Kuvanlaatua ja manuaalisia säätöjä?

Discussion in 'Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue' started by elsh, Dec 11, 2008.

1. elsh

elsh Member

Trophy Points:
    11
    Eli uuden kameran hankinta olisi edessä. Vaihtoehtojen runsaudesta ei ainakaan ole pulaa, mutta objektiivisita mielipiteistä kylläkin.

Ominaisuuksissa arvostaisin manuaalisia säätöjä, kohtuu simppeliä käyttöliittymää, kohtuullista kompaktiutta ja tietysti loistavaa kuvanlaatua. Kuvaan melko paljon heikossa valossa ja vihaan kohinaa. Kameran koko ei saisi kuitenkaan olla kuvanlaadun este, joten jonkinlainen "välimuotokamera" voisi tulla myös kysymykseen. Esim canon powershot sx100 on käynyt mielessä, kokemusta? Canonista on aikaisemmin positiivista kokemusta ja hinta ei tossa ole paha. Panasonic lumix dmc-tz4 miellyttää silmää, mutta siinä ei liene manuaalisen säädön mahdollisuutta? Ja miksi nykyään kameroissa ei ole enää sitä reikää mistä voi katsoa suoraan silmällä, on vain pelkkä näyttö? Lopuksi vielä perusvaatimus, hinta ei saisi mielellään olla juurikaan 200 euroa enempää, loppuu varat kesken. Pääpointit kamerassa on siis kuvanlaatu ja mielellään manuaaliset säädöt, tahtoisin oppia paremmaksi kuvaajaksi. Ja valitettavasti on myönnettävä, että myös kameran ulkonäöllä on merkitystä, vaan siitäpä ei sen enempää.

Ehdotelkaas hinta-laatu-suhteeltaan loistavia kameroita, olen niin huono löytämään itse tietoa mistään ja vertailemaan tuotteita. KIITOS!

2. mali99

mali99 Regular member

Trophy Points:
    26
    Jotta edes osa noista vaatimuksista tulisi täytettyä, nousee hinta väkisin sille tasolle, että järkevin vaihtoehto olisi halpa järjestelmäkamera.
    Esim. Nikon d40 kit n. 380.- tai tuplakitti n400,- verkkokaupassa.

Nuo edulliset superzoom-mallit ovat lähes järjestään aika kohisevia, koska niissä on pienikokoinen kenno.

Tällä hetkellä uusista pokkareista kuvanlaadultaan hyvä voisi olla Fuji f100fd (n.250 euroa), mutta siinä ei tainnut olla käsisäätöjä.
    Fujilla on kai ensi vuonna tulossa kohinattomampia malleja, mutta hinnasta ei ole tietoa.

Paras vaihtoehto n.200 eurolla olisi käytetty järjestelmäkamera tai vaikka Fujin f31fd pokkari jos sellaisen jostain sattuisi löytämään.

3. elsh

elsh Member

Trophy Points:
    11
    Järjestelmäkamerassa olisi lähinnä se ongelma, että taitaisi jäädä monta kuvaa ottamatta, harvemmin nimittäin niin kookasta kameraa tulisi otettua mukaan. Mulla kuvaaminen on kuitenkin enemmänkin semmoista hetkien ja tilanteiden taltiointia kuin harkittua esim. maisemakuvausta. Vähän koitin jotain lueskella noista fujin kameroista, ja vaikutti kyllä aika hyvältä! Etenkin toi f31fd, ei vain taida saada enää mistään. Ja käsisäädöt olisi kyllä oikein oivat, niitä melkeinpä vaadin. Entäpä vaikka Sony dsc-w150b? Nuo lumixitkin kiinnostaisi (tz4 ja fx37), mutta olen kuullut vähän negatiivista juttua Panasonicien kohinasta heikossa valossa otetuista kuvista. Jeesikääs vähän.

4. Quiote

Quiote Moderator Staff Member

Trophy Points:
    46
    Totuushan kieltämättä on että pokkareiden pienien kennojen kanssa on väistämättä kohinaa kun nostetaan ISO-arvoa tarpeeksi ylös. Ja kyllä on myös pakko sanoa se, että järjestelmäkamerana tuo D40 on niin pieni, että luulisi sen mahtuvan mukaan. Painoakin sillä on vain nimeksi. Kolmanneksi se, että järkkärillä saa kyllä tilanteitakin tallennettua sillä ne peittoaa nopeudessa pokkarit mennen tullen ( paitsi sen yhden 60 kuvaa sekunnissa kameran..). Tilannekuvauksessa itse arvostaisin enemmän nopeaa ja toimivaa automatiikkaa kuin käsisäätöjä. Jos kumminkin meinaat pysyä tuossa 200e budjetissa niin itse mitä luultavammin tekisin valinnan näiden kameroiden kesken:

Canon PowerShot SX100 IS
    Nikon Coolpix P50
    Panasonic Lumix DMC-TZ4

Last edited: Dec 12, 2008
  5. mali99

mali99 Regular member

Trophy Points:
    26
    Kannattaa tutkailla Dpreviewin kameratietokantaa.
    http://www.dpreview.com/reviews/specs.asp
    Aika hyvä merkki kohinan määrästä on pikselitiheys (Pixel density).
    Mitä siirempi lukema, sitä herkemmin kohisee.

Share This Page