oon ihan noob täs kuvankäsittelyssä ja kysysinki et miten saan muokattua kuvaa silleen, et osa siitä on mustavalkosta ja osassa värit. kuvitellaan et otan kuvan henkilöstä, jolla on vihree paita, niin saisin muokattua silleen et se vihree paita näkyis vihreenä ja muut mustavalkosena. mites tää sitten tapahtuu? mulla on ohjelmina photoshop cs3 ja gimp. kiitti jo etukäteen.
Photoshop: Layer - New Adjustment layer - Black & White Valitaan sopivankokoinen ja -kärjellinen sivellin ja väriksi musta ja suditaan värillisenä haluttua osaa kuvasta, kunnes se on halutulla tavalla esillä. Mikäli tulee sudittua liikaa, niin siveltimen väriksi valkoinen ja suditaan mustavalkomaski takaisin tarvittaviin kohtiin.
Turha tollasia yksittäisiä temppuja on kysellä. Joko opettelee muokkaaman kuvia tai sitten jättää homman muille... Edit: Typo
Mitähän pahaa siinä nyt on, jos joku haluaa opetella asioita ja kysyä neuvoja? Kun oppii tämän yhden "tempun", oppii samalla layereiden käyttöä, ja sitä kautta on helpompi kokeilla muitakin juttuja.
dudesons1:n kysymyksessä ei mielestäni mitään pahaa ollut. Itse kanssa monen asian noobiena olen tullut siihen tulokseen että hakemalla/kysymällä vastausta/ratkaisua tarkoitukseen oppii tekemään asioita. Täten siitä opista jää aina käteen mitä sitten voi soveltaa muussa tilanteessa. Toinen vaihtoehto on lukea helkutinmoinen raamattu aiheesta ja miettiä tuliko siitä hullua hurskaammaksi. Tietty aina kannattaa tutustua myös siihen kokonaiskuvaan, lukemalla aiheesta.