnut asiasta myyjältäkään kysyä sen kummemmin.

10. NUIJJA

NUIJJA Active member

Trophy Points:
    66
    Koita nyt saada, kuitenkin vaihtoon.vekoy

Share This Page