Lähtökohdat: -1h 20min editoitua DV-AVI (PAL) -videota -Tämä videotiedosto on konvertoitu DV-Film Atlantis ohjelmalla DV-AVI (NTSC) -formaattiin ja asetuksissa on ollut raksittuna Deinterlace Where Motion is Present. Nyt video pitäisi polttaa DVD:lle ja olen aikonut tehdä sen ConvertXtoDVD ohjelmalla. Kun lisäsin videotiedoston ohjelmaan, niin löysin ohjelman asetuksista kohdan: "Poista lomitus lähteestä", joka oli valmiiksi raksitettu. Miten on pitääkö tuon kohdan olla raksittuna? Videota kun kahtoo, niin kyllä siinä vielä huomaa kohtia, jossa näkyy vaakaviivoja. Videota tullaan ainakin vielä katsomaan vanhalta kuvaputki näytöltä, joten onko siitä yleensäkkin haittaa, että videosta on lomitus poistettu tietokoneella? Eli eikö tuo lomituksen poisto tee videosta progressiivista? Miten on? Auttakaapa tee viisammat aloittelijaa. Muoks. Vähän epäselvästi esitin kysymykseni. Eli pointtina oli, että jos lomituksen poistaa tietokoneella ja sen jälkeen katsoo videota vanhalta kuvaputki näytöltä, tuleeko videosta huonompilaatuinen? Lisäksi halusin selvennystä siihen, että kannattaako lomitusta enään poistaa ConvertXtoDVD ohjelmalla, jos jonkilainen lomituksen poisto on tehty jo DV Film Atlantis ohjelmalla?
Miksi lomitus pitäisi poistaa? Sehän on vaan eduksi jos katselet videosi telkkarista. Ja tietokoneella kaikilla kunnon katseluohjelmilla lomituksen saa tarvittaessa kytkettyä pois... http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/714996
Koska luin jostakin, että ohjelmallinen lomituksen poisto olisi parempi, kuin esim LCD-töllön piirillä tapahtuva lomituksen poisto. Eli kiinnostaisi tietää, että onko tuosta lomituksen poistosta ohjelmallisesti haittaa kuvan laadulle, jos videota nyt katsotaan vanhasta töllöstä, joka normaalisti näyttäisi lomitetun materiaalin oikein.
Riippuu varmaan aika paljon television lomituksenpoistopiiristä. Itse olen laskenut sen varaan, että töllöjen deinterlacerit on käyttökelpoisia ja olen kotivideoni pakannut lomitettuna. Sitä vastoin jos taas olen tehnyt nettiin meneviä tai koneella katsottavia (eli lähinnä Xvidiksi pakatut) videoita, niistä olen lomituksen poistanut. Jos Avisynth on tuttu, niin TDeint-deinterlacerin olen havainnut tekevän aika hyvää jälkeä.
Mutta edellään kaipaan vastausta siihen, että jos poistan lomituksen vaikkapa tuon Avisynth ohjelman avulla. Ja kun sitten katselen videota vanhalta kuvaputki töllöltäni, niin onko tuolla vaikutusta kuvanlaatuun, että lomitus on jo valmiiksi poistettu videosta?
Normaalisti: Suomalainen töllö osaa näyttää 50 kuvaa sekunnissa (25 ruutua x 2 viivakerrosta), joten älä poista lomitusta. Muutoin menetät laatua liikkuvassa kuvassa. Äläkä lisää tai vähennä vaakaviivoja, jotta alkuperäinen terävyys säilyy. Sinun tapauksessasi: Miksi olet muuttanut PAL-videon NTSC-videoksi, onko sulla jenkkiromppeet jolla katselet? Lomituksen poisto yhdessä tuon standardi-muunnoksen kanssa saattaa jättää progressiiviseen videoon viivoja, joille et voi enää mitään millään rastilla jälkeenpäin. "Deinterlace Where Motion is Present" ei ehkä poista riittävän tehokkaasti lomitusta, koklaa laittaa joku "Always" rasti päälle, jos ohjelmassa on.
Miksi et kokeilisi vaikutusta itse. Polta elokuvat DVD+RW:lle ja vertaile lopputulosta omilla silmillä.