Kysymyksiä Philips-tietäjille

Discussion in 'Televisiot' started by CineGirl, Mar 29, 2009.

1. CineGirl

CineGirl Member

Trophy Points:
    11
    Tarkoitus olisi hankkia Philipsin 32-tuumainen lcd-telkkari. (Suurempi koko ei ole mahdollinen). Koska tietoni TV-tekniikasta (ja muistakin teknisistä jutuista) ovat melko vaatimattomat, pyytäisin nyt ”alan miesten” kommentteja seuraavista pointeista.

Todettakoon ensin taustatiedoiksi, että television käyttötarkoitus tulisi olemaan vain ja ainoastaan DVD-elokuvien ja DivX-elokuvien katselu. En siis ole hankkimassa televisiota televisio-ohjelmien katseluun, enkä myöskään blueray-toistoon. Katseluetäisyys on kolmisen metriä.

Harkinnassa on nyt kolme vaihtoehtoa, ja tähän valintaan kaipaan nyt neuvoja.

Todennäköisimmät vaihtoehdot ovat 32PFL7403 (hinta Saksassa alk. 579 €) ja 32PFL7603 (hinta Saksassa alk. 533 €). Ominaisuudet näillä telkkareilla ovat pitkälti samat, mutta erojakin löytyy. 7603:ssa on ambilight, 7403:ssa ei. 7403:ssa on 100Hz:n paneeli, 7603:ssa ei ole. 7403:n dynaaminen kontrastisuhde on 40 000:1, kun 7603:ssa se on 30 000:1. 7403:n vasteaika on 3 ms, kun taas 7603:ssa se on 6 ms.

Kysymys nro 1:

Mitä yllämainitut laitteiden erot käytännössä merkitsevät? Kumpi telkkari, 7403 vai 7603, sopisi paremmin minun käyttötarkoitukseeni?

Kolmantena vaihtoehtona olen harkinnut kalliimpaa mallia 32PFL9613 (hinta Saksassa alk. 847 €). Tämä on kai selvästi korkeatasoisempi telkkari. On ambilight spectra, Perfect Pixel HD Engine, Perfect Natural Motion, 2 ms:n vasteaika, 17-bittinen värienkäsittely ja FullHD paneeli.

Kysymys nro 2:

Minkälaista lisäarvoa edellä mainitut 32PFL9613:n ominaisuudet käytännössä tuovat? Onko niillä mitään käytännön merkitystä siinä käyttötarkoituksessa, johon olen töllöä hankkimassa?

Kysymys nro 3:

32PFL9613:ssa on FullHD paneeli. Digikuvien katselussa siitä varmaakin on hyötyä, mutta miten on DivX-elokuvien kanssa? Itse järkeilen niin, että DivX-leffat voivat 1080-paneelissa näyttää huonommilta kuin 768-tarkkuuden paneelissa, kun skaalauksessa täytyy rakentaa enemmän lisäpikseleitä. Olenko oikeassa? Toisaalta, vaikuttaako asiaan se, että että DVD-soittimet eivät skaalaa 768-tarkkuuteen, vaan joko 720:aan tai sitten 1080:aan? Voiko tästä seurata se, että skaalaus sittenkin onnistuu paremmin 1080-paneelin kuin 768-paneelin kanssa?

Eräänlaisena ”mustana hevosena” olen harkinnut myös Sonyn mallia KDL-32V5500 (hinta Saksassa alk. n. 700 €).

Kysymys nro 4:

Millaisena vaihtoehtona pidätte tätä Sonya Philipseihin verrattuna?

2. juuso65

juuso65 Regular member

Trophy Points:
    26
    jos tykkäät että telkulla pitää olla taustavalo niin osta ambilight malli....

muuten en ota kantaa eri mallien välillä
    kannattaisi käydä kaupoissa katsomassa miltä se kuva näissä telkuissa näyttää ja senperusteella tehdä valinta ja tilata sitten vaikka saksasta

ja tolta 3 metrin matkalta et näe mitään eroa onko televisio HDready vai fulHd

sillä optimaalinen matka katsoa fullHD kuvaa 32" telkusta on 1,26
    metriä
    ja optimi matka hd-readylle (720p) on 1,86 metriä.....

Last edited: Apr 6, 2009
  3. Pekka_V

Pekka_V Guest

Nyt ei kerkeä pidempiä tekstejä kirjoittamaan, mutta en edes lähtis vertailemaan sonya ja philipsiä. Jos philips olisi niin hyvä, niin kyllä sen huomaisi vuositasolla myynnissä, markkinaosuus on meinaan aika pieni.

"Philipsin televisiot on maailman suurimman partakonevalmistajan näkemys televisiota". Philipsin televisiot olivat ennen loistavia, silloin kun oli kuvaputkia vielä. Ei se nyt enään pärjää kuvanlaadussa. Jos minulta kysytään, niin osta Sony tai Samsung.

Share This Page