Aina kun painan normaalisti et sammuta tietokone nii se menee melkee loppuun asti normaalsiti, mut sitte tulee näyttöön semmonen sininen ruutu josta en saa selvää ku se on vaa ihan vähä aikaa siinä. Sitten tietokone taas käynnistyy uudelleen. Olen joutunu katkaseen virran nytten virtanapista. Mikä toi sininen jutska on? Kärsiikö kone kun joudun sammuttamaan sen virtanapista?
Se sininen ruutu joka vilahtaa on bluescreen. Virtanapista sammuttaminen ei ole oikein hyvä juttu koska windows voi käyttää vielä kovolla olevia tiedostoja ja lukeminen/kirjoittaminen voi jäädä kesken. Kannattaa muuttaa ohjauspaneelista kohta jossa lukee "käynnistä virheen sattuessa uudestaan"niin saat luettua mikä teksti siinä bluescreenissä on.(ainakin XPssä oli muistaakseni tuollainen kohta). Mikä käyttöjärjestelmä on kyseessä? Vikaa voi myös tutkia tapahtumalokista jos siellä on jotain outoa. Jos vika on alkanut jonkun päivityksen tai ohjelman asennuksen jälkeen voi myös kokeilla järjestelmän palautusta.
Joo kiitti vinkeistä. Mulla on XP Home Edition. En löytänyt tuolta ohjauspaneelista mitään tuohon viittaavaa, voisitko kertoa tarkemmin jos muistat. Kokeilen nyt tuota järjestelmän palautusta jos se auttais.
Järjestelmän palautus auttoi, nyt sammuu normaalisti Mut missähän se vika oli, olis kiva tietää ettei tee samaa virhettä uudestaan. Olin poistanut 2 ohjelmaa Steamin ja Pinncle Studion. Olikohan siinä tapahtunut sitten joku virhe? Uskallanko nytten poistaa sitten niitä ollenkaa, kun en enää tarvi niitä nii vie vaan turhaa tilaa.