Lähiverkon tietoturva

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by salapoliisi, Jun 26, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. salapoliisi

    salapoliisi Member

    Joined:
    Jun 26, 2010
    Messages:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Hei!

    Kaipailisin hieman valistuneempien henkilöiden apua liittyen lähiverkkoliikenteen tietoturvaan ja vakoiluun. Minulla on syytä olettaa että verkkoliikennettäni vakoillaan ja tarvitsisinkin nyt hyviä vinkkejä sen tarkistamiseen.

    Eli asun tällä hetkellä kimppakämpässä ja meillä on käytössä kaapelimodeemi, jonka perässä on WLAN-reititin nettiyhteyden jakoa varten. Verkko on salattu (WPA2) ja MAC-filtteröinti on käytössä, eli ulkopuolelta sen tarkkaileminen lienee hankalaa, mutta nyt onkin syytä epäillä että joku lähiverkon käyttäjä seuraa verkon liikennettä. Eli onko mitään hyviä työkaluja/ohjelmia, joilla verkon liikennettä ja tietoturvaa voisi tarkistella?

    Olen siis mac käyttäjä ja muut verkossa olevat koneet ovat PC koneita... olen testaillut OSX:stä löytyvillä verkkotyökaluilla, erityisesti trace routella liikenteen reititystä ja tuloksien perusteella liikenne kulkee, ainakin tällä hetkellä, pelkän modeemin ja WLAN boxin kautta. Tuloslistassa näkyy siis sisäverkon osalta vain modeemin ip 192.168.1.1. Kysymys kuuluukin että jos joku seuraisi liikennettä, sehän pitäisi ilmeisesti olla reititetty tämän kyseisen henkilön koneen kautta (korjatkaa jos olen väärässä).. näkyisikö kyseisen henkilön koneen ip tällöin myös trace routen tuloslistalla?

    Entä onko mahdollista että itse reitittimestä löytyy toiminnallisuus kerätä lokitietoja ladatuista verkkosivuista ym.. Itse en ainakaan löytänyt kyseisen mallin spekseistä mahdollisuutta kyseiselle toiminnolle, mutta saattaa olla että olen väärässäkin. Millä muilla keinoin asiaa voisi tutkia? WLAN boxin asetuksia en tällä hetkellä pääse tutkimaan, koska kukaan "ei muista" salasanaa. Kiitos jos jaksoit lukea tänne asti Kaikki asiaan liittyvät vinkit ovat tervetulleita!
     
    Last edited: Jun 26, 2010
Thread Status:
Not open for further replies.

Share This Page