Kysymyksiä Puppy linuxista

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by TWF, Nov 16, 2008.

  1. TWF

    TWF Member

    Joined:
    Apr 23, 2004
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Olen asentanut tuon Puppyn vanhalle kannettavalle koneelleni ja käyttis pelittää ihan hyvin. Nyt olisi kuitenkin muutama kysymys joihin haluaisin vähän kokeneempien käyttäjien vastauksia. Itse olen aika aloittelija näissä linux-hommissa, joten käsitteet ja toimintaperiaatteet eivät ole vielä hallussa.

    1. Kun kuuntelen cd:ltä musiikkia, en saa levyä ulos ennenkuin kirjoitan eject komennon. Onko tälle tehtävissä mitään eli miten saisin cd:n ulos kun painan cd-aseman nappulaa, jolla sen normaalisti saa ulos.

    2. Olen harkinnut mokkula-tyyppistä nettiyhteyttä, lainasin siis sellaista kaverilta. En kuitenkaan ymmärrä tuosta nettiyhteyden muodostamisesta yhtään mitään. Käsittääkseni se toteutetaan tuolta Setupista "connect to internet by analog dial-up modem" tämän jälkeen en sitten tiedäkään enempää eli miten noitten Pupdialin asetusten pitäis olla... Vai pitäisiköö mokkulan kautta saada yhteys valitsemalla ""connect to internet by network interface"?

    3. Saako esimerkiksi ubuntulla olevia pelejä tuohon puppyyn, tarkoitan siis ihan vaikka jotain perus korttipeliä tai tetristä. En tunne lähdekoodin merkitystä sen syvällisemmin, että tietäisin mitkä eri jakeluiden ohjelmat pelaavat keskenään.

    Ps. olen yrittänyt googlettaa, mutta apua ei oikein ole löytynyt.
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Valmiiksi paketoidut ohjelmat löytyvät jakelun kotisivuilta. Myös pelit mukaanlukien. Kyllä tuolla pitäisi kaikki peruspelit löytyä.
    http://www.puppylinux.org/node/9
    Paras lähde tutustua jakelun ominaisuuksiin on toki jakelun manuaalit. En tosin suosittele Puppya. Se on alunperin rakenneltu Live-CD -versioksi, joten se on monella tapaa varsin rajoittunut jakelu.
    http://www.puppylinux.org/manual
    Lisäys: Puppy lienee rakenneltu Slackwaresta, josta on useita valmiiksi koottuja jakeluversioita. Näistä mainittakoon vaikkapa Zenwalk ja Vector-Linux
    http://www.zenwalk.org/
    http://www.vectorlinux.com/
    http://www.slackware.com/
     
    Last edited: Nov 17, 2008
  3. Ezzet

    Ezzet Regular member

    Joined:
    Feb 25, 2005
    Messages:
    866
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    28
    Myös Puppy Linuxin foorumi on hyvä paikka ongelmien ratkaisuun. Tuosta eject-komennostakin oli näköjään keskustelua eli sieltä vain selailemaan. Mokkulan käytöstä Puppyssä en osaa sanoa - foorumilla oli ainakin tuosta Huawei 220:stä juttua täällä.
     
  4. TWF

    TWF Member

    Joined:
    Apr 23, 2004
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kiitoksia vastauksista tähän mennessä. Puppyn valitsin vain siksi, että se näyttää olevan DSL:n lisäksi ainoa "järkevä" valinta tosi vanhaan koneeseen, Windows 98 tilalle. Olen noita Puppyn foorumeita yrittänyt tavata, mutta kun tuppaavat olemaan englanniksi niin menee välillä vähän hepreaksi, kun ei aina noita linux ohjeita sisäistä suomeksikaan. Syynä on lähinnä kokemuksen puute Linuxin käytöstä, kuten viesissäni mainitsin. Termit, scriptit, ohjelmien nimet yms. löytyvät kyllä netistä, mutta ajattelin, että kätevämmin koneen saisi käyttökuntoon kysymällä ohjeita niihin ongelmiin, jotka eivät avaudu aloittelijalle.
     
  5. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Oikeastaan näin ei ole. DSL ja Puppy on "optimoitu" Live-versioiksi. (DSL perustuu Debianiin ja Puppy siis todennäköisesti Slackwareen). Vastaavilla ohjelmilla ja kernel-versioilla saa paljon monipuolisemman jakelun itselleen aikaiseksi.
    Tosin jos laitekanta on jo aikansa elänyt, olisi jo ympäristösyistä parempi hankkia "uutta" kalustoa. Linuxin laitevaatimukset ovat varsin vaatimattomat.
     
    Last edited: Nov 17, 2008
  6. fyndi

    fyndi Member

    Joined:
    Sep 14, 2004
    Messages:
    47
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Olen hieman eri mieltä. Linuxilla saadaan puhtia ja uutta eloa mukavasti myös vanhempiin laitteisiin, joilla muuten WIN maailmassa ei olisi enää mitään virkaa. Itse käytän nettikoneena lähes 10 vuotta vanhaa IBM thinkpadia ja Puppy 4.1:stä ja hyvin toimii vanha rauta sähköpostien ja itseasiassa myös tämänkin palstan lukemiseen.
     
  7. TWF

    TWF Member

    Joined:
    Apr 23, 2004
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Jeps, noh kerrottakoon nyt, että kyseessä on tosiaan vanha kone. Merkki Compaq Armada E500, keskusmuistia siinä on 128 mb, ja se olisi tarkoitus vain laittaa nettikoneeksi mökkikäyttöön. En ainakaan itse näe mitään syytä ostaa uutta halpaakaan konetta, kun kerta tuo Puppy nyt koneella pyörii sulavasti. Olisiko tuohon Mokkula kysymykseen vastausta? Muihin olenkin jotakuinkin jo vastauksen löytänyt.
     
  8. TWF

    TWF Member

    Joined:
    Apr 23, 2004
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Tai oikeastaan taisin ymmärtää tuon Puppy foorumin ohjeen. Pitääpä lomamatkan jälkeen käydä kaupasta hakemassa tuollainen motukka ja koittaa noilla ohjeilla. Olen vieläkin vähän pihalla näistä linux jutuista, mutta kokeillaan.

    Osaako joku nyt kuitenkin suoralta kädeltä sanoa toimisiko tämä http://linux.fi/wiki/Vodafone_Mobile_Connect_Card ? "Ohjelman kotisivuilta on ladattavissa deb- ja rpm-paketit, jotka on tarkoitettu mm. Debianille, Ubuntulle ja Opensuselle..."
     
  9. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Puppyyn on hievenen vaikeaa asentaa järjestelmän ulkopuolisia paketteja, toisin sanoen ohjelmia joita ei ole käännetty pet- muotoon. Source- paketteja pystyy asentamaan, mutta tarvitset ainakin kääntäjän:

    http://www.puppylinux.org/wiki/archives/old-wikka-wikki/categorydocumentation/compiling

    Puppy- tietäjät saavat jatkaa ja täydentää. Luultavasti distroon löytyy valmiiksi joku kikkare jolla mokkulaan saa yhteyden.
     
  10. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Joined:
    Sep 15, 2006
    Messages:
    6,570
    Likes Received:
    7
    Trophy Points:
    118
    1) Se on kai kaikissa linuxseissa että mediaa ei saa ulos jos se on mountattu.
    No disketti lentää pihalle eject napista kun on mekaaninen värkki ja usb tikun voi vaan nyppäistä. Cd/dvd aseman eject nappi on sähköohjain, jolloin linux estää sen toiminnan kunnes unmount.
    Jos oot joskus Maciä käyttänyt, niin siitä ei tullut edes disketti ulos noin vaan.

    Pupyssä ei oo muuta huonoa kuin, että siinä on ainoastaan root käyttäjä.
    Muuten nuo 'siihen ja siihen jakeluun perustuvalla saa monipuolisemman jakelun itselleen aikaiseksi' voi unohtaa.
    pup- ja pet paketeilla mitään osaamaton tuunaa Puppystä itselleen vaikka kuin monipuolisen.

    Tietenkin opettelemalla linux kunnolla ja alustapitäen värkkäämällä ja kaikki ohjelmat, kerneliä myöten, lähdekoodosta kääntäen, niin se oma kone rokkaa ja lujaa.

    pet paketti, muistaakseni tämä dpkg-deb-1.10.18.pet
    lisää puppyyn sen, että bebian jakelupaketit asentuu vain klikaten sitä imuroitua.
    Ja Gslapt lisää asentumaan ne slackware paketit.

    Puppyn omalla saitilla haku, Manual ja Wiki opettaa paljon asioita miten sillä asiat menee.
    Myös pää-foorumi, toi murga on hyvä paiika haulla jne. etsiä opastusta.

    Aikanaan olen Damn small Linuxia johonkin raatoon kokeillut ja siltä pohjalta löytänyt Puppyn, joka samalla ajatuksella on erittäin monipuolinen vanhan masinan henkiinherättäjä Linux.

    Suoralla ethernet kortilla on nettiyhteys tosi helppo tehdä. Ainakin welhon kaapeliverkko, jossa se ip osoite tulee welholta automatik jotenkin.
    "käynnistä-valikon" asetuksissa on se verkon määrityskin. Työpöydän connect kuvake sen aloittaa. Siinä näkyy eth0, eth1 korttien määrän mukaisesti. Kokeilemalla tai tietäen valmistajasta kumpi etherneteistä nettiin menee. Klikkaa eth0, seuravassa ikkunassa test eth0, sanoo 'ok, verkko löytyy', sitten klikkaa auto DHCP, niin se ip osoite tulee ja netti ja muutkin verkko ohjelmat pelittää.

    Kaverilla oli langaton boksi welhon modeemin perässä, niin jotain wlan yhteyksiä se löysi. Ne sitten kyselivät käyttäjä/salasana, josta mä en mitään tajunnut.
    eth0 muistaakseni tuli johonkin verkon määritys ikkunaan näkyviin silloinkin.
    http://www.puppylinux.org/manuals/puppy-40/english/how-setup-internet-connection/wlan
    Tossa kun köppäsesti ei ole ethernetkortilla määritystä. Se ei ekassa ikunassa ollut se modeemi jotain vaan toinen.
    tossa eth0 sijaan on joku rausb0, koska on ihan eri laite.

    Niin kääntäjä vakiona Puppystä uuppuu, jotta se pienenä säilyisi. Ja kunnon ohjeiden löytäminen on ihan saakelin vaiketa mihinkään Linux asiaan. Jakelu ei vaikuta.
    Ohjeet mulla on printattuna. Linkkejä en kykene googlaamaan tai muutenkaan. Lisään joskus myöhemmin. ehkä.
    Se devx-tiedosto tarvitaan ja laitetaan aseman juureen / (ei rootin juureen /~)
    (Toi ohje ei neuvo Full asennettuun)
    Kone bootaten ja muistaakseni se kääntäjä on käytössä.
    Komentona cc
    Open up rxvt and type 'cc' it should spit this back at you
    cc: no input files
    If it tells you 'command not found' then it has not installed properly.
    Sitten se kääntäminen on mulla mennyt niillä perus kääntämiskomennolla (./configure, make, make install). Purku-komentoja en oo kirjoittanut, koska graafisesti sen lähdekoodi paketin purkaminen haluttuun paikkaan on helpompaa Puppyssä kuin kirjoitta pitkää komentoa ja tiedoston nimeä.

    Ja muutenn oliko jo 4.0 versiosta lähtien, niin Puppyssä on valmiina debian pakettien osaaminen. Tota dpkg-deb-.pet:iä ei tarvi asentaa. GSlapt kyllä, jos slackwaren haluu.
     
    Last edited: Nov 30, 2008
  11. TWF

    TWF Member

    Joined:
    Apr 23, 2004
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Nyt on lomamatkat vietetty ja rankka paluu Puppyn arkeen. Kiitoksia muuten asiallisesta vastauksesta ja sori kun herättelen tätä ketjua vielä henkiin.

    Verkkokortin kautta tuo Internettiin yhdistäminen onnistuikin erittäin kätevästi, kun sitä silloin aluksi koitin, mutta nyt olisi tarkoitus mokkulan kautta luoda tuo nettiyhteys. Voi mennä säätämiseksi.

    Kone toimii muutenkin tällä hetkellä Puppy käyttiksellä vallan mainiosti, mutta koska olen vain jonkin verran Ubuntua käyttänyt aikaisemmin, niin ei tuo perus linux maailma käsitteineen aivan heti avaudu.

    Puppyn omista foorumeista täytyy sanoa, että jotakin tietoa löytyy, mutta tuosta wikistä ei kovin paljoa ole hyötyä ollut.
     
  12. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Joined:
    Sep 15, 2006
    Messages:
    6,570
    Likes Received:
    7
    Trophy Points:
    118
    Kyllähän Linuxin oppimiseen oma aikansa menee. Niin se menee (meni) winukankin kanssa. Saattaapi jopa haitata jos osaa winukkaa hyvin. Ei kykene nollamman sitä tietämystä ja siksi ajttelee "väärin".

    Puppy on kyllä helpoksi tehty käyttää. Netissä on monia Linux tutorial sivustoja, ja semmoisesta salojen opettelu ei haittaa Puppyssäkään, vaikka pet-paketeista asetelisi juttunsa.

    Mainoslatinät sikseen.

    Kaipa tuo mokkula on wlan laite ja sen mukaisesti yhteys. Jos Puppy tuon mokkulan tunnistaa. Langatonhan mokkula on. Eli ei modeemi, ei DSL, eikä ethernet.
    Tulosta toi Puppyn wlan ohje ja kysy mokkulan myyjältä, meneekö sen määritys kuin wlanit.
    Myyjä tuskin tietää minkä niminen moduuli Puppyssä pitää ladata. Ehkä tietää Linuxiinkin kytkennän ja sanoo uleiset Linux asiat.
    Ainakin ton Enter your WEP / WPA key if on a secured network.
    asian luulis operaattori osaavan sanoa. Eli onko mokkula kuten muuta wlan vehkeet.

    Toi Puppyn Wiki pitää sisällään parit hyödylliset asiat, joita voi foorumin haulla vaikea heti löytää.
    1) Puppyn asennus (sen oot jo tehnyt, mutta...)
    2) Aplications kertoo tietoa monesta ohjelmasta (Puppyn mukana tulevistakin). Esim. jos näyttävämmän ilmeen haluat, IceWM yhtenä ympäristönä JWM:n tilalle.
    3) How Tos Monta juttua. Esim. Alkeet miten se kääntäjä lisätään ja lähdekoodista ohjelmia lisätään.


    Ootko googlannut? Onko noita "mokkuloita" muualla myynnissä kuin Suomessa?
    (Dongle se englanninkielellä oli joka kääntyi mokkulaksi, tarkoittaen useampia laitteita. Esim. ohjelman kopiosuojaus mokkulat joka kytkettiin rinnakkaisportiin valvomaan laitonta käyttöä ja päästämään läpi muu liikenne, printterille tulosteet jne. Ohjelma ei käynnisty ilman mokkulaa, joten vain 1 kone kerrallaan pyörittää ko. ohjelmaa.
    Yks operattori sitten tuon mokkula nimen yrittää omia itselleen, kun ne omansa kirjoittaa isolla m:llä)
    Googlaa mokkula linux, moni suomipoika tommosen käyttöön on apua tarvinnut
    Tulokset 1 - 10 noin 9 710 osuman joukosta haulle mokkula linux. (0,06 sekuntia)
     
  13. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
  14. TWF

    TWF Member

    Joined:
    Apr 23, 2004
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Joo tuota vilkuilinkin jo vähän... Nyt on se vaihe kun yritän metsästää tuota vanhempaa Huawein e220 mallia, mutta eiköhän nuo lähtis toimimaan muillakin malleilla. En kuitenkaan halua sitoutua 24 kk minkään operaattorin asiakkaaksi vain saadakseni tuon motukan ilmaiseksi. Nytkin jo potuttaa nuo kaikki määräaikaiset sopimukset.
     
  15. TWF

    TWF Member

    Joined:
    Apr 23, 2004
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Enpä osannut äkkiseltään muokata tuota edellistä viestiä. Sori en huomannu että BforeDusk oli vastannu kans. Joo mun käsittääksenikään toi mokkula ei asennu samalla tavalla kun Wlan, mutta sen näkee sitten kun saan hankittua sen motukan. Oon noita englanninkielisiä sivuja tavannut, mutta ajattelin vain, että jos jollakin olisi ihan omakohtaista kokemusta ollut tuon asennuksesta.

    Kone on tulossa tuttavalleni nettikoneeksi, joten riittää, kun siinä on pari peliä ja tuo Internet mahdollisuus. Työpöydän näyttävyydellä ei ole periaatteessa mitään merkitystä, mutta hyvähän nuokin on tietää, kun kone siirtyy takaisin omaan käyttööni. Kiitokset näistä, kirjoittelen taas kun ongelmia ilmenee.

    Alan tuota Linux puolta opiskelemaan, kun saamme isomman kämpän hankittua, jotta tulee lisää tilaa tietokoneille, näytöille ja muille oheiskamalle. Tarkennettakoon vielä, että haluan yleensä käyttää kannettavaakin ihan kunnollisen näytön kautta.

    Hyvää joulunodotusta!
     
  16. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Joined:
    Sep 15, 2006
    Messages:
    6,570
    Likes Received:
    7
    Trophy Points:
    118
    Ei mulla mitään kokemusta oon edes wlan asennuksista. Mä vaan arvailin langattomuuden perusteella. lettas tuossa linkin löysi tuolta Puppyn forumilta. Kokeile googlata mun edelisessä ollet suomeksi. Jos sieltä neuvo löytyisi.

    Mä oon ite vanhaa P3 800MHz konetta tuunaillu Puppyllä. Yks työpöydällä näkyvä analogikello (GtkBasic-Analogclock.pup), heittää rumasti tehtäväpalkkiin sen ohjelman palkin, jos on JWM. IceWM korjaa se ongelman. WBar, Macmäinen Aero ohjelma palkki toimii ok JWM:säkin.

    Jos sulla on cd-rw levy (paljonhan ne ei maksa), niin siihen on helppo polttaa puplets osasta noita käyttäjien tuunaamia versiota. Saa käsityksen Livenäkin, mitä silmäkarkkia mikäkin lisuke tuo. Sitten niitä voi erikseen asennella viralliseen versioon. Jos ei tuunattu versio miellytä. Niissä kun voi omasta mielestä olla tarpeettomia ohjelmia lisättynä. Mitä pienempi se Puppy on, niin sitä nopeamminhan se rulettaa.
    Esim. Abiword (vakiona Puppyssä) on mielestäni ihan riittävä tekstikäsittely ohjelma, wordin korvaaja, ja paljon pienempi kuin OpenOfficen tekstinkasittely. Ja SeaMonkey selain on pienempi ja nopeapi kuin Firefox
    Perus Puppy on aivan maino jo itsessään sun kaverin käyttöön.

    Jep ja joulua vaan.
     
    Last edited: Dec 21, 2008

Share This Page