Osaisiko joku kertoa/arpailla missä voisi olla ongelma kun aivan normaali käytössä (netti selailua,musan kuuntelua,msn) samaan aikaan nii Acerini saattaa aivan yhtäkkiä mennä niin jumiin, että se sammuu ja käynnistyy hetken kuluttua uudelleen. Kun jumahtaa kaikki toiminta lakkaa: näppäimistö ja hiiri lakkaavat toimimasta, musiikki jää soimaan "yhdestä" kohtaa ja näytössä ollut kuva jää näkyviin. Hetken kuluttua kone sammuu ja siis käynnistyy uudelleen. uudelleen käynnistyessä kysyy että "vikasietotilassa" vai normi käynnistys. Uudelleen käynnistyksen jälkeen toimii kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Läppäri on vuoden vanha. Olen pelannut Black opsia jonkin aikaa ja pari kertaa sekin on jumahtanut kesken pelin, mutta ctrl+alt+del olen päässyt työpöydälle jne. Päivitin viikko sitten näyttiksen ajurit, jolloin sain black opsin toimimaan paremmin kuin ennen. Vasta tänä vklp jumahteli läppäri. Jumiessa läppäri ei käy kuumana.
Kokeile putsata kone Cclenaer ohjelmalla, ja tarkista koneen ohjelmien päivitykset Filehippo.com updater ohjelmalla.
Tuo hippo oli mulle uus juttu, mut tein molemmat ja äsken ku katoin videoo ja uusi mese ikkuna aukes koko kone iski ittensä solmuun. Mietin tuossa tota kun oon pelannu black opsia ja koneeni tehot ovat alarajalla että se toimii, niin kun sitä pelatessa pari kertaa kone on mennyt jumiin nii onko se voinut "vioittaa" prosessoria jollai tapaa? Onneksi on vielä takuuta jälel....
Näytönohjain hajonnut kohtuullisen todennäköisesti. Messengeri käyttää näytönohjainta ainakin käynnistyessään. Yritin yhtä läppäriä korjata jossa oli näyttis rikki ja messengeri latautuessaan windowsin käynnistyksen yhteydessä kaatoi aina koneen, oli pakko ottaa pois päältä siksi aikaa kun otin varmuuskopion kovoista. Voit varmistaa näytönohjaimen viallisuuden jos ajat furmarkkia tai atitoolin karvapalloa pyörittelet. Koneen pitäisi kaatua aika nopeasti jos näytönohjain on viallinen.
Poista kaikki näytönohjaimen ajurit ja hallintasoftat ja sitten asenna ne uudet ajurit sitten ns. puhtaalta pöydältä. Tuon jumituksen voi aiheuttaa myös virusturva tai palomuuri ja niihin tulleet päivitykset. Voit testiksi pitää niitäkin vähän aikaa poissa käytöstä tai poistaa ne kokonaan koneeltasi jos mahdollista. Jos pitää olla joku palomuuri, niin ota pois käytöstä ohjelmien käynnistyksen hallinta (yleensä tulee joka muurin/virusturvan mukana). EDIT: Kiintolevyn kunto kannattaa myös tarkistaa. Tarvittavat työkalut löytyvät kiintolevyn valmistajan kotisivuilta (valmistaja/malli lukee laitehallinnassa).
Kokeilin kaikkia edellä mainittuja ja vikoja ei ilmennyt, mutta silti aivan tyhjästä leffaa kattoessa saattaa jumahtaa Taidan antaa huoltopalvelun miehille töitä...