Läppäri hukkasi cd/dvd -aseman!

Discussion in 'Kannettavat tietokoneet' started by matoka, Nov 23, 2011.

1. matoka

matoka Member

Trophy Points:
    11
    Toivottavasti tämä tulee nyt oikealle osiolle.

Ongelmani on siis, että asensin msi ex610 -läppäriini windows vistan uudelleen koneen matkassa toimitetun recovery-media cd:n avulla. Muuten kaikki sujui ihan ok, mutta asennuksen jälkeen ei windows eikä BIOSkaan enää löydä cd/dvd-asemaa.

Mitä olen näitä palstoja lueskellu, niin se, ettei BIOS löydä sitä asemaa viittaisi siihen, että johdoissa on jotain vikaa? Tuntuu vain kummalta, että ne nyt juuri tuon uudelleenasennuksen yhteydessä olisivat sopivasti hajonneet. Ennemminkin tuntuisi, että windows sotki rekisterin jotenkin tuon asennuksen yhteydessä..?

Olen yrittänyt tehdä muutoksia rekisteriin ja ajureihin microsoftin ohjeiden mukaisesti ( HooTeeTeePee://support.microsoft.com/kb/314060/fi#appliesto ) , mutta ei ajureita voi poistaa kun niitä ei ole asennettuna ensinkään (laitehallinnassa ei ole cd/dvd -valikkoa, mistä niitä poistaa) eikä rekisterissä myöskään ollut noita upper- ja lowerfilters arvoja, mitä microsoft käski poistaa.

Uudelleenasennus ei tietenkään onnistu, kun kone ei voi bootata cd:ltä.

Apuja, kiitos! Olisiko teillä neuvoja? Alan olla itse jo täysin neuvoton.

2. 6630nokia

6630nokia Regular member

Trophy Points:
    26
    Kokeilitko ladata cd/dvd-asemaan ajureita esim. valmistajan virallisilta kotisivuilta?

3. matoka

matoka Member

Trophy Points:
    11
    Olen kyllä yrittänyt niitä ettiä sieltäkin, mutta sekin nyt on niin vaikeaa. MSI ei ainakaan tarjoa suoraan mitään ajureita cd/dvd -asemalle. Asensin nyt sellaisen Live Update5 -ohjelman, jonka avulla ajurien lataamisen pitäisi onnistua. Ainoa, mitä se tarjosi oli AMD chipset drivers -paketti. Olisiko cd/dvd -ajurit nyt noissa chipset -ajureissa? Toinen asia myös on, että pitäisikö BIOS päivittää?

Vielä sellainen esitieto, että olen kyllä formatoinut saman koneen samaan tapaan pariin otteeseen ennenkin, mutta silloin mitään tällaista ei ilmennyt.

4. Make_72

Make_72 Regular member

Trophy Points:
    48
    koitas resetoida bios,josko se sit löytäis sen aseman,ei windowsin rekisteri merkitse biossiin mitenkään,bios latautuu ennen kuin windows.voit myös kokeilla päivittää biossin,päivityksen löydät valmistajan sivuilta,samasta paikasta kuin ajurit
    biossin päivityksen löydät Täältä.paketissa on myös ohjeet miten se päivitetään

Last edited: Nov 23, 2011
  5. matoka

matoka Member

Trophy Points:
    11
    Kiitokset avusta! BIOSin resetoiminen auttoi, ja asema löytyi. Kaikki hyvin siis :) Nyt aloin miettimään tuota BIOSin päivittämistä, onko siitä mitään hyötyä vai onko se vain ongelmatilanteita varten?

6. Make_72

Make_72 Regular member

Trophy Points:
    48
    sitä ei yleensäkään kannata tehdä jos ei ole mitään ongelmia.

Share This Page