Elikkäs, olen tässä jo jonkin aikaa miettinyt että mitä tekisin muutamille ylijäämä osilleni, möisinkö vai pistäisinkö uusio käyttöön. Nyt sitten alkoi kiinnostamaan HTPC vehje. Osia joita minulla jo on; AM2 kantainen ECS:n mATX lankku, ja sille hidas Athlon 1640LE prossu. Olen tässä siis suunnitellut hankkivani jonkin edullisen/käytetyn X2 prossun ja passiivisesti jäähtyvän näyttiksen, tehoa näyttiksellä ei sen suuremmin tarvitse olla kunhan normi dvd leffat ja miksei myös hieman korkeamman reson ns.hd-ready leffat toimii. Olenkin miettinyt jotakin 8400/9500GT:tä kortiksi pasiivisena. Kortin pitäisi olla tietenkin myös sellainen ettei se kovinkaan kuumana kävisi. Virtalähteeksi myöskin passiivinen versio, sekä prosessorille jokin isohko torni cooleri (mahdollisuuksien mukaan ilman tuulettimia), käyttis tulee olemaan 64Gt:n SSD asemalla, dvd-rw asema tulee olemaan, mutta ei joka päiväisessä käytössä. Kotelo, en omista HTPC koppaa, joten hyödynnän vanhaa compucasen koppaani, siten että tulen todennäköisesti hieman vahvistamaan peltejä jollakin ääntä eristävällä materiaalilla. Koteloon on tarkoitus laittaa kaksi 120mm tuuletinta (mahdollisimman hiljaisia) jotta kone ei aivan kokonaan tukehtuisi kuumuuteen, olen jo suunnitellut käyttävinäni Noctuan tuulettimia, mutta mikäli hiljaisempia vielä löytyy niin otan ideoita mielelläni vastaan. Koneen käyttöjärjestelmäksi on tulossa jokin keveähkö Linux jakelu, joten siksi lähinnä olen suunnitellut nVidian kortteja, mutta mikäli ATI/AMD:n kortit nykyisellään pelittävät myös Linuxin puolella ja omaavat vakaat ajurit, niin ehdottomasti otan myös heidän kortti vaihtoehtonsa vastaan. Eli hiljaista konetta, elokuva ja musiikkikäyttöön, mitään pasianssia kummempaa tällä ei tulla pelailemaan! Sitä varten löytyy jo kone. Budjettini on; 0-120 euroa. Tarvitsen siis, näyttiksen, muistit (ddr2 800Mhz, yht 2gb), ja powerin. Coolerin omistan jo.
Näyttikseks kelpaa integroitu. Ellet muuta tee ku katot leffoja. Tarkista vaan et UVD2 tuki löytyy. Poweriksi riittää halvin ei pommi.