Kysymys ubuntun uudelleen asennuksesta ja kernelin vaihtamisesta

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Samael80, Aug 23, 2006.

  1. Samael80

    Samael80 Guest

    Olisi kysymys että miten asennan uudelleen ubuntun.

    Olen tässä pian vuoden ajan jonkin verran kikkaillut ja ubuntu on hivenen huonossa kunnossa eli uudelleen asennus voisi olla paikallaan.
    Mutta miten se onnistuu helpoimmin. Meneeko niin yksinkertaisesti levy sisään ja asennus vanhan päälle. Vai joutuuko siinä kikkailemaan jotain?

    Ja sitten kysymys tosta kernellistä, tällä hetkellä käytän 386 versiota mutta mikäs olisi se oikea versio kernellistä mulle. Prosessori on amd sempron 2800+
     
  2. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    jos tuolla ubuntun puolella sinulla ei ole mitään tärkeätä tietoa niin kyllä ne wanhat kannattaa pois pyyhkäistä.

    tuo 386-malli on yleinen kerneli joka toimii hyvin pitkälle kaikissa vehkeissä. k7 -versiota voisit kokeilla, sillä se o ainakin suunnattu 32bit AMD Duron/Athlon/AthlonXP -vehkeille.. vai en sitten tiedä olisiko sempronille ja noille 64-bit amdn prossuille sitten joku K8 -versio :)
     
  3. Samael80

    Samael80 Guest

    Niin tota juuri ajoin takaa että miten tuo onnistuu. Jos asennan sen tohon samalle osiolle takaisin niin tyhjentääkö asennus ohjelma itse tuon osion vai joutuuko sen tekemään sen käsin? jos niin, niin miten se onnistuu helposti.
     
  4. emagdnim

    emagdnim Regular member

    Joined:
    Jul 18, 2004
    Messages:
    221
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kyllähä se asennus kertoo sulle vaihtoehdot:) asentamaan vain! Voit esim poistaa ko. osion asennukses ja sit antaa asennusohjelman käyttää automaattisesti tyhjä tila jos samalla levyllä on windows. En muista kaikkia vaihtoehtoja täs nyt. Mut mitään et missään vaiheessa menetä ellet poista osiota jota et halua poistaa :) sitä tuskin vahingossa teetkään ku et heitä aivoja narikkaan.
     
  5. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Hmmm... Enpä nyt muista tekeekö Ubuntu-asennus automaattisesti valitulle osiolle tiedostotyypin mkfs-ohjelmalla, joka vastaa Windowssin format -komentoa. Yleensä Debian-pohjaiset tekevät vain sen, mitä käyttäjä itse käskee ;)
    Pelkkä asennus vain muuttaa konfiguroinnin oletuksiin ja kaikki itsetekemäsi "sotkut" löytyvät yhä koneelta, kovalevy on täynnä tarpeetonta hyödytöntä tauhkaa.
    Kyllä asennus yleensä kysyy, miten kovalevyä/osioita käsitellään. Sinun tapauksessasi kannattaa siis pyyhkäistä alulle uusi tiedostojärjestelmä. Omat hengentuotteet toki talteen varmuuskopioille.
     

Share This Page