Lähiverkot

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Selma63, Jul 25, 2012.

  1. Selma63

    Selma63 Member

    Joined:
    Jul 25, 2012
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Minulla on DNAn mokkula (Nokia CS-17). Huomasin,että kun olen Internetissä niin kone ilmottaa että yhteys: Internet ja lähiverkko. Tietokoneesta oli kytketty pois Wlan ja lähiverkot. Soitin DNAn tekniseen asiakaspalveluun: sieltä sanottiin että olen n.2 tunnista ollut 4 minuuttia mokkulan kautta Internetissä muun ajan lähiverkossa, jonka signaali on aika heikko, välillä hyvä. Kun omat taidot ei riittänyt joten tilasin Helpsonilta tietokoneen huollon: asentaja sanoi että mokkula toimii oikein, että DNAlla ei ymmärretä mitään. Ketä minä uskon?
     
  2. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,155
    Likes Received:
    1,219
    Trophy Points:
    243
    Windows ilmoittaa mokkulayhteyden esimerkiksi nimellä Langaton verkkoyhteys 2. Jos olet poistanut alkuperäiset verkkoyhteydet, jää tuo numero 2 pois. Asiassa ei siten näytä olevan mitään outoa. Sen sijaan tuo DNA:n asiakaspalvelijan toteamus on erittäin outo: "olen n.2 tunnista ollut 4 minuuttia mokkulan kautta Internetissä muun ajan lähiverkossa, jonka signaali on aika heikko, välillä hyvä." Olisikohan hän kertonut, että yhteys on ollut 4 minuuttia GSM verkossa ja enimmän ajan 3g-verkossa, jonka signaali on vaihdellut heikosta hyvään?
     
  3. Selma63

    Selma63 Member

    Joined:
    Jul 25, 2012
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Hei sinulle, kiva kun vastasit:) En oikein ymmärrä näistä tietoteknisistä asioista yhtään mitään, joten joudun aina käyttämään ammattilaisten apua, ja se tulee kalliiksi:(
    Sen kuitenkin tajuan, mitä tuo valo mokkulassa tarkoittaa: ymmärtääkseni sininen valo tarkoittaa sitä, että olen 3G verkossa, ja nyt kun muistelen tarkemmin DNAn asiakaspalvelu nimenomaan kysyi, että mikä valo sinulle palaa. Asun Helsingissä, ja aina kun käytän mokkulaa niin siinä palaa sininen valo. Eli tarkoittaako asiakaspalvelun kommentti käytännössä sitä, että olen ollut 4 minuuttia 3G verkossa ja lopun ajasta GMS -verkossa. Mutta eihän siinä ole mitään järkeä, jos minulla on loistava 3G yhteys, niin miksi minun kone hakeutuisi GSM verkkoon? Enkä minä ole poistanut koneeltani yhtään mitään,siis alkuperäisiä verkkoyhteyksiä, olen asentanut Windows Vistan ja MS Office paketin ja se on se mitä olen tehnyt.
     
  4. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,155
    Likes Received:
    1,219
    Trophy Points:
    243
    Arvaisin kyllä päinvastoin, eli 4 min GSM ja loput 3g. Arvasin näin siksi, että mokkula hakeutuu gsm-verkkoon, jos 3g-verkko on ruuhkainen, edellyttäen, että yhteysohjelmassa (Mobile Partner, Globe Trotter Connect tai mikä sinulla sitten lienee) ei ole valintamerkkiä kohdassa "3g only" jai jotakin vastaavaa. Tuolla valinnalla yhteys pysyisi aina 3g-verkossa.
    No mitä sitten mahdoit tarkoittaa tuolla maininnalla?
    Jos Windowsin oletusverkkoyhteydet oli käytössä, eikö mokkulayhteyden nimeksi tule ****verkkoyhteys 2?

    Jos sinulla ei ole olemassa langatonta kotiverkkoa, etkä ole minkään vieraankaan suojaamattoman verkon kohdalle laittanut asetusta "yhdistä automaattisesti", puhumattakaan siitä, että olisit liittänyt koneesi langallisesti lähiverkkoon, niin ei mokkulayhteys voi vaihtua muuksi kesken kaiken.
     
  5. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 17, 2006
    Messages:
    6,847
    Likes Received:
    786
    Trophy Points:
    193
  6. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,155
    Likes Received:
    1,219
    Trophy Points:
    243
    Toivottavasti Selmakin ymmärtää, ettei ole mitään mieltä avata ja ylläpitää kahta keskusteluketjua samasta aiheesta.
     
  7. Selma63

    Selma63 Member

    Joined:
    Jul 25, 2012
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Jos sinulla ei ole olemassa langatonta kotiverkkoa, etkä ole minkään vieraankaan suojaamattoman verkon kohdalle laittanut asetusta "yhdistä automaattisesti", puhumattakaan siitä, että olisit liittänyt koneesi langallisesti lähiverkkoon, niin ei mokkulayhteys voi vaihtua muuksi kesken kaiken.[/quote]

    Kiitos kun vastasit. Sori että avasin kaksi ketjua samasta aiheesta, tarvitsin vain pikaista apua, ja kun olen uusi täällä niin en tiennyt saanko yhtään vastausta.

    Hypoteettinen kysymys, jos minun kotona olisi langaton kotiverkko niin kumman minun tietokone valitsisi: langattoman vai mokkulan? Mistä se riippuu...asetuksistako vai kentän voimakkuudesta vai mistä? Olisin kiitollinen vastauksesta.
     
  8. 1pertti

    1pertti Senior member

    Joined:
    Sep 10, 2008
    Messages:
    9,155
    Likes Received:
    1,219
    Trophy Points:
    243
    Ensisijaisesti asetuksista. Jos teet kotiverkkoyhteydellesi asetuksen "Yhdistä automaattisesti", Windows yhdistää siihen käynnistyttyään. Jos tuota asetusta ei ole, ja mokkulayhteys on asetettu syntymään automaattisesti ilman PIN-kyselyä, kun mokkula liitetään, yhteys tietenkin muodostuu tuota kautta.

    Vain jompikumpi langaton yhteys voi olla toiminnassa. Jos molemmat olisi on asetettu kytkeytymään automaattisesti, veikkaan että langaton kotiverkkoyhteys syntyy ensisijaisesti. Jos sitten laitat mokkulayhteyden päälle käsin, toinen langaton yhteys katkeaa.
     

Share This Page