Photo Shop on tietenkin paras. PaintShop Pro 8 ja Paintnet ovat myös hyviä. En ole Photo Shoppia vielä kokeillut, mutta sen voi ladata torrenzista... Mutta mitä tekee kaikilla tiedostomuodoilla? Käytän yleensä bmp tai jpg-formaatteja, ja sitten gif:ä läpinäkyvyyteen. Png on myös ihan ok, mutta mitä tekee muilla mitä esim. PaintShop Prossa on? Joitain käytetään logoihin, mutta onko jotain ihan eritystarkoituksia. Itse käytän Paint Shop Prota nettisivuihin ja peleihin.
Gimpiä voi aina suositella ohjelma puolelta. Käyttöä joutuu hiukan opettelemaan, mutta käytössä on osoittautunut kivaksi avoimen lähdekoodin ohjelmaksi. Editoidessa on mielestäni kiva tallentaa työ ohjelman oletus formaattiin, joka pahdollistaa tasojen talletuksen, ja näin ollen siirtelyn seuraavallakin muokkauskerralla.
Formaatteja on aikojen saatossa pyritty kehittämään monesta eri systä. Tietokoneiden alkuaikoina kyse oli ihan siitä, ettei yhteistä "säveltä" ollut, vaan jokaisen piti kehitellä oman kuvaformaattinsa (kuten myös ääniformaatti). Ja niille sitten löytyy tuki vielä monista uusistakin ohjelmista. Toinen syy formaattikirjoon on firmojen välinen kilpailu, Microsoft ei tunnetusti halua käyttää Applen kehittämää formaattia jne. Monesti on myös niin, että ohjelmien omat formaatit tallettavat kuvan mukana ohjelmakohtaista informaatiotaan, esim. Paint Shop Pro:n oma .psp-formaatti sisältää tiedon vaikkapa kuvaan lisätyistä layereistä, ja muistaakseni jopa "undo":t toimivat vielä avatussakin psp-tiedostossa. Kolmas merkittävä tekijä on se, että aina joskus joku saa mielestään hyvän idean, jonka avulla saadaan jotain parannusta nykyisiin formaatteihin, esim. että pakkaustulos paranee (tästä esimerkkinä vaikka wavelet). Formaatit voisi tietysti jakaa vaikka häviöllisyyden perusteella. Esim. häviöllinen JPG pakkaa kuvatiedoston kauniisti pieneen tilaan, mutta koska jokainen pakkaus hävittää kuvasta informaatiota, se ei ole hyvä muoto välitallennuksiin, joita vielä editoidaan mahdollisesti useaankin kertaan. Lisäksi pakkauksen aukilaskenta vaatii melko paljon laskentatehoa. Lähes toisesta ääripäästä, joku BMP ei pakkaa kuvaa lainkaan, jolloin sen avaaminen ei vaadi juurikaan prosessoritehoa, mutta tämä näkyy myös tiedostokoossa. Häviötön pakkaus (edellisten välillä) jättää tyypillisesti kuvatiedoston koon kovin suureksi tai on muuten rajoittunut. Esim. GIF osaa tallettaa vain 256 väriä, mutta on muuten häviötön ja sopii siten hyvin vaikka sarjakuvien tallennukseen. Tosin sen käytöstä voi joutua maksamaan royalteja. PNG on pyritty kehittämään ideaaliseksi nettikäyttöön. TIFF voi sisältää useita eri pakkaustapoja, ja on laajasti tuettu, ja siten käyttökelpoinen kun tarvitaan häviötöntä pakkausta. Jne. Eli, koska ei ole olemassa yhtä ainoa täydellistä ratkaisua, on eri tahoilla kehitetty tiettyihin tarkoituksiin kohtalaisia kompromisseja.
Itse käytän vain kahta tiedostomuotoa, .png muodossa tallennan valmiit kuvat jotka on tehty mitä tahansa varten ( nettisivut yms.) ja kopiot valmiista kuvista ja keskeneräiset tallennan ohjelman omassa muodossa jatkoa varten. Photoshop on kieltämättä suosituin, mutta itse en sitä käytä kun kerran tuli PSP ostettua, sitä olen nyt muutaman version verran jo päivitellyt. Kopiofirmoja varten tieten joskus joutuu muuttamaan aineiston psd muotoon ( photoshopin oma tiedostomuoto). ps. png on sen verran laadukkaampi että sillä kannattaa tehdä kokonaisuudessaan kaikki nettisivujen ulkoasun osat, turha muita on kokeilla..