Kysymys koskien Windows Vistan asennusta

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by Hattis, Jul 4, 2007.

1. Hattis

Hattis Member

Trophy Points:
    16
    Elikkäs, nykyisessä koneessani on Windows XP Home Edition, mutta jos haluaisin asentaa tähän Vistan, miten tämä käytännössä tapahtuisi? Tietenkin ensiksi ostetaan se Vista levy, mutta pitääkö minun esim. formatoida tämä XP, ennen kuin voin asentaa Vistan, vai voinko vain laittaa ilman mitään formatointia yms. tyhjennyksiä Vistan levyn koneen sisälle, ja asentaa sen ikäänkuin XP:n päälle niin, että kaikki tiedostot säilyy, vai miten tämä homma toimii?

Last edited: Jul 4, 2007
  2. Topi1234

Topi1234 Regular member

Trophy Points:
    26
    PAri vaihtoehtoa. Eli voit luoda kiintolevylle uuden osion vistaa varten jolloin käynnistyksessä pystyt valitsemaan kumman järjestelmän haluat käynnistää. Toinen on päivitys asennus eli XP:n päälle jolloin sun pitää ens ladata Vista Upgrade Advisor se scannaa sun koneen ja kertoo mitä ohjelmia pitää poistaa enne ku voit päivittää vistaan ja kun oot poistanut ne ohjelmat ni sit voit asentaa sen siihen päivityksenä. Ja toi Upgrde Advisor kertoo myös pystyykö koneesi pyörittää vistaan ja jne se ohjelma löytyy microsoftin sivuilta.

3. Hattis

Hattis Member

Trophy Points:
    16
    Jaahas, no nyt vähän selkeni. Mutta mites nuo tiedostot, että säilyvätkö ne, jos asennan tuon Vistan eri osiolle kuin XP, eli voin valita käynnistyksen yhteydessä kumman haluan käynnistää, ja valitsen Vistan, niin löytyykö tuolta Vistasta ne kaikki tiedostot mitkä löytyvät XP:n "puolelta", vai onko Vista ikäänkuin formatoitu, että sieltä löytyy vain nuo perus IE:t yms. Media Playerit? Hieman epäselvä kysymys, mutta toivottavasti joku tajuaa.

4. Topi1234

Topi1234 Regular member

Trophy Points:
    26
    Eli kun asennuksessa luot sen osion vistalle niin silloinhan se osio pitää formatoida eli vistassa ei ole mittän XP:n ohjelmia. Mutta jos sulla on kuvia, musiikkia tai videoita XP:n puolella saat ne helposti vistaan. Ja pystyt vistan avulla selaamaan XP:n tiedostoja.

5. Hattis

Hattis Member

Trophy Points:
    16
    Kiitoksia vastauksista! Kyllä nyt selvisi taas monta asiaa meikäläiselle. Sellainen kysymys vielä, että kun tuota Vistaa asentaa, siinä siis erikseen kysytään että haluatko luoda erillisen osion Vistalla tjms, vai?

6. Topi1234

Topi1234 Regular member

Trophy Points:
    26
    Eli kun asennat vistaa siihen tulee osio taulukko jossa on mahdollisuudet luoda uusi osio. Mutta ennenkuin osioit muista eheyttää kiintolevysi ettei tiedostoja tuhoudu.

7. Hattis

Hattis Member

Trophy Points:
    16
    Okei. Miten paljon muuten Vista-osiolle kannattaa antaa tilaa? Tarkoitan siis, että jos annan Vista-osiolle vaikkapa 100gigaa tilaa, niin menevätkö esim. kaikki asentamani pelit tuonne Vista-osioon, ja kuluttaa sieltä sitä tilaa? Vai meneekö se niin, että luon XP:lle vaikkapa 40gigaisen osion, ja Vistalle myös 40gigaisen osion, ja sitten kun asennan vaikka pelin, se tila menee "yleiseltä"-osiolta? Varmaan yksinkertaisia asioita, mutta itse en vain ymmärrä.

8. Topi1234

Topi1234 Regular member

Trophy Points:
    26
    Saanen kysyä kuinka iso kiintolevy sulla on ja onko siinä jo nyt osioita?

9. Hattis

Hattis Member

Trophy Points:
    16
    Oikeastaan, nämä ovat vähän tulevaisuuden juttuja, sillä aijon asentaa Vistan vastaa uuteen koneeseeni (tulossa lähiaikoina), johon on tulossa 500Gt:n kovo. En tiedä onko siinä valmiina mitään osioita? Merkki on Samsungin T166.

10. Topi1234

Topi1234 Regular member

Trophy Points:
    26
    Niin eli oletko asentamassa tulevaan koneeseesi myös XP:n jos aiot laita XP:lle vaikka 100-150gb ja vistalle saman verran. sitten se ylijäämä niin sinne voit laittaa kaikki videot kuvat ja muut "ylimääräiset"

11. Hattis

Hattis Member

Trophy Points:
    16
    Ahaa, nyt taisin ymmärtää. Eli jos jotain peliä asentaa, siinähän voi päättä mihin osioon sen heittää. Eli jos minulla on XP, Vista ja Muut-osio, voin heittää pelin muut-osioon, ja pelata sitä XP:n tai Vistan kautta, vai? En ehkä viitsi noin paljoa tilaa pistää käyttiksille, olisiko joku 40-60gigaa per käyttis parempi? (Vistahan vaati minimissään 15gigaa, ja 40gigan tilan) Jäisi nääs enemmän tilaa kaikelle "ylimääräiselle".
    EDIT: Voiko myös tuonne "Muut"-osioon pistää kaikki ohjelmat (videontoisto, musiikintoisto yms?)

12. Topi1234

Topi1234 Regular member

Trophy Points:
    26
    Niin jos laitat joku 60 Gt molemmille niin silloin kannattaa vain käyttiksen omaan osioon asentaa vain Ajurit ja muut erittäin tarpeelliset ohjelmat. Niin jos asennat vistan kautta pelin muut osiolle niin voit pelata sitä myös XP:llä jos se on XP yhteensopiva ja sama pätee toisinpäin. Mutta jos asennat pelin vistassa niin sinun pitää mennä pelin asennuskansiosta luomaan pikakuvake pelin käynnistykseen vaikka XP:n työpöydälle, ellet halua joka kerta mennä sieltä kansiosta käynnistämmän sitä peliä.

Edit joo sinne kannattaa laitta juuri kaikki mitkä ei ole välttämättömiä koneen toiminnassa.

13. Hattis

Hattis Member

Trophy Points:
    16
    Noniin, selvä homma. Tämmöinen minimaalinen kysymys vielä: Ennenkuin asennan Vistan, kannattaisiko minun osioida XP omaan osioon, ja sitten kun olen asentamassa Vistaa, luon sille myös erillisen osion. Mistä muuten tiedän, mitkä kaikki kansiot pitää tuonne XP-osioon heittää? (jos siis luon tuon XP-osion asennuksen jälkeen, vai onko sellainen edes mahdollista?)

14. Topi1234

Topi1234 Regular member

Trophy Points:
    26
    Elikkäs XP pitää asentaa ensin siinä XP:n osiointi taulukossa kannattaa tehdä myös vistalle se oma osio ja myös se muut osio. Ja XP osiohan tulee siinä asennuksessa jo joten XP:lle ei tarvitse asennuksen jälkeen tehdä uutta osiota. ELi XP 60gt ja vista 60gt ja muut 380gt. Ja sinne XP osioon laitat vain XP:n tarvitsemat kuten kaikkien laitteiden ohjelmat/ajurit ja virustorjunnat vistalle sama juttu. Kyllä sulla tulee ainakin tilaa riittään. :)

15. Hattis

Hattis Member

Trophy Points:
    16
    Ai himskatti sentään. Olen hankkimassa itse kasattua konetta, ja olen tehnyt niin, että olen "tilannut" kasauksen erikseen, ja tuossa yhteydessä myös XP asennetaan. Eli minä en itse pääse sitä asentamaan, joten en voi osioita luodakkaan. Onko mitenkään mahdollista, että niitä osioita voi luoda jälkeenpäin. Siis kun on XP jo koneessa?

16. Topi1234

Topi1234 Regular member

Trophy Points:
    26
    On tottakai sen voi hoitaa levynhallinnalla. Se löytyy Ohjauspaneeli--> valvontatyökalut -->tietokoneen hallinta ja siellä on sitten levyn hallinta ja siellä pääsee osioimaan ja formatoimaan kanssa.

17. Hattis

Hattis Member

Trophy Points:
    16
    No hyvä. En vain oikein ymmärrä nyt, miten esim. voisin tälle nykyiselle
    kiintolevylle tehdä eri osioita. Nykyisessä koneessani on vain 80Gt:n kiintolevy, mutta kait sillekin pitäisi pystyä osioita tekemään? Ainoa mikä tässä Tietokoneen hallinnassa näkyy, on tuo C-asema, missä kaikki tavarat on (Windows+muut). Joten pystyisinkö jotenkin jakamaan tätä C-asemaa eri osioihin?

18. Topi1234

Topi1234 Regular member

Trophy Points:
    26
    Anteeksi mulla on tässä koneessa vista niin tällä ainakin pystyy osioimaan mut kokeilin äsken XP koneellani mut en löytänyt itekkään sieltä sitä osiointi juttua mutta vistan asennuksen yhteydessä pystyt ainakin osioiman sen levyn. On niitä jotain ohjelmia kanssa jolla pystyy sen osioimaan mutta sen uuden levyn osiointi kannattaa hoitaa sillä vistalla.

19. Hattis

Hattis Member

Trophy Points:
    16
    Okei, teen sitten niin. Eli kun olen asentamassa Vistaa, siinä jossain vaiheessa kysytään haluaako tehdä eri osioita, vai?

20. Topi1234

Topi1234 Regular member

Trophy Points:
    26
    Joo siinä tulee kysymys minne haluat asentaa ja sitten siinä voi valita lisäasetukset ja siitä voi pienentää sitä yhtä suurta osiota.

Share This Page