Kysymyksiä screenin sijoituksesta ja vähän tykistäkin.

Discussion in 'Televisiot' started by MoeGibble, Jan 2, 2007.

1. MoeGibble

MoeGibble Member

Trophy Points:
    11
    Minulla on hyvin vähän kokemuksia tykin käytöstä. Meillä oli lainassa vuosi sitten 720p tykki ja tuollainen on kohtapuoliin itsekin hankittava. Paras keino toteuttaa suunnitelma, on saada se sopimaan sulavasi olohuoneemme sisutukseen. Nyt alkaa pomokin lämmetä idealle kun ollaan uusia kirjahyllyjä hankkimassa.
    Olisi tärkeää tietää kuinka matalalle kuva olisi hyvä sijoittaa. Silloin kun tykki oli lainassa, oli se viritetty täysin huoneen ehdoilla ja kuva oli mielestäni liian suuri ja korkealla. Niskaan alkoi särkeä kun pidempään katseli. Ehkä noin 160cm*90cm kuva olisi hakusessa, mutta onko se liian korkealla jos sen heijastaa noin 110-115cm korkeudelle? Alle jäisi noin 30cm syvä ja 106cm korkea hyllykkö.
    Näin ummikolle sopiva korkeus tuntuisi olevan 70-80cm.

Tykiksi olen miettinyt Panasonicn PT-AE900(E)laitetta, sillä tuon edeltäjä oli lainassa ja kuva vakuutti vaikka oli vain tapetille heitetty. Kuinkakohan joustavat säädöt tuossa on? Paras olisi jos kuvan pystyisi heittämään noin pieneksi 4-5m etäisyydeltä, mutta se taitaa jäädä mahdottomuudeksi. Tuon joutunnee ripustamaan kattoon jotenkin. Kovin rumilta kun nuo valmiit ratkaisut näyttää. Tykki olisi mukavampi saada vähän vähemmän näkyvälle paikalle.

Olisko kenelläkään tähän mitään mietteitä?

2. PeteTK

PeteTK Active member

Trophy Points:
    66
    Projectorcentralista löytyy laskurit melkein kaikille tykeille, katso sieltä miltä etäisyydeltä saat sopivan kuvan.
    Kattoonhan se tykki kuuluu ja lens shiftiä kannattaa käyttää mahdollisimman vähän.
    Mitä se muijjalle kuuluu missä tykki on, minä ainakin laitan mihin huvittaa, olohuone on minun ja teen siellä mitä huvittaa, voi että nuo koko takaseinän peittävät mustat verhotkin ovat kauniit :p
    Minulla on reilun metrin korkeudelta lattiasta kuvan alareuna eikä se ole yhtään liian korkealla.

Last edited: Jan 3, 2007
  3. Sokar80

Sokar80 Regular member

Trophy Points:
    46
    niin jos ulkonäkö on tärkeempi kuin kuvan laatu \ katsottavuus
    itellä on 95cm korkeudella kun en ole kääpiö edes istuessa

ota joku kiinto piste mitä katot sitten mittaat missä oli kuvan optimaalinen keskipiste siitä 50cm ylös ja alas niin on katselu kohdan keskellä silmät itellä on tää valkokangas
    ei sellaista olekkaan kuin liian suuri :)
    joo ihan huva mutta nähnyt tämän tai tämän
    ei ei sitä huoneen ehdoilla kuvaa säädetä vaan tykki kattoon oikeaan kohtaan kuten PeteTK sanoi
    5m on vielä ok mutta liian pitkät matkat syö valo tehoa vaikka olisi pimeä huone
    juuri näin

Last edited: Jan 5, 2007

Share This Page