Pitäisi uudistaa kakkoskone (linux) kun siitä levisi kovalevy ja muutenkin on jo monta vuotta vanha. En ole enää moneen vuoteen katsellut rautaa sillä silmällä joten näissä jutuissa olen täysin pihalla. Vanhasta ajattelin käyttää virtalähteen (hyvä, hiljainen, 430W), kotelon ja näytönohjaimen ja jäähdytyksen. Kuvien vääntämiseen ei kummoista grafiikkakorttia tarvita ja tässä on jo valmiina vesijäähdytysbloki kiinni niin säästyy askartelua. -Vesijäähdytyksen olen hankkinut vain mukavuussyistä, ei pidä meteliä kun on Zalmanin passiivijäähdytys. Vaan sitten se emo ja prossu: 775-kantainen varmaan ihan OK, Sille kannalle saa vesiblokin. Pääasia on, että ei tartte ihan pian uusia eli luotettava pitää olla. Asuksella on monta mutta mikä chipset? Prossu varmaan joku Intelin 8xx0. Tosin tämä on arvailua, prossujen eri piirteiden käytännön merkityksestä ei ota erkkikään selvää. Muistia 2Gb, DDR2 varmaan käy kun mitään huippusuorituskykyä ei tarvita. Näytöksi ajattelin hankkia jonkun Samsungin -muistaakseni jossain Tietokone-lehden jutussa (vai oliko se MB?) ei niin kauhean kauan sitten kehuttiin kovin yhtä mallia (445?). -Minulla Mac Minissä on Cinema Display joka on kyllä hyvä mutta kun ei saa säädettyä ollenkaan niin työasento jää huonoksi. -Kuvassa ei kyllä ole moittimista. Kiitollisena neuvoista ET -- fluctuat nec mergitur
LGA775 kantaa ei oikein kannata nykyisin hankkia. LGA1156/1366 ovat hyviä valintoja. AM3-kantaa kannattaa myös harkita. Itse ottaisin Core i5/P7P55D/4GB DDR3-linjalla. Se tuo lisää tehoa vrt LGA775-koneet. Lisäksi Quadista tulee hyötyämään myös kuvankäsittelyohjelmat, kunhan ne tukisivat vielä kunnolla säikeistystä. AM3-kannan vesiblokit taitaa olla harvinaisempia, joten harkitse edes LGA1156-kantaa. Lisää tehoa ja päivitettävyyttä Kovalevyksi WD Black Cavior 1TB, siinä on nopeutta ja 5v takuu.
Samoilla linjoilla Wintoosan kanssa, 775 kanta kuopataan kokonaan uusien ja parempien kantojen tieltä.