Eli olen ostanut uuden läppärin ja se lukee kovalevyä koko ajan. Ollut tuossa päällä jo kolme tuntia eikä lukeminen lopu ja laite tuntuu onnetoman hitaalta. Eheytys tehty. Tietoja: OS: Windows 7 starter Virus turva: F-secure Muuta?: Kysykää Kiitos kun autat.
Jos kone on uusi, tekee Windows indeksointia/optimointia siellä taustalla. Jos se kauheasti kiusaa niin indeksointi ja superfetch pois päältä (msconfig/services.msc kautta). Toinen vaihtoehto on tuo F-secure joka taistelee Windowsin omia virusturvaohjelmistoja vastaan. Varmista ettei siellä ole Windowsin Defender esim. päällä taustalla.
Minulla on Defender ja F-Secure molemmat eikä ne käytännössä haittaa toisiaan. Indeksointi lähti ensimmäisenä pois päältä. No kyllä se Defenderkin voi joskus kahlata tiedostoja kuten myös muut tietoturvaohjelmat. Olen kytkenyt aikataulutetut toiminnat pois päältä ja laitan haittaohjelmien etsinnän päälle vain kun koneella ei mitään muuta tekemistä. Defenderillä ei kyllä ole paljon virkaa kun käytettävissä on Spybot ja Ad-Aware. Tehtävienhallinnasta voisi katsoa mikä prosessi käyttää muistia/prosessoria.
Riippuu varmaankin F-securen versiosta. Tuossa yhdessä läppärissä Windows Vista ja Elisan Tietoturva (F-Secure versio x) ja konetta ei saanut edes käyntiin kun F-secure lähti taistelemaan tuulimyllyjä vastaan. Jäi vaan "Tervetuloa" palamaan ja kiintolevy puuhasteli loputtomiin jotain (~2h jälkeen mitään ei tapahtunut). Vikasietotilaan, elisan turvat pois ja kone lähti samantien käyntiin. Kannattaa tuohon kokeilla myös Process Explorer softaa: http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896653
No indeksointi on pois samoin windowsin oma. Ja se hitaus haittaa kauheasti kun ei firefox:kaan lähde käyntiin. (kestää liian kauan 5-10min)