Kuva väreilee

Discussion in 'TV-out -ongelmat ja -keskustelu' started by temmii, Nov 22, 2006.

1. temmii

temmii Member

Trophy Points:
    16
    Hommasin uuden lcd-telkkarin [Samsung LE-32T51] ja kun siirrän läppärin kautta kuvaa dvi-johdolla kuva väreilee esim. resolla 1024x800. Kuva ei myöskään mahdu näytölle ja vaikka liikkuu hiirellä työpyödän reunoille tehtäväpalkkia ei näy ja myös vasemmanpuoleisista kuvakkeista puuttuu puolet.

Kumma juttu, koska olen kokeillut täysin samanlaisilla asetuksilla ja liitännöillä Philipsin LCD-telkkariin esim. 1024x800 resolla ja silloin homma pelasin hyvin. Läppärin ja telkkarin näytöillä näkyivät siis samat asiat.

Nyt saan homman pelittämään vain laittamalla Nvidian asetuksista yliskannauskompensaation päälle. Kuva ei siis väreile ja mahtuu ruudulle.

Töllö tukee suurimmillaan 1360x768 resoa, mutta myös sen kanssa homma sama kuin ylhäällä. Näyttis GeForce Go 7300, klooni-tila käytössä.

1. Miten saan siis kuvan näkymään ilman minkäänlaista skaalausta?

2. Mistä saa kannettavaan(Asus a6tc) uusimmat Nvidian ajurit? Nvidian sivuilla ladatut eivät tähän läppärille suostu asentumaan.

2. arcanix

arcanix Active member

Trophy Points:
    66
    Ettei olisi 1366x768? Tuo 1360x768 on se reso, jonka tietokone yleensä väittää olevan suurin resoluutio jota näyttö tukee. 1366x768 ei ole mikään standardi, ja siksi sen kanssa on usein vaikeuksia kun yritetään saada kuvaa telkkariin skaalamattomana.

Pitää tehdä itse custom resoluutio tuonne näytön ominaisuuksiin. Onnistuu nvidian korteilla tällä tavalla:
    http://www.nvidia.com/object/custom_resolutions.html

Tässä uusimmat nvidian ajurit, jotka on tarkoitettu juuri geforcego-sarjalle.
    http://download.nvidia.com/Windows/84.63/84.63_forceware_mobile_winxp2k_international_whql.exe

Ellei jostain syystä toimi, niin voit kokeilla epävirallisia omega-ajureita:
    http://www.omegadrivers.net/nvidia/win2k_xp.php

3. temmii

temmii Member

Trophy Points:
    16
    Telkkarin ohjekirja sanoo, että 1360x768. Sen reson lisäsinkin jo aikaisemmin ja kuten mainitsin, sen kanssa on sama ongelma. 1366x768 resoa ei antanut lisätä.

Viralliset ajurit eivät asennu ja omegan ajureiden päiväys on huomattavasti vanhempi kuin meikäläisen nykyisten.

Vielä ei siis päästy eteenpäin :/

4. arcanix

arcanix Active member

Trophy Points:
    66
    Juu nuo omegan ajurit saattaa olla vanhemmat, mutta minulla ne ainakin toimivat paremmin kuin viralliset ajurit (joskin minulla on atin kortti, mutta kuitenkin). Minulla oli lcd-telkkarin kanssa myös ongelmia, ja ne korjautuivat omegan ajureilla. Läheltä katsottaessa kuva väreili hieman ja oli epätarkka, sekä hieman väärän värinen.

5. NUIJJA

NUIJJA Active member

Trophy Points:
    66
  6. Agent_007

Agent_007 Senior member

Trophy Points:
    143
    Eli klooni skaalautuu/panoroi jos näyttöjen resoluutiot eivät ole täsmälleen samat.
    http://www.laptopvideo2go.com/
    tuolta NVIDIA:n korteille läppäreihin sopivat ajurit.

7. temmii

temmii Member

Trophy Points:
    16
    Ne asuksen uusimmat ajurit mulla jo olikin. Laitoin ton laptopvideo2go.comin ajurin ja se pelittää hyvin. Homma ei kuitenkaan muuttunut mihinkään, vieläkin kuva väreilee ja menee yli reunojen. Resolla 1176x664 kuva mahtuu ruudulle eikä väreile, jotenkin se on kuitenkin skaalautunut koska esim. selaimessa teksti hieman suttuista.

Tuossa resot joita töllö ohjekirjan mukaan tukee:
    640x480
    800x600
    1024x768
    1360x768

Olen kokeillut kaikkia noita, mutta ei vaan pelitä. Vinkkejä?

Last edited: Nov 23, 2006
  8. temmii

temmii Member

Trophy Points:
    16
    Jouduin laittamaan alkuperäiset ajurit takaisin, koska nvidian uusi control panel ei tunnistanut telkkariani. Kloonitilan sain laitettua päälle, mutta control panel luulee, että minulla on kaksi kannettavan tietokoneen näyttöä. Kokeilin myös tv:n pakottamista, mutta silloin meni ruutu pimeäksi...

9. Agent_007

Agent_007 Senior member

Trophy Points:
    143
    TV:n pakottaminen on tarkoitettu komposiitti ja s-video liitäntöjä varten.
    NVIDIA:n omista asetuksista kannattaa myös katsoa ettei sen oma skaalaus ole päällä tuolle LCD TV:lle, samoin overscan ja underscan asetuksia voi myös säätää sieltä.

10. defermex

defermex Member

Trophy Points:
    11
    Tuli ostettua tuommoinen Panasonic TX-32LE60. Liitin koneen näytönohjaimesta (Geforce 7600Gt) televisioon dvi-hdmi-kaapelilla. Testipeliksi valitsin pikaisesti eilen illalla vanhemman pelin, Worms World Party;n. Pelissä suurin resoluutio on 1024x768. Käynnistin pelin, kuva "värisee" pystysuunnassa. Samaa esiintyy normi työpöytä-näkymässä, mutta ei lähellekään niin paljoa. Mitä minun pitäisi tehdä seuraavaksi jotta kuva näkyy kunnolla ja pysyy vielä paikallaankin? :D

11. Agent_007

Agent_007 Senior member

Trophy Points:
    143
  12. temmii

temmii Member

Trophy Points:
    16
    VGA-johdolla läppäri suostuu näyttämään 1368x768 resoa, kun PowerStripin kautta kikkailee.

Toisella koneella kokeiltaessa näyttää natiiviresoa ilman mitään kikkailua. Tällöin näyttiksenä NVIDIA GeForce Go 7200.

Share This Page